تبليغات
تبلیغات در دانشجو کلوب محک :: موسسه خيريه حمايت از کودکان مبتلا به سرطان ::
جستجوگر انجمن.براي جستجوي مطالب دانشجو کلوپ مي توانيد استفاده کنيد 
برای بروز رسانی تاپیک کلیک کنید
 
امتیاز موضوع:
  • 1 رأی - میانگین امتیازات: 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

مفهوم فضا

نویسنده پیام
  • ندای بهار
    آفلاین
  • کاربرسایت
    ****
  • ارسال‌ها: 5,211
  • تاریخ عضویت: دي ۱۳۹۰
  • اعتبار: 102
  • تحصیلات:لیسانس
  • علایق:طراحی،معماری
  • محل سکونت:مشهد
  • سپاس ها 1930
    سپاس شده 5354 بار در 3092 ارسال
  • امتیاز کاربر: -115,015$
  • حالت من:حالت من
ارسال: #1
مفهوم فضا
مفهوم فضا يكي از مفاهيم بنيادي در معماري است. دربارة اين مفهوم معماران و انديشمندان جهان معماري از ديرباز برداشتهاي گوناگوني ارائه كرده اند. براي نشان دادن اهميت فضا در معماري شايد همين بس باشد كه يادآور شويم يكي از تعاريف مورد پذيرش بيشتر انديشمندان دربارة معماري « ساماندهي فضا » است.
بحث و كنكاش دربارة مفهوم فضا از سوي نويسندگان و نظريه پردازان به طور كلي امري سودمند است. چرا كه ابعاد گوناگون فضا و ويژگيهاي آن و چگونگي تأثير آن بر آدمي ، مطرح شده و شكافته مي شود و اين ما را در درك عميقتر از فضا مي تواند ياري كند. اما از سوي ديگر بايد توجه داشت كه بحث و گفتگو كه با هدف درك عميقتر و چيرگي ذهني بر مفاهيم آن انجام مي شود ، به آشفتگي و پريشاني بيشتر نيانجامد. اين آشفتگي با ارائه انواع تعاريف ناسازگار با هم و يكسونگري و .... بيشتر مي شود. بنابراين بحث در مورد فضا را با كلي ترين جنبه ها كه مورد پذيرش بيشتر انديشمندان و قابل انطباق با بيشتر برداشت ها مي تواند باشد ، پيش مي بريم و به تدريج به مفهوم فضا در معماري و تأثير آن بر انسان نزديك مي شويم.
در فرهنگ معين « فضا » چنين معنا شده است :
- مكان وسيع ، زمين فراخ ، ساحت.
- مكاني كه كرة زمين در منظومة شمسي اشغال مي كند.
در هر دو تعريف ، واژة « مكان » به كار رفته و اين نشان مي دهد كه فضا ، داراي مكان است ، يا همان مكاني است كه مي توان به درون آن رفت ، پس فضا قطعاً يك جاي تهي است.
در زبان پهلوي به جاي « در فضا » كه واژه اي عربي است ، واژة پهلوي « اَندرواي » به كار برده شده است. در
فرهنگها ، واژة « اندرواي » را « واژگون » هم معني كرده اند. ولي دهخدا مي گويد : « اندرواي ، برابر واژگون نيست و گويا برابر در فضاست و نه هوا ». بهرام فره وشي در فرهنگ خود واژة « اِسپاش » را برابر « فلك » و « جهان » آورده است. هم آوايي اين واژة كهن پهلوي با واژة « space » كه به معني فضاست ، جالب توجه است. از اين بحث لغوي مي توان چنين نتيجه گرفت كه گسترة فضا ، همة هستي است و فضا ، همان جاي تهي است كه مي تواند پر شود. "
" معماري هنري است كه بيانش از طريق فضا است ، پس جنبه صوري و عيني معماري ، صفتهاي ويژه فضا مي باشد. همه صفتهاي ويژه فضا به طبيعت تعلق دارد و از قوانين عيني طبيعي و فيزيكي تبعيت مي كند. محتوا در معماري ، عملكرد يا فونكسيون فضا است. فونكسيون ، تأثير فضا بر انسان است. اين جنبه (فونكسيون ) ذهني بوده و به انسان تعلق دارد. به عبارتي فرم صفتهاي فضا و فونكسيون بيانگر و معرف فضا هستند.
طبيعت ------------------ انسان
عين -------------------- ذهن
صورت ----------------- محتوا
ضوابط ------------------ اصول
كل --------------------- جزء
وحدت ------------------ كثرت
فرم -------------------- فونكسيون
زيبائي شناسي تجربي

هدف اوليه تحقيقات زيباشناسي تجربي مطالعه تجربي ترجيحات و قضاوتهاي راجع به محرك ساده است .
محيط را مي توان مجموعه اي از مكانهاي رفتاري در نظر گرفت . فرضيه اصلي در اينجا اين است كه پاسخهاي مردم به يك مكان پاسخي به يك قرارگاه يا مكان رفتاري است . بافرض اينكه محيطي الگوهاي جاري رفتار را به خوبي تامين كند آن محيط در صورتي از لحاظ زيباشناختي لذت بخش است كه تحربيات حسي لذتبخشي را فراهم آورد ، ساختار ادراكي دلپذيري داشته باشد و نمادهاي لذت بخش است كه تجربيات حسي لذتبخشي را فراهم آورد ، ساختار ادراكي دلپذيري داشته باشد و نمادهاي لذت بخشي را تداعي كند . معناي اين نتيجه گيري اين است كه انرژيهاي محرك از قبيل شدت نور ، رنگ ، صدا ، بو ، و لمس براي استفاده فضاي معماري لذت بخش هستند . ( زيبا شناسي حسي ) به همين ترتيب ويژگيهاي فرمي كه از طريق ساختار سطوح ، بافتها و رنگ به محيط شكل مي دهند ( زيبا شناسي فرمي ) و تداعيهايي كه الگوها ايجاد مي كنند ( زيباشناسي نمادين ) لذت بخش و دلپذيرند .

زيباشناسي نظري

زيباشناسي نظري بر تحليل دروني و باورهاي شخصي از مفهوم زيبائي استوار است .
رويكرد ماشين گراي نظريه زيباشناسي محصول هنري را برانگيزنده حواس انسان و تصوير ذهني و تداعي حاصل از آن ميداند . اين رويكرد ارزش را در ذات اشياء مي داند . اين رويكرد ارزشها را به شرح زير دسته بندي مي كند .
1-ارزشهاي حسي : حاصل حسهاي لذت بخش مانند لمس ؛ مزه ؛ شنيدن و …
2-ارزشهاي فرمي : از نظم مواد حسي بوجود مي آيد . در اين بحث فرم كاركردي ابزاري دارد . ( فرم تابع عملكرد )
3- ارزشهاي بياني يا تداعي كننده : از تصاوير ذهني ايجاد شده با ارزشهاي با ارزشهاي حسي نشاط مي گيرد.

مطالب مشابه ...







حالم خوب است!
خوبِ خوب!
آنقدر خوب که گلویم امشب مهمانی بهراه انداخته!
بغضم بد هوسِ رقصیدن کرده است!
مفهوم فضا

مفهوم فضا












۱۹-۱۰-۱۳۹۰ ۰۷:۲۵ عصر
جستجو یافتن همه ارسال های کاربر اهدا امتیازاهدای امتیاز به کاربر پاسخ پاسخ با نقل قول
 سپاس شده توسط ♔ αϻἰг κнаη ♔ ، آیسا

برای بروز رسانی تاپیک کلیک کنید


مطالب مشابه ...
موضوع: نویسنده پاسخ: بازدید: آخرین ارسال
  نقد مفهوم نمای شهری در معماری ♔ αϻἰг κнаη ♔ 0 319 ۱۳-۸-۱۳۹۰ ۰۱:۳۲ عصر
آخرین ارسال: ♔ αϻἰг κнаη ♔

پرش به انجمن:

کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان