تبليغات
تبلیغات در دانشجو کلوب محک :: موسسه خيريه حمايت از کودکان مبتلا به سرطان ::
جستجوگر انجمن.براي جستجوي مطالب دانشجو کلوپ مي توانيد استفاده کنيد 
برای بروز رسانی تاپیک کلیک کنید
 
امتیاز موضوع:
  • 1 رأی - میانگین امتیازات: 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

منوچهر اتشی2

نویسنده پیام
  • گلچین جاویددوست
    آفلاین
  • مدیر بازنشسته
    ****
  • ارسال‌ها: 12,853
  • تاریخ عضویت: دي ۱۳۹۰
  • اعتبار: 427
  • تحصیلات:فوق دیپلم
  • علایق:طراحی-کنده کاری-کتاب
  • محل سکونت:ارومیه
  • سپاس ها 16996
    سپاس شده 25772 بار در 9341 ارسال
  • امتیاز کاربر: -348,159$
  • حالت من:حالت من
ارسال: #1
منوچهر اتشی2


این شاعر و مترجم در ۲ مهر سال ۱۳۱۰ ‬در بخش دهرود شهرستان دشتستان

استان بوشهر متولد شد. او پس از این‌که دوره دانشسرای مقدماتی را در شیراز

گذرانید.

چندسالی به آموزگاری پرداخت وسال ۱۳۳۹‬به تهران آمد و در دانشسرای عالی

به تحصیل پرداخت و در مقطع کارشناسی رشته ی ‌زبان و ادبیات‌انگلیسی فارغ-

‌التحصیل شد.


او که همواره در دهه‌های چهل، پنجاه و شصت به سبک نیمایی شعر می‌سروده

در 2دهه اخیر با گرایش به شعر سپید به طرح دیدگاه‌های جدیدی در شعر پرداخته

‌است.

وی همچنین از نادر شاعرانی است که پیوستگی را با نسلهای جدیدتر همواره و

به طور موکد حفظ کرده‌ و در اختیار گذاشتن بار دانسته‌های خود به دانشجویان و

شاعران حتی بسیار نوپا در سرایش شعر اغماض نکرده‌است.

تالیفات متعدد آتشی به دلیل تجدید چاپ در زمینه تحلیل ، نقد و تفسیر ومجموعه‌

های شعر همواره در دسترس افراد علاقمند است.




معرفي آثار شاعر :


آهنگ دیگر ۱۳۳۹

‬آواز خاک ۱۳۴۷

‬دیدار در فلق ۱۳۴۸

برانتهای آغاز

گزینه اشعار ۱۳۶۵

وصف گل سوری ۱۳۷۰

گندم و گیلاس ۱۳۷۰



ترجمه:

فانتامارا، اثر «اینیاتسیو سیلونه»

جزیره دلفین‌های آبی‌رنگ

مهاجران

دلاله



شاعر از ديدگاهي ديگر در عرصه ي هنر و ادبيات معاصر ايران :


آتشي و دنياي بازيگري او و دنيايي ديگر كه به نمايشنامه نويسي استاد منتهي

مي شود :



اشارات :

«منوچهر آتشي» شاعر نامدار ايران‌زمين ، نام آشنايي است كه افتخار جنوبي

بودنش بر تارك نسلهاي مختلف اين‌ سامان نقش بسته است. نام آشنايي كه

علاوه بر حضور درخشان در عرصة شعر در چند دهه ی گذشته ، در حوزه‌هاي

سياسي، اجتماعي و مطبوعات نيز فعال بوده است.


او در آستانه هجوم تجدد به اين سرزمين، دوران نوجواني‌اش را در اين ديار و

در يكي از مهم‌ترين مراكز علمي و فرهنگي كشور ،دبيرستان سعادت‌‌ گذراند

ودر همان دوران علاوه بر فعاليتهاي مستمر در شعر به هنر نمايش و بازيگري

نيز عشق و علاقة خاصي نشان داد.


تلاشهاي او در اين عرصه هرچند به شكل جدي زير سیطرة حيات شاعري او

قرارگرفت ، اما موجب شد وي را به عنوان يكي از پيشگامان هنرِ نمايش در

بوشهر بشناسيم.يادداشت ذيل تلاشي است تا منوچهر آتشي بازيگر و

نمايشنامه‌نويس را به علاقه‌مندانش بيشتر بشناساند.


آتشي در حوزة هنر نمايش در چند بخش مختلف فعاليت كرده است:

1ـ بازيگري 2ـ نمايشنامه‌نويسي 3ـ مسؤليت 4ـ ترجمه


نكتة قابل توجه اين است كه هر كدام از بخشهاي ذكر شده خود در تاريخ تئاتر

بوشهر تأثير بسزايي داشته است.




بازيگري آتشي :


نخستين فعاليت او در اين عرصه به اواخر دهة بيست(سالهاي30‌-‌1329هـ ش)

بر می‌گردد ، زماني كه در دبيرستان سعادت بوشهر مشغول تحصيل بود، فضاي

دهة بيست در تاريخ ايران فضاي منحصر به ‌فردي است. فضايي كه باعث شد

همگان گرايش سياسي پيدا كنند و هركسي به نوعي خود را در اين زمينه دخيل

كند.همين گرايش هاي سياسي و تمايل به حضور فعال در اين عرصه ، باعث شد

تا آتشي و دوستانش با تشكيل يك گروه نمايشي از اين طريق فعاليت خودرا آغاز

كنند. آنها در دبيرستان سعادت ، انجمن نمايش را تشكيل مي‌دهند و با سرپرستي

و هدايت و راهنمايي محمدجواد سي‍ّار دبير آن زمان دبيرستان سعادت‌ نمايشي را

آمادة اجرا مي‌كنند با نام «بيون و منيوه».


البته عده‌اي از بازيگران اين نمايش (از جمله محمد گنجور) عقيده بر اين دارند

كه نام كامل نمايش «افتادن بيون به چاه و نجات او به دست منيوه» بوده است.


به هر ترتيب اين نمايش به عنوان يكي از كامل‌ترين نمايش هاي دهة بيست در

«سالن» دبيرستان سعادت‌ ـ‌ كه امروز هيچ اثري از آن باقي نيست‌‌ روي صحنه

مي‌رود و درآمدي نزديك به سه‌ هزار تومان كسب مي‌كند.


منوچهر آتشي نخستين تجربة بازي روي صحنة تئاتر را در اين نمايش انجام داد

اتفاقي كه پس از آن موجب شد تا بيشتر به هنر تئاتر توجه كند. علاوه بر آتشي

شاگردان ديگر مدرسه سعادت نظير: محمد گنجور ، عبدالحسين مصلحيان ،

خضري ، موحد، آرمين، اسماعيليان نيز در اين نمايش بازي داشتند. نكتة قابل

توجه آن كه نقش«منيوه»در اين نمايش را زنده ‌ياد«پرويز فقيه»كه گويا صداي

زيري داشته بازي كرده است.


نكتة جالب توجه ديگر اين نمايش اين است كه«منوچهر آتشي»در دو نقش بازي

كرده است، يكي در نقش رستم و ديگري در نقش افراسياب.

جداگانه روي صحنه رفتنِ اين دو نقش باعث شده بود تا آتشي بتواند هر دو نقش

را بازي كند.


پيش‌تر گفته بودم كه فعاليتهاي « آتشي » در تاريخ تئاتر بوشهر تأثير بسزايي

داشته است كه مي‌توان به همين نمايش «بيون و منيوه» اشاره كرد. چرا كه

علاوه بر آثاري چند كه از اوايل دهة بيست در مدرسة سعادت ومدرسه فردوسي

بوشهر روي صحنه رفت، اين نمايش جدي‌ترين نمايش دهة بيست بشمار مي‌رود


آتشي در سالهاي نخستين دهة ی سي براي ادامه تحصيل به شيراز رفت اما

پس از بازگشت، فعاليتهاي تئاتري خود را مجدداً آغاز كرد. در اواسط دهة سي ،

او نمايشي با عنوان «جلال‌الدين خوارزم» را بازي و كارگرداني كرد.آتشي خود

دربارة اين نمايش گفته است:


«سالروز جشن آزادي آذربايجان از چنگ فرقة دموكرات و پيشه‌وري بود.دو نفر

از افسران نيروي دريايي به نامهاي ”دي‌بد“و ”پيروزرام“به دبيرستان آمدند و از

ما خواستند تا به مناسبت 21 آذر و سالروز آزادي آذربايجان نمايش اجرا كنيم ،

اين نمايش چندان خط و ربط تئاتر معمول و متداول را نداشت و تلفيق چندين

صحنه موزيكال جنگي و فداكاري در راه ميهن بود كه از دلاوريهاي جلال‌الدين

خوارزم‌ شاه در زمان حملة مغول مايه مي‌گرفت.»


نمايش جلال‌الدين خوارزم نيز در سالن مدرسه سعادت بوشهر روي صحنه رفت.

نمايشي كه در آن منوچهر آتشي در نقش يك فرماندة جنگ بازي كرد.فرمانده‌اي

كه كشته و قتل او انگيزهِ دلاوري سربازان ديگر مي‌شود.


اين نمايش نيز از سويي درتاريخ تئاتر بوشهر تأثير بسزايي داشته است، چرا كه

نخستين نمايشي است كه در آن به طور جدي از گريم استفاده شده است.

«براي نشان دادن خون و زخم، هرچه گشته بودند رنگ مناسبي كه زود شسته

شود ، گير نياورده بودند و به ناچار از ”مركوكروم“ مايع قرمز رنگ ضدعفوني

استفاده كردند ...»


پس از اين نمايش، آتشي مجدداً براي ادامة تحصيل با ديار خود وداع مي‌كند. اين

وداع در حقيقت وداع او با صحنة تئاتر نيز بود. او چند سال بعد اوايل دهة 40كه

مجدداً به بوشهر بازگشت، بار ديگر روي خوشي به تئاتر نشان داد،اما اين‌بار در

عرصه‌اي ديگر، و هرگز به عنوان بازيگر به صحنة تئاتر پا نگذاشت.


آخرين تلاشهاي آتشي در عرصة بازيگري، اواخر دهة چهل در يك فيلم سينمايي

رخ داد. فيلمي با عنوان « آرامش در حضور ديگران » كه ساخته ی فيلمساز

برجسته كشور ناصر تقوايي بود.

آتشي در اين فيلم بازي كرد ،اما همواره از آن به عنوان خاطره‌اي تلخ و دردناك

ياد مي‌كند و میگويد: «من تا امروز هنوز فيلم ” آرامش در حضور ديگران “ را

نديده‌ام! »




مسئوليت هاي آتشي :

منوچهر آتشي خردادماه 1343پس از اخذ ليسانس ،مجدداً به بوشهر بازگشت تا

به تدريس ادامه دهد ودر همان آغاز او را به سمتِ مسئول امور تربيتي برگزيدند

آتشي در اين سمت بر اساس دعوتنامة اداره كل امور تربيتي تهران مجبور بود

عده‌اي را به عنوان گروه موسيقي، تئاتر، روزنامه‌نگاري و ...گردهم آورد.گرچه

آتشي از اين اتفاق به عنوان ك خاطرة طنز ياد مي‌كرد، اما همين اتفاق نخستين

نمايشي از بوشهر است كه خارج از محدودة استان و در شمال كشور‌‌ در رامسر

اجرا شده است.

گروه تئاتر انتخابي آتشي در اين اردو ‌كه در رامسر برگزار شد‌‌، مراسم «يزله»

را اجرا كردند كه بسيار مورد توجه و تشويق شركت‌كنندگان قرار گرفت.بسياري

از اعضاي گروه تئاتري كه آتشي با خود به رامسر برده بود پس از آن ، صحنة

تئاتر را هرگز رها نكردند و امروز به عنوان پيشكسوتان و بزرگان تئاتر بوشهر ،

نام آشناي همگان‌اند.


علاوه بر اين، اتفاقي كه امروز پس از گذشت قريب به چهل سال نقطة عطفي

در تاريخ تئاتر بوشهر به شمار مي‌رود ، در زمان تصدي او در مسئوليت امور

تربيتي بوشهر رخ نمود.


تا پيش از اين در بوشهر رسم نبود دختران روي صحنة تئاتر بازي كنند و اغلب

نمايشها يا نقشِ زن نداشت يا اگر داشت پسراني اين نقشها را بازي مي‌كردند

كه صدايي «زير» داشتند.پس از حضور آتشي، عده‌اي از دانش‌آموزان مدارس با

راهنمايي و تشويق وي به تئاتر علاقه‌مند شدند و پايشان به صحنة تئاتر باز شد

وپس از آن زنان در تئاتر بوشهر حضور فعال و درخشاني داشتند.

پس از «سيمين هفته» كه در سال 42 در نمايشي به نام «پيام ما» به همراه

«منوچهر خالصي» روي صحنه بازي كرد ، « منيرو رواني‌پور »در اثري با نام

«ظلم ارباب» نوشته و كار منوچهر آتشي ظاهر شد ،ايشان از پيشگامان زنان

تئاتري در بوشهرند.


حضور نه‌چندان ديرپاي آتشي در اين س‍ِم‍ت قريب به 3 سال‌ ـ موجب شكل‌گيري

نسلي شد كه از آن پس تئاتر بوشهر را در دست گرفتند و آثار بي‌شماري را بر

صحنه جان بخشيدند و موجب شدند دهة چهل«دهة طلايي تئاتر پيش از انقلاب»

لقب گيرد.


آتشي در سال 46 از بوشهر به قزوين منتقل شد ، اما هرگز دست از فعاليتهاي

نمايشي خود برنداشت، هرچند در عرصه‌اي دگر و به نوعي ديگر.




قلم زني در عرصه ي ادبيات نمايشي :


آتشي فعاليت هاي نوشتاري خود ، در عرصة نمايشنامه‌نويسي را پس از قبول

مسئوليت امور تربيتي بوشهر در سال 43 آغاز كرد. او با نمايش و نمايشنامه

آشنا بود وبه خوبي مي‌دانست اين دو سرآغاز تجددگرايي در ايران بوده‌اند

و به همين دليل بود كه بيشتر روشنفكران تجددخواه ‌نظير صادق چوبك و

صادق هدايت و ...‌‌


علاوه بر تخصص و استعدادهاي ادبي خود در داستان و انواع ديگر ادبي ، در

عرصة نمايشنامه‌نويسي نيز كسب تجربه‌اي كردند.



آتشي در عرصة نمايشنامه‌نويسي دو تجربه متفاوت داشته است:


الف) نمايشنامه‌هاي صحنه‌اي


ب) نمايشنامه‌هاي راديويي



الف)نمايشنامه‌هاي صحنه‌اي كه آتشي نوشته و عمدتاً در بوشهر و در دهة چهل

روي صحنه رفته‌اند عبارت‌اند از:

خشم مالك ، گذر از جنگل ، همت مادري ، تو را ستايش مي‌كنم ، ظلم ارباب ،

خدنگ پارتي.


در ميان نمايشنامه‌هاي صحنه‌اي فوق ، نمايشنامه‌هاي ظلم ارباب و خشم مالك

توسط منوچهر آتشي و نمايشنامه‌هاي"گذر از جنگل" و"همت مادري"و "تو را

ستايش مي‌كنم" توسط حسين دهقاني اجرا شده‌اند و نمايشنامة خدنگ پارتي

هرگز اجرا نشد. متأسفانه امروز هيچ اثري از نمايشنامه‌هاي فوق در دست

نيست تا بتوان دربارة آنها به شكل فني و تخصصي نظر داد. نمايشنامة خدنگ

پارتي، آخرين نمايشنامة آتشي است كه در حقيقت تكامل يافته‌ترين اثر او نيز

به شمار مي‌رود.


بر اساس زندگي سورنا‌‌ ـ سردار نظامي اشكاني‌ ـ‌ نوشته شده است. آتشي

پس از نگارش اين اثر ، آن را اواسط دهه ی پنجاه ( 55 يا56 ) جهت چاپ به

انتشارات سروش مي‌سپارد و پس از عقد قرارداد مبلغ دو هزار تومان نيز

حق‌التأليف دريافت مي‌كند. انتشار اين اثر مدتي به تعويق مي‌افتد تا پس

از انقلاب كه خط‌مشي نشر سروش تغيير مي‌كند.


انتشارات سروش قرارداد را فسخ مي‌كند، نمايشنامه را به آتشي بر مي‌گرداند

و در عوض دوهزار تومان حق‌تأليف را نيز پس مي‌گيرد! نمايشنامه‌اي كه از آن

پس آتشي خود نيز نسخه‌اي از آن در اختيار ندارد.گفتني است تلاشهاي گروه

نمايشي خاك بوشهر در اواسط دهة‌ هفتاد زماني كه آتشي در بوشهر سكونت

داشت ـ‌ جهت يافتن اين متن براي به روي صحنه بردن آن بي‌نتيجه ماند.


ب) در نيمة نخست دهة پنجاه ، آتشي در كنار معلمي، براي راديو، قصة شب و

نمايشنامه مي‌نوشت. او پس از گذشت سالها مي‌گفت كه نمايشنامه‌هاي زيادي

براي راديو نوشته ، اما پس از نگارش هيچ نسخه‌اي از آنها را پيش خود نگه

نداشته است و به همين علت امروز هيچ اثري از اين نمايشنامه‌ها، نيست.

مشهورترين نمايشنامة راديويي آتشي كه براي وي دردسرهايي ايجاد كرد

نمايشنامة راديويي «علي سميل» بود كه بر اساس زندگي و ياغي‌گري علي

سميل نوشته شده بود


پس از پخش نمايش علي سميل از راديو ، خانوادة نصوري ضد آتشي شكايت

مي كنند.

آتشي در اين‌ باره مي‌گويد:


« آقايان نصوريها يك طومار خيلي طولاني بر ضد من تهيه كردند و به مركز

ارسال كردند.

همچنين شروع كردند گذشته‌هاي مرا زير ورو كردن و طرح مواردي مانند اينكه:

پدرش آدم كشته است. ”رضا قطبي“ رئيس راديو و تلويزيون طومار را پيش من

فرستاد با يك يادداشت كه:نقدت را جواب بده. من فقط يك يادداشت كوچك ضميمه

كردم و طومار را براي قطبي فرستادم . . . » خانوادة نصوري پس از اين شكايت

كه نتيجه‌اي از آن حاصل نگرديد،شكايتي ديگر نوشتند و در آن ذكر كرده بودند كه

قهرمان نمايشنامة راديويي‌ ـ علي سميل‌‌ ـ‌ «بر ضد رضا شاه قيام كرده بود و هر

كسي كه در سركوب قيام او شركت داشته، قصدش خدمت به دولت رضا شاه

بوده است.»


قطبي پس از شكايت دوم نيز از آتشي ميخواهد كه پاسخ بگويد و آتشي در جواب

او مي‌گويد: «پاسخ همان است ، ولي اگر ميخواهيد من از نوشتن نمايشنامه

دست بر مي‌دارم.»


همة شكايتها به بايگاني رفت و نتيجه‌اي براي شاكيان نداشت. اما چندي بعد در

سال 1357روزنامه اطلاعات با حروف قرمز در صفحة اول مي‌نويسد:


«شيخ جبار نصوري بر ضد منوچهر آتشي وارد دعوا شد » آتشي دربارة

نمايشنامة راديويي علي سميل می‌گويد:

«در نمايشنامه ، من تمِ ضد استعماري به علي سميل دادم و صحنه‌هاي مبارزة

او با كشتيهاي خارجي را شرح دادم.»


پس از انقلاب ،با پايان گرفتن همكاري آتشي با راديو و تلويزيون ،او در عرصة

نمايشنامة راديويي نيز ديگر فعاليت نكرد.



آثاري كه نام آتشي را به عنوان مترجم معرفي مي كنند :


منوچهر آتشي به دليل تسلطش بر زبان انگليسي در عرصة ترجمه نيز آثاري از

خود برجاي گذاشته است. او غير از چاپ رمان ويا شعرهاي گوناگون ‌كه بحثش

در اين مجال نيست‌‌ در عرصة ترجمة نمايشنامه نيز دستي داشته است.


نمايشنامه ی « دلاله » اثر تورنتون وايلدر دربارة زندگي طبقة ضعيف آمريكا و

ارتباط اخلاقي وعاطفي آنها با يكديگر بود ، يعني جامعة كارگر و زحمتكش

آمريكا كه در عين فقر، داراي روابط عشقي و عاطفي خاصي نيز بودند.

هدف كتاب نشان دادن فساد جامعة آمريكايي بود.»


اين نمايشنامه توسط انتشارات فرمند(كه از آنِ حميد مصدق بود) در سال 51 به

چاپ رسيد.

انتشارات فرمند در سال 51 نمايشنامة ديگري به ترجمة منوچهر آتشي به چاپ

رساند اثر گودوسو‌‌ كه«ريشه‌ها عميق‌اند» نام دارد. بدين ‌ترتيب آتشي در عرصة

ترجمة آثار نمايشي نيز آثاري ازخود برجاي گذاشت تا فعاليتهاي خود را در

عرصة هنر كامل كند. پس از انقلاب، او در هيچ‌ كدام از زمينه‌هاي نمايشي

كه پيش از انقلاب فعاليت داشت ، فعاليت نكرد و بيش از پيش شعر و شاعري

را به عنوان يك حرفه دنبال كرد.




تأثيرات ادبيات نمايشي بر شعرِ آتشي :


دربارة تأثير هنر نمايش بر شعرِ آتشي ، بايد مفصلاً بحث كرد. اما به طور گذرا

مي‌توان گفت كه تجربيات آتشي در عرصة تئاتر خصوصاً بازيگري و نمايشنامه

‌نويسي، خود را در شعر وي به شكل زيبا و درخوري نشان داده است. بررسي

مجموعه‌هاي چاپ‌شدة وي، نشان‌دهندة اين امر است كه در آثارش شعرهاي

نمايشي به وفور يافت مي‌شود. شعرهايي كه به نوعي از تكنيكهاي نمايشي در

آنها استفاده شده است و علاوه بر شعرهاي نمايشي، تسلط بي چون‌وچراي

آتشي بر تكنيكهاي نمايشي و نمايشنامه‌نويسي را نشان مي‌دهد.


ظهور ، نخستين شب رستم پس از كشتن سهراب، خنجرها، بوسه‌ها و پيمانها،

پيشنهاد، راهي نمانده است و گورستاني در جان از جمله شعرهاي نمايشي

آتشي‌اند.




نمونه هايي از سروده هاي استاد آتشي :




همچو نیلوفر مپیچ ای‌دل به شاخ نسترن

ره‌نشین چون لاله شو، فصل هم‌آغوشی گذشت

در غزل هم (آتشی) نقش مجزا می‌زند

گرچه عمر ما همه در شیوه (یوشی) گذشت



* * *


قامت سرو تو در گلشن شیراز یکی است

سرو در شهر زیاد است ولی ناز یکی است



طالبان رخ خوب تو فراوان باشند

لیکنت عاشق شوریدهٔ جانباز یکی است



سر، سرانجام نثار قدمت خواهم کرد

سخن آخر سرباز، از آغاز یکی است



شاعرانند در این ملک فراوان اما

شیوهٔ زندهٔ (سرنا)ی غزلساز یکی است



* * *


مرا ز حشر مترسان که روز رستاخیز

چو خاک پس بزنی لاله در کفن بینی

چه جای سایهٔ بال هما بود (سورنا)

در آن دیار که طوطی کم از زغن بینی




آتشی در روز یکشنبه ۲۹ آبان ۱۳۸۴ در سن ۷۴سالگی در بیمارستانی در

تهران بر اثر ایست قلبی درگذشت ودر زادگاهش بوشهر به خاك سپردند.

همچنين او چند روز قبل از مرگش درمراسم چهره هاي ماندگار به عنوان چهره

ماندگار ادبيات معرفي شد.


مطالب مشابه ...



منوچهر اتشی2

۲۷-۱۱-۱۳۹۰ ۰۶:۳۱ عصر
جستجو یافتن همه ارسال های کاربر اهدا امتیازاهدای امتیاز به کاربر پاسخ پاسخ با نقل قول

برای بروز رسانی تاپیک کلیک کنید


مطالب مشابه ...
موضوع: نویسنده پاسخ: بازدید: آخرین ارسال
  منوچهر والی‌زاده: گاهی به پیشنهادها نه می‌گویم! ta.soltani 0 78 ۱۷-۳-۱۳۹۳ ۰۸:۱۷ صبح
آخرین ارسال: ta.soltani
  بیوگرافی دكتر منوچهر فرهنگ پدر علم اقتصاد ايران Malihe 3286 0 119 ۳-۵-۱۳۹۲ ۰۴:۰۵ صبح
آخرین ارسال: Malihe 3286
  منوچهر اتشی گلچین جاویددوست 0 125 ۱۷-۱۱-۱۳۹۰ ۱۰:۲۲ عصر
آخرین ارسال: گلچین جاویددوست

پرش به انجمن:

کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان