تبليغات
تبلیغات در دانشجو کلوب محک :: موسسه خيريه حمايت از کودکان مبتلا به سرطان ::
جستجوگر انجمن.براي جستجوي مطالب دانشجو کلوپ مي توانيد استفاده کنيد 
برای بروز رسانی تاپیک کلیک کنید
 
امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

معماری ايران در دوره صفويه:

نویسنده پیام
  • آیسا
    آفلاین
  • کاربرسایت
    *
  • ارسال‌ها: 215
  • تاریخ عضویت: مهر ۱۳۹۰
  • اعتبار: 13
  • تحصیلات:لیسانس
  • علایق:کتاب خوانی
  • محل سکونت:تبریز
  • سپاس ها 228
    سپاس شده 314 بار در 142 ارسال
  • امتیاز کاربر: 904$
  • حالت من:حالت من
ارسال: #1
معماری ايران در دوره صفويه:
معماری ايران در دوره صفويه:

يكی از درخشان.ترين دوره.های هنری ايران پس از اسلام دوره.ی صفويه است. در
سال 907 قمری (1502 م) شاه اسماعيل، سلسله صفوی را تاسيس كرد. در اين دوره
مراكز و كانون.های صنعتی و هنری در ايران افزايش يافت، درابتدای تاسيس اين
سلسله، تبريز پايتخت بود و به همين سبب اين شهر مركزی شد برای فعاليت.های
هنرمندانی مانند خطاطان، تذهيب.كاران، نقاشان و صحافان و هم.چنين هنرمندانی
كه در ديگر فنون و صنايع كار مي.كردند و هنرمندانی كه در معرق.كاری و
رنگ.آميزی كاشي.ها و در بناها و كتيبه.ها نقش داشتند يا هنرمندانی كه در
صنايع منسوجات و بافت پارچه به كار مي.پرداختند.

در اواخر قرن دهم قمري، در زمان شاه عباس پايتخت از قزوين به اصفهان انتقال
يافت. با انتخاب پايتخت جديد، اين شهر به عنوان يكی از درخشان.ترين شهرهای
خاور گسترش پيدا كرد. بازارها، كاخ.ها، مساجد، باغ.ها، پل.ها در نقشه.ی
شهر گنجانيده شده بود. در اين زمان همه.ی بناهای مذهبی با تزيينات
كاشي.كاری آرايش شدند. بناهای مسجد شيخ. لطف الله سر درب قيصريه و مسجد
امام (شاه) در ميدان نقش جهان با كاشي.های معرق مزين شدند. آجرهای مربع
كاشی منقوش، معروف به آجرهای «هفت رنگ» در بناها به مقياس گسترده مورد
استفاده قرار گرفت. نقش و نگار كاشي.ها و رنگ.های آن.ها زينت خاصی به
بناهای اين دوره بخشيده است. نه تنها ديوارها، بلكه گنبدها، ايوان،
طاق.نماها سر درب ورودي.ها و مناره با كاشی و موزاييك آراسته شد. ساخت سر
درب.های بزرگ با كاشي.های شفاف و گچ.بری مقرنس.كاری در عصر صفويه پيشرفت
بسيار داشت. تركيب سر درب بزرگ و مناره.های طرفين آن با صحن چهار ايوانی و
ساختمان.های اطراف آن و قرار دادن گنبد به گونه.ای كه با همه.ی ساختمان
متناسب باشد، در معماری زمان صفوی به درجه.ی كمال رسيد. با توجه به امنيت
ايران در اين دوره بناهايی بزرگ و عالی مانند كاخ.های عالی قاپو، چهل ستون،
هشت بهشت و تالار اشرف در اصفهان و بقعه شاهزاده حسين، سر درب عالی قاپو و
چهل. ستون در قزوين ساخته شدند. ديوارهای اين كاخ.ها از كاشي.های خوش آب و
رنگ پوشيده شده و ميان مجموع آن ها با نقوش نقاشان معروف آن دوره پيوند
است. سقف.ها و ديوارها نيز غالبا با منبت.كاری تزيين می.شدند.

تزيينات چوبی در بناهای غيرمذهبی دارای نقش اصلی بود و در آن.ها ميزان
بيش.تری از تذهيب.كاری و نقاشي.های لاكی استفاده مي.شد. طرح.های آن.ها با
هنر مينياتور دارای رابطه.ی نزديكی بود. كنده.كاری و خراطی به ويژه در
درب.ها و سقف.ها خود هنر خاصی در اين دوره بوده است. نقاشي.های ديواری
(فرسك) در كاخ عالی قاپو، قصر روی ايوان عباسی و ايوان جنوبی قرار دارند.
طلاكاری ايوان صحن كهنه به فرمان نادر شاه افشار انجام شده و از اين رواست
كه به «ايوان نادري» معروف است. به طور كلی برخی از بهترين تزيينات و
آيينه.كاری و نمونه.ی كاشی.كاری سه دوره.ی تاريخی متوالی را در آن مكان
مقدس مي.توان ديد. زيرا مسجد گوهرشاد در زمان تيموريان، صحن قديمی در زمان
صفويه و صحن نو در دوره.ی قاجاريه ساخته شده است.

با نگرشی كلی به هنرهای اين دوره، بايد پذيرفت كه در دوره.ی صفوي، بار ديگر
عصر نوين و درخشانی در هنر ايران طلوع كرد. در هر دوره، هنری كه در نوع
خود زيبا و كامل بوده پديدار شده است. در قرن دهم قمری هنرمندان ايران به
مزايا و نتايج تازه.ای دست يافتند. در آن دوره قالي.هايی بافته شده كه تا
آن تاريخ نظير نداشته است. در فلزكاری عصر صفوی، بر پايه.ی سنت.های قديم و
مهارت فلزكاران اين دوره، هنرمندان چيره.دستی مجال ظهور يافتند. مصنوعات
طلاكاری، نقره.كاری و برنج.سازی رونق بسيار داشت و آهن و فولاد نيز گاه طلا
و نقره.كوب مي.شد. طراحان و نقاشان، اين زمان با ابداع شيوه.های جديد،
موازين تازه.ای در سبك.های خود ايجاد كردند. در نقره.كوبی و حكاكی ظروف،
پايه.های شمعدان يا بخوردان.ها، نوشتار اشعار فارسی به خطوط خوش نستعليق
جايگزين كتيبه.های عربی شد.

معماری ايران در دوره افشاريه و زنديه: ظهور نادرشاه افشار به سلطنت صفويه
خاتمه داد. با آن كه در عالم سياست به او اهميت بسيار داده شده است. اما در
اين دوره در عالم هنر پيشرفت چشم.گيری ديده نمی.شود؛ تنها زرگری و طلا و
نيز ميناكاری ترقی داشته است. هم.چنين بعضی از قرآن.های نفيس مذهب در دست
است كه به زمان نادر نسبت داده مي.شود، كاخ خورشيد و برج.های ديده.بانی شهر
كلات از هنر معماری اين دوره است. اندكی پس از مرگ نادر، كريم.خان زند در
شيراز مستقر شد و در آن شهر عمارات بزرگی بنا نمود كه به نام او مشهور است.
از جمله.ی آن.ها، ارگ كريم.خان، مسجد، حمام و يک بازار است. از ويژگی های
كاشی.كاری اين دوره، استفاده از نوعی رنگ گل سرخ است كه در زمان قبل ديده
نمی.شود. تزيينات كاشی.كاری در بدنه.ی بناها از آجرهای كاشی و زمينه.ی سفيد
بود. صورت شخصيت.های رسمی، صحنه.های هنرنمايی رستم پهلوان ملي، شكار و
دورنماها در كاشی.كاری.ها ديده می.شوند

مطالب مشابه ...










ما از لیلی شدن بیمی نداریم ولی مجنون شدن کار شما نیستIdont

۲۵-۱۰-۱۳۹۰ ۰۱:۰۱ عصر
جستجو یافتن همه ارسال های کاربر اهدا امتیازاهدای امتیاز به کاربر پاسخ پاسخ با نقل قول
 سپاس شده توسط ندای بهار

برای بروز رسانی تاپیک کلیک کنید


مطالب مشابه ...
موضوع: نویسنده پاسخ: بازدید: آخرین ارسال
  [مقاله] خلاصه معماری پایدار j.zakilou 0 343 ۱۷-۴-۱۳۹۳ ۰۱:۳۹ صبح
آخرین ارسال: j.zakilou
  معماری معاصر غرب آیسا 1 626 ۱۵-۲-۱۳۹۳ ۱۰:۰۵ عصر
آخرین ارسال: j.zakilou
  اصول و مفاهیم طراحی معماری دانشگاه MH-AKBARI 0 859 ۱۶-۳-۱۳۹۲ ۰۶:۰۱ عصر
آخرین ارسال: MH-AKBARI
  تاپیک درخواست جزوه و مقاله مربوط به رشته معماری ♔ αϻἰг κнаη ♔ 1 316 ۲۸-۲-۱۳۹۲ ۱۱:۴۴ عصر
آخرین ارسال: elhamdarabi
  معماری سنتی آیسا 0 375 ۸-۱-۱۳۹۱ ۰۱:۲۷ عصر
آخرین ارسال: آیسا
  معماری در فضای سایبر آیسا 0 341 ۲۴-۱۱-۱۳۹۰ ۰۸:۱۴ عصر
آخرین ارسال: آیسا
  اصطلاحات معماری گلچین جاویددوست 1 4,169 ۲۶-۱۰-۱۳۹۰ ۱۱:۲۸ عصر
آخرین ارسال: ندای بهار
  معماری ايران در دوره قاجاريه و معاصر: آیسا 0 466 ۲۵-۱۰-۱۳۹۰ ۰۱:۰۳ عصر
آخرین ارسال: آیسا
  آرمان.گرایی در معماری تزیینی ایران آیسا 0 331 ۲۵-۱۰-۱۳۹۰ ۱۲:۵۵ عصر
آخرین ارسال: آیسا
  معماری استادیوم المپیك برلین آیسا 0 346 ۲۵-۱۰-۱۳۹۰ ۱۲:۵۴ عصر
آخرین ارسال: آیسا

پرش به انجمن:

کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان