تبليغات
تبلیغات در دانشجو کلوب محک :: موسسه خيريه حمايت از کودکان مبتلا به سرطان ::
جستجوگر انجمن.براي جستجوي مطالب دانشجو کلوپ مي توانيد استفاده کنيد 
برای بروز رسانی تاپیک کلیک کنید
 
امتیاز موضوع:
  • 1 رأی - میانگین امتیازات: 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

هنر انتزاعی(ابستره)

نویسنده پیام
  • گلچین جاویددوست
    آفلاین
  • مدیر بازنشسته
    ****
  • ارسال‌ها: 12,853
  • تاریخ عضویت: دي ۱۳۹۰
  • اعتبار: 427
  • تحصیلات:فوق دیپلم
  • علایق:طراحی-کنده کاری-کتاب
  • محل سکونت:ارومیه
  • سپاس ها 16996
    سپاس شده 25772 بار در 9341 ارسال
  • امتیاز کاربر: -348,159$
  • حالت من:حالت من
ارسال: #1
هنر انتزاعی(ابستره)

هنر انتزاعي :
هنر انتزاعي از سال 1910 ميلادي در تعريف أثار نقاشان وپيكر تراشاني به كار رفت كه هدف اصلي أنها پرهيز از هر گونه بازنمايي عالم مشهود بود . در سال 1910 با نقاشي أبرنگي كه << واسيلي كاندينسكي >>به شيوه ي غير باز نمايي يا <<غير شي’ >> اجرا و عرضه كرد . بزرگراهي
به سوي هنر انتزاعي باز شد . نقاشي أبرنگ كاندينسكي أميزه ي بديعي از <<< خطوط لغزان و رنگ هاي دل انگيز بود >>> كه به هيچ شباهتي با عالم عيني از ذهن تخيل پرداز هنرمند سر چشمه مي گيرد . اغلب صاحب نظران كاندينسكي هنرمند روسي را بنيانگذار سبك انتزاعي مي دانند . كاندينسكي علاوه بر مقام ارزشمنىي كه داشت فيلسوف و نظريه پرداز مكتب أبستره نيز به شمار مي رفت .

هنر انتزاعی(ابستره)

دو گرایش گسترده و متمایز در آفرینش هنرهای انتزاعی در خور توجه است: تقلیل و تبدیل نمودهای طبیعی به فرم های بسیار ساده شده و ساخت اشیاء هنری از فرم های غیر باز نما و اغلب هندسی. در این شیوه هنری جوهر و عصاره ی موضوع به صورتی خلاصه و ساده شده ارائه می شود و تأکید آن بر ترکیب بندی است.


انتزاع به معنی چیزی جدا شده از طبیعت و جدا کردن است. که این تعریف کاملا با عکاسی که الزاما واقع گرا و شکل نماست در تضاد است. اما دو رویکرد به انتزاع در عکاسی شناخته شده است: ۱) اغراق در یک ویژگی منفرد مانند شکل یا بافت موضوع. ۲) نماهای نزدیک از موضوع، کج نمایی و نورپردازی تا جایی که موضوع تغییر شکل داده و قابل تشخیص نباشد.


هنر انتزاعی(ابستره)
هنر انتزاعي داراي خاصيت منطقي و عقلاني است و در أثار بسياري از هنرمندان معاصر همچون معادله ي رياضي است كه به صورت مريي درأمده است . هنرمند انتزاع گر با مفاهيم كلي و صورت هاي ذهني و يا به گفته ي بعضي <<مثل(mosol)افلاطوني>> سر و كار دارد و هدفش ظهور و نمايش أن صورت ها ىر شكل كلي نما و عاري از جزييات و خصوصيات فردي است. مانند پيكره ي تجريد يافته و << ناب نماي >> كنستانتين برانكوزي به نام پرنده در فضا كه مفهوم كلي <<پرواز>> را به قالبي مريي و قابل مشاهده در أورده است .
شيوه ي انتزاعي به واقعيت مشهود و به مضمون اثر هنري اعتقاد ندارد. بلكه تنها بر ارزش هاي جمال شناختي فرم و رنگ تاكيى مي ورزد ز ىر شيوه ي انتزاعي هنرمند بدون اشاره به طبيعت يعني تنها از تركيب <<رنگ>>و <<فرم>> به بيان ادراك و احساس هنري خود مي پردازد .
هنر انتزاعی(ابستره)

در زمينه ي جهت گيري هنر انتزاعي مي توان دو گرايش اصلي و عمده را شناسايي كرد :
نخست روشي كه در أن وجه عاطفي و احساس بر انگيز هماهنگي هاي رنگ و طرح و فرم ريتم غالب مي باش و در راس أن <<كاندينسكي>> قرار دارد و شيوه هاي اكسپرسيونيسم انتزاعي با هنرمنداني مانند جكسن پالاك و ويلهم دكونينك از أن شكل مي گيرد و دوم شيوه ايي كه أثار أن مبناي هندسي دارندو ىراصطلاح <<انتزاع هندسي>> ناميده مي شود . كه در اين مورد مي توان به أثار مارك روتكو و پيت موندريان اشاره كرد. موندريان با تجربيات خود سعي داشت شكل هاي ناب هندسي را در كنار رنگ هاي بنيادين و در يك نظام عمودي و منءقي سازمان دهي كند كه حاصل اين تفكر سبب پيدايش شيوه هايي مانند اپ أرت<OP ART > و مينيماليسم شد .
مسايل ديگري از جمله پيكره سازي (هيكل لميده ي هنري مور ) - نظريه ي نيو پلاستي سيسم(شكل أفريني نوين )- انتزاع ناب- هنر پلاستيك(تجسمي) - انديشه ي ايجاد تعادل بين اضداد نابرابر و موضوعات زياد ديگري را شامل مي شود (هنر انتزاعي) كه از حوصله ي اين بحث خارج است و قطعاُ در فرصت هاي بعدي به أن ها خواهيم پرداخت .
با خسته نباشي و تشكر از دوستان كه واقعاُ علاقه مند به هنر هستند كه تا اين لحظه ما را همراهي كردند. خوشحال ميشيم كه دوستان نظرات و نقايد گرانقدرشون رو گوشزد كنند


این اصطلاح در معنای وسیعش می تواند به هر نوع هنری اطلاق شود که اشیاء و رخدادهای قابل شناخت را باز نمایی نمی کنند، ولی عموما به آن گونه از آفرینش های هنر مدرن اطلاق می گردد که از هر گونه تقلید از طبیعت یا شبیه سازی آن، به مفهوم مرسوم آن در هنر اروپایی، روی می گرداند. دو گرایش گسترده و متمایز در آفرینش هنرهای انتزاعی در خور توجه است: تقلیل و تبدیل نمودهای طبیعی به فرم های بسیار ساده شده و ساخت اشیاء هنری از فرم های غیر باز نما و اغلب هندسی. در این شیوه هنری جوهر و عصاره ی موضوع به صورتی خلاصه و ساده شده ارائه می شود و تأکید آن بر ترکیب بندی است.
انتزاع به معنی چیزی جدا شده از طبیعت و جدا کردن است. که این تعریف کاملا با عکاسی که الزاما واقع گرا و شکل نماست در تضاد است. اما دو رویکرد به انتزاع در عکاسی شناخته شده است: ۱) اغراق در یک ویژگی منفرد مانند شکل یا بافت موضوع. ۲) نماهای نزدیک از موضوع، کج نمایی و نورپردازی تا جایی که موضوع تغییر شکل داده و قابل تشخیص نباشد.
نخستین فردی که آگاهانه به خلق عکسهای انتزاعی پرداخت، آلوین لنگدون کابرن بود، که در مجموعه اش به سال ۱۹۱۲ (نیویورک از فراز چکاد ها)، با زوایایی افتان و رو به پایین از شهر عکاسی کرد
ین اصطلاح معمولاً درمقابل هنر فیگوراتیو استفاده می‌شود و در معنای وسیعش می‌تواند به هر نوع هنری اطلاق شود که اشیا و رخدادهای قابل شناخت را بازنمایی نمی‌کنند، ولی عموماً به آن گونه از آفرینش‌های هنر مدرن اطلاق می‌گردد که از هر گونه تقلید طبیعت یا شبیه‌سازی آن، به مفهوم مرسوم آن در هنر اروپایی، روی می‌گردانند.


دشواری کاربرد واژه انتزاعی در مورد هنری که از طبیعت شبیه سازی نمی کند، از اینجا سرچشمه می گیرد که این واژه را در توصیف تمام هنرهایی به کار برده اند که موضوعشان در درجه دوم اهمیت قرار داشته و یا گژنمایی شده است تا بدینوسیله بر ابزار تجسمی یا بیانی تاکید شود.این اصطلاح گاهی در توصیف آثار فوویستی و که موضوع بر آنها غالب نیست و گروهی از نقاشی های ک.بیستی به کابرده می شود و تا زمانیکه که آثاری از موضوع در نقاشی قابل تشخیص باشد نمی توان عبارت انتزاع را به راحتی به کار برد. کوبیسم، همچنان که دیدیم می تواند در مسیر انتزاع قرار گیرد، ولی فی نفسه هنر انتزاعی نیست.



در يك تصوير آبستره لزومي به معناي خارجي خاص وجود ندارد و آنچه را مي‌بينيم مي توان بقدري ساده كرد كه فقط عناصر اوليه آن باقي بمانند يعني تمام عناصر مهم يك هنر تجسمي بخصوص رنگ، فرم، كمپوزيسيون، كه اهعميت آن در ساخت پيامهاي بصري بارها بيشتر خواهد بود. اينجاست كه ارزش يك نقاشي آبستره مشخص مي شود و اهميت آن در ايجاد پيامهاي بصري مشخص مي‌شود زيرا واضح است كه در شبيه سازي مطالبي كه درك مي‌شود محدود است ليكن انتزاعي كردن در زمينه هنر بصري در واقع نوعي ساده كردن به منظور دستيابي به معنايي عميق تر و پربارتر است.
كاندينسكي قالب انتزاعي را به عنوان بيان خود به خودي حساسيت آدمي تفسير كرد. او در آثار اوليه اش، در نوعي حالت جذبه، شكل هاي رنگين آزاد را بر روي بوم در هم مي آميخت، در نظر او اينها بيان هاي هنري حالات ذهني بودند و صرفا با «اصل ضرورت دروني» توجيه مي شدند؛ در واقع هنر كاندينسكي نوعي اكسپرسيونيسم انتزاعي بود.
وي در صفحه 97 همين كتاب در مورد برخورد انتزاعي با فرم مي گويد: هر چه فرم انتزاعي تر باشد، گيرايي آن مستقيم تر و آشكار تر خواهد بود. در هر كمپوزيسيوني جنبه هاي مادي را مي توان متناسب با مادي بودن فرم ها، كم و بيش حذف كرده و به جاي آنها انتزاع هاي ناب يا اشياء شديدا غير مادي قرار داد. هر چه هنرمند بيشتر اين فرم ها را به كار برد، در قلمرو انتزاع عميق تر و پايدارتر پيش خواهد رفت و بيننده در پي او رفته و به تدريج آشنايي بيشتري با زبان اين قلمرو كسب خواهد كرد.
هنر انتزاعی(ابستره)


هنر انتزاعی(ابستره)

هنر انتزاعی(ابستره)



(هنر مفهومی) نحوه‌ای از ارائه اثر هنری معاصر است که در آن اندیشه و مفهوم خاصی که معمولاً فردی، پیچیده و کلی است، به صورت انتزاعی و غیر قاعده مند و بر اساس نفی زیبایی شناسی شکل به وجود می‌آید. هنر مفهومی با مفهوم به عنوان محتوای آثار هنری متفاوت است اما می‌توان آن را شکلی انتزاعی از اندیشه‌ای دانست که در ذهن هنرمند از معنا و اثر هنری به وجود می‌آید و سر انجتم در ساختاری پیشنهادی و به دستورهای بسیار متنوع به نمایش گذاشته می‌شود




انتزاع در نقاشی:
معمولا کاندینسکی را مبتکر هنر انتزاعی می دانند؛ اما باید در نظر داشت که او صرفا اوج روندی را می نمایاند که از بیشتر آغاز شده بود. هانری ولده (1863-1957) طراح و معمار بلژیکی، دارای آثاری است که از موضوعیت خاصی برخوردار نیستند. کاندینسکی، نخستین نقاشی آبرنگ انتزاعی خود را در سال 1910 آفرید و پس از او در سال 1911 لارینف به عنوان یکی از هنرمندان معروف روسیه راهش را به سوی هنر انتزاعی گشود و در ادامه چنین رویکردی، دلنه و کوپا نیز در سال 1912 به نتیجه ای مشابه دست یافتند.
غالبا در توضیح علت گرایش انتزاعی کاندینسکی، بر روس بودن او تاکید می شود چرا که نقاشان قدیم روسی با جهان نگری عارفنه خویش هیچگاه هنر را تقلیدی از جهان محسوس نمی دانستند؛ چنین نگرشی تا اعماق اندیشه های هنرمندان نوین روس رسوخ کرده بود و می توان موارد مشابهی را نیز در آثار کانستراکتیویت ها یافت؛ خود او بارها گفته است آنچه نیروی تخیلش را به بیان انتزاعی کشانید، منظره غروب مسکو بود. بی شک، زبان نشانه ای شمایل های روسی حالت رمزآمیز و رنگین کلیساهای ارتدکسبه هنگام شفق، تزئینات انتزاعی و رنگارنگ هنر قومی روس، جملگی می توانستند تجربه های بصری کاندینسکی را به خود مشغول دارند.
کاندینسکی در کتابی که تحت عنوان «درباره عنصر معنوی در هنر» - البته این کتاب با نام «معنویت در هنر» در ایران به چاپ رسیده است – در سال 1910 می نویسد، از هماهنگی در رنگ ها و شکل ها سخن می گوید که فقط می تواند بر اساس «رویارویی هدفمند با روح آدمی» مبتنی باشد؛ «حیات روح را شاید بتوان به طور نسبی به صورت نموداری مثلثی شکل باز نمایاندو مثلثی که با خطوط افقی به بخش های نامساوی تقسیم شده و کوچکترین بخش – از نظر وسعت، عمق و مساحت – در بالا و بزرگترین بخش در پایین آن قرار دارد. کل سه ضلعی به طور نامحسوسی به طرف بالا و جلو حرکت می کند، آنجا که امروز در بالا قرار دارد، فردا در پایین خواهد بود. آنچه امروز تنها برای بخش بالای سه ضلعی قابل درک و برای بقیه سخنی نامفهوم استف در آینده سازنده افکار و احساسات حقیقی بخش پایین تر خواهد بود.( کاندنسکی، واسیلی، معنویت در هنر، ص48، تاعظم نوراله خانی)
در يك تصوير آبستره لزومي به معناي خارجي خاص وجود ندارد و آنچه را مي‌بينيم مي توان بقدري ساده كرد كه فقط عناصر اوليه آن باقي بمانند يعني تمام عناصر مهم يك هنر تجسمي بخصوص رنگ، فرم، كمپوزيسيون، كه اهعميت آن در ساخت پيامهاي بصري بارها بيشتر خواهد بود. اينجاست كه ارزش يك نقاشي آبستره مشخص مي شود و اهميت آن در ايجاد پيامهاي بصري مشخص می‌شود زيرا واضح است كه در شبيه سازي مطالبي كه درك می‌شود محدود است ليكن انتزاعي كردن در زمينه هنر بصري در واقع نوعي ساده كردن به منظور دستيابي به معنایی عميق تر و پربارتر است.
کاندینسکی قالب انتزاعی را به عنوان بیان خود به خودی حساسیت آدمی تفسیر کرد. او در آثار اولیه اش، در نوعی حالت جذبه، شکل های رنگین آزاد را بر روی بوم در هم می آمیخت، در نظر او اینها بیان های هنری حالات ذهنی بودند و صرفا با «اصل ضرورت درونی» توجیه می شدند؛ در واقع هنر کاندینسکی نوعی اکسپرسیونیسم انتزاعی بود.
وی در صفحه 97 همین کتاب در مورد برخورد انتزاعی با فرم می گوید: هر چه فرم انتزاعی تر باشد، گیرایی آن مستقیم تر و آشکار تر خواهد بود. در هر کمپوزیسیونی جنبه های مادی را می توان متناسب با مادی بودن فرم ها، کم و بیش حذف کرده و به جای آنها انتزاع های ناب یا اشیاء شدیدا غیر مادی قرار داد. هر چه هنرمند بیشتر این فرم ها را به کار برد، در قلمرو انتزاع عمیق تر و پایدارتر پیش خواهد رفت و بیننده در پی او رفته و به تدریج آشنایی بیشتری با زبان این قلمرو کسب خواهد کرد.



واسیلی کاندینسکی

واسیلی واسیلیویچ کاندینسکی (به روسی: Васи́лий Васи́льевич Канди́нский) ‏ (۱۶ دسامبر ۱۸۶۶ - ۱۳ دسامبر ۱۹۴۴) یک نقاش و نظریه‌پرداز هنری روس بود. وی از آن‌جا که اولین نقاشی‌های مدرن اِنتزاعی را خلق کرده‌است، یکی از معروفترین و اثرگذارترین هنرمندان قرن بیستم به‌شمار می‌آید. کاندینسکی در مسکو چشم به جهان گشود. دوران کودکی‌اش را در ادسا (چهارمین شهر بزرگ اوکراین) گذراند. در جوانی در دانشگاه مسکو ثبت نام کرد، حقوق و اقتصاد سیاسی را برای تحصیل انتخاب کرد. او واقعاً در حرفه‌اش موفق بود؛ به او پیشنهاد منصب استادی در دانشگاه دورپات، شده بود.

کاندینسکی فردی بسیار درس خوانده بود و عمیقاً به موسیقی، ادبیات و هنر تجسمی عشق می‌ورزید. در روسیه که بود دربارهٔ سنن هنر عامیانه به تحقیق پرداخت و چه بسا همین تجربه و نیز تماسش با هنر مدرن در مسکو موجب گردید که در سی سالگی به آلمان برود و زندگی خویش را وقف هنر کند.

در ۱۸۹۶ در مونیخ اقامت گزید و در آکادمی هنرهای زیبای مونیخ مشغول تحصیل شد. در ۱۹۱۴ بعد از شروع جنگ جهانی اول به روسیه بازگشت. نقش مهمی را در سازماندهی نوین نهادهای هنری در روسیهٔ ۱۹۱۷ بر عهده گرفت. در ۱۹۲۱ روسیه را ترک گفت؛ در۱۹۲۲ در باهاوس به تدریس پرداخت و تا زمان بسته شدن آن توسط نازیها در۱۹۳۳ به این کار ادامه داد. و پس از آن به آخرین اقامتگاه خود، شمال غرب پاریس نقل مکان کرد و همانجا چشم از دنیا فروبست. «نیاز باطنی» او به بیان مشاهدات احساسی خود به شکل‌گیری سبکی آبستره در نقاشی منتهی شد که بر پایه مشخصات انتزاعی رنگ و فرم قرار داشت. در۱۹۱۲ سالنامهٔ سوارکارآبی با سردبیری کاندینسکی و مارک انتشار یافت، و نمایشگاهی با همین نام برپا گردید. کاندینسکی بحث نظری مهمی را در قالب یک کتاب با عنوان معنویت در هنر منتشر کرد، کتابی که به سرعت به چند زبان ترجمه گردید. در۱۹۲۶ رسالهٔ دوم خود را با نام نقطه و خط تا صفحه منتشر ساخت.
هنر انتزاعی(ابستره)
هنر انتزاعی(ابستره)
هنر انتزاعی(ابستره)

۲۴-۱۱-۱۳۹۰ ۱۰:۴۶ عصر
جستجو یافتن همه ارسال های کاربر اهدا امتیازاهدای امتیاز به کاربر پاسخ پاسخ با نقل قول

برای بروز رسانی تاپیک کلیک کنید


پرش به انجمن:

کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان