تبليغات
تبلیغات در دانشجو کلوب محک :: موسسه خيريه حمايت از کودکان مبتلا به سرطان ::
جستجوگر انجمن.براي جستجوي مطالب دانشجو کلوپ مي توانيد استفاده کنيد 
برای بروز رسانی تاپیک کلیک کنید
 
امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

ژرار گریسی و موسیقی اسپكترال

نویسنده پیام
  • senior engineer
    آفلاین
  • مدیرکل  سایت
    *******
  • ارسال‌ها: 16,405
  • تاریخ عضویت: مرداد ۱۳۹۰
  • اعتبار: 587
  • تحصیلات:لیسانس
  • علایق:نگاه کردن توی چشم...
  • محل سکونت:خونمون
  • سپاس ها 40812
    سپاس شده 37095 بار در 12451 ارسال
  • امتیاز کاربر: 1,035,949$
  • حالت من:حالت من
ارسال: #1
ژرار گریسی و موسیقی اسپكترال
موسیقی اسپكترال همواره ارجاعی به الگوهای درك شنیداری مخاطب دارد.
ایده سه گانه و تكرار شونده: توقف، امتداد و بازیابی آرامش همواره به وسیله آهنگسازان معاصر مورد توجه، بازسازی و بررسی قرار گرفته است. اما این الگو در موسیقی اسپكترال نقش ویژه ای دارد. قطعه «Tempus ex Machin» ۱۹۷۹ برای شش سازكوبه ای به شكلی كامل ایده های زیباشناختی گریسی را با توجه به منشاء روانی عمل شنیدن نمایان می كند. منابع همیشگی آثار گریسی «پدیده های طبیعی» هستند. در این نگرش فضاسازی صوتی حركات وسیع كشش امتداد، آرامش با تنفس طبیعی و متناوب انسانی دم و بازدم و سایر اشكال ریتمیك مانند راه رفتن، خندیدن، تپش قلب و... مطابقت دارد. به عنوان مثال، قطعه «مشتقات» با كوك كردن ساز ها آغاز می شود. در «روز، مخالف روز» ۷۹۱۹۷۸ Jour, Contre Jour قطعه ای برای ارگ الكترونیك، ۱۳ نوازنده، باند مغناطیسی، آغاز و پایان با یك نت آرام و بسیار طولانی شكل می گیرد كه تداعی كننده كف زدن، تشویق و صدای جمعیت است. در قطعه «سیاهی ستاره» ۱۹۸۹ LeNoire de Letoile برای شش ساز كوبه ای، چیدمان و تنظیم در گرداگرد شنوندگان، باند مغناطیسی و پخش صدا گریسی ضربان های تنظیم شده ای را با فاصله گذاری دقیق به مانند تپش طراحی می كند.
«روز، مخالف روز» با ارائه شكلی ساده از حركت و زمان موسیقایی توانست ایده آهستگی و عملكردهای این خصوصیت را در موسیقی نوین به نمایش گذارد.
این قطعه بعد از در اختیار قرار دادن امكان استفاده از سادگی و آهستگی و با پرهیز از تكرار، مفهوم تقطیع و تضاد را زنده می كند و به شنونده اجازه می دهد تا از حافظه اش جهت گوش كردن به موسیقی استفاده نماید البته بدون بازگشت به امر واقع و نه مانند موسیقی تونال كه از الگوهای ریتم، ملودی و عملكردهای تماتیك برای یادآوری مخاطب استفاده می كنند.
برای جلوگیری از افتادن در چنین دامی گریسی عناصر ابژكتیو موسیقی خود را كاهش می دهد. بدین شكل الگوهای صوتی به وسیله شنونده عمیق تر درك شده و در حافظه جای می گیرد.
اگر گسترده كردن اسپكترال یك صوت باعث پراكنش در زمانی بی نهایت آرام شود، شنونده می تواند با توجه به زمانبندی های گوناگون به شكل انتخابی عمل شنیدن را معطوف به بخش مشخصی كند. در اینجا عمل شنیدن همراه است با فیلترهایی ذهنی روانی جهت تبدیل و تغییر توجه از یك بعد به بعد دیگر ابعادی چون استمرار، شتاب، دامنه صوتی، سرعت و لایه های گوناگون اسپكترال.
این دیدگاه برابر است با : به رسمیت شناختن وجوه روانی مخاطب و ایجاد ارتباط با بخش ذهنی او كه تا به آن روز جدی گرفته نشده بود و گریسی آن را آكوستیك روانی می نامید. شنونده در چنین وضعیتی، فعالانه بین عمل شنیدن، تمركز ذهنی، یادآوری ها و قرارگیری در اتمسفری كه آهنگساز برای او آماده كرده در حركت است.
الگوهای آكوستیك گریسی امروزه مورد توجه و استفاده آهنگسازان قرار می گیرد. منابعی فوق العاده دقیق كه پیوند مباحث موسیقی و علم فیزیك صوت را نمایان كرده است.
نگرش اسپكترال نه براساس مدهای روزمره و كوتاه مدت، بلكه براساس درك موقعیت انسان و طبیعت شكل گرفته است.ژرار گریسی با آفریدن بیش از ۴۰ اثر اسپكترال و تالیف صدها مقاله و كتاب و برگزاری سخنرانی های متعدد سعی بر پركردن یا كم كردن فاصله شكاف بین علم و هنر را داشت. هر چند كه مدت این تلاش كوتاه بود اما میراث وی تا به امروز به شكل مطلوبی حفظ و گسترش یافته است.

مطالب مشابه ...

سلام خدمت همه ی عزیزان
من دوباره اومدم...تازه تر از همیشه...
بازم در خدمتتونمKhansariha (214)

۱۱-۹-۱۳۹۰ ۱۰:۳۳ عصر
جستجو یافتن همه ارسال های کاربر اهدا امتیازاهدای امتیاز به کاربر پاسخ پاسخ با نقل قول

برای بروز رسانی تاپیک کلیک کنید


مطالب مشابه ...
موضوع: نویسنده پاسخ: بازدید: آخرین ارسال
  پدیده شناسی و ذات موسیقی senior engineer 0 166 ۱۱-۹-۱۳۹۰ ۱۱:۳۸ صبح
آخرین ارسال: senior engineer

پرش به انجمن:

کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان