تبليغات
تبلیغات در دانشجو کلوب محک :: موسسه خيريه حمايت از کودکان مبتلا به سرطان ::
جستجوگر انجمن.براي جستجوي مطالب دانشجو کلوپ مي توانيد استفاده کنيد 
برای بروز رسانی تاپیک کلیک کنید
 
امتیاز موضوع:
  • 1 رأی - میانگین امتیازات: 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

مشاهیر معماری(انتونی گائودی)

نویسنده پیام
  • گلچین جاویددوست
    آفلاین
  • مدیر بازنشسته
    ****
  • ارسال‌ها: 12,853
  • تاریخ عضویت: دي ۱۳۹۰
  • اعتبار: 427
  • تحصیلات:فوق دیپلم
  • علایق:طراحی-کنده کاری-کتاب
  • محل سکونت:ارومیه
  • سپاس ها 16996
    سپاس شده 25772 بار در 9341 ارسال
  • امتیاز کاربر: -348,159$
  • حالت من:حالت من
ارسال: #1
مشاهیر معماری(انتونی گائودی)
آنتونی گائودی، معمار مشهور اهل ناحیه کاتالونیای کشور اسپانیا، از جمله بزرگترین معماران جهان در اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم است و به خاطر سبک معماری مدرن و به شدت شخصی‌اش شهرت فراوانی دارد. از جمله آثار معماری فراوانی که گائودی در طول زندگی خویش خلق کرد، هفت اثر که همگی در بارسلون یا حومه آن قرار دارند، تحت عنوان واحد «آثار آنتونی گائودی» از سال ۱۹۸۴ در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده‌اند.
مشاهیر معماری(انتونی گائودی)


گائودی در سال ۱۸۵۲ میلادی در ناحیه توراگونا در ایالت کاتالونیای اسپانیا متولد شد. هر چند محل تولد گائودی به روشنی مشخص نیست و در این مورد میان مورخان اختلاف نظر وجود دارد، اما مسلم است که او یک روز پس از تولد در کلیسای رئوس غسل تعمید یافت. پدر گائودی آهنگر بود و او کوچک‌ترین فرزند در میان پنج فرزند خانواده بود.
گائودی از همان نخستین سال‌های کودکی به خاطر ابتلاء به بیماری رماتیسم قادر به بازی با دیگر کودکان همسال خود نبود و به خاطر درد شدید پاهایش، هر بار که قصد خروج از خانه را داشت باید از قاطر استفاده می‌کرد. این بیماری همچنین موجب می‌شد تا او قادر به حضور در بسیاری از کلاس‌هایش نباشد و گائودی به این ترتیب از همان نخستین سال‌های کودکی فرصت مشاهده و تعمق در طبیعت و طراحی‌های طبیعی را پیدا کرد. به گمان کارشناسان تاریخ هنر، برخورد نزدیک گائودی با طبیعت در این سال‌ها به شکل‌گیری دو ویژگی مهم او که بعدها نقش کلیدی در آثارش ایفا کرد ــ یعنی مشاهده و تحلیل طبیعت ــ کمک فراوانی کرد.
گائودی از همان نخستین سال‌های تحصیل هوش و خلاقیت خود را نشان داد و هر چند شاگرد ممتازی نبود، اما در درس‌های خاصی چون هندسه استعداد فراوانی از خود نشان داد. گائودی از همان نخستین برخورد شیفته هندسه شد و این شیفتگی که تا پایان عمر او نیز ادامه داشت، مسیر حرفه‌ای گائودی را نیز مشخص کرد.
گائودی از سال ۱۸۷۳ وارد مدرسه معماری تکنیکا سوپریور شد و پس از فارغ‌التحصیلی در رشته معماری در سال ۱۸۷۸، بلافاصله کار طراحی و معماری را آغاز کرد.
گائودی با مطالعه دقیق زوایا و پیچ و خم‌های اشکال طبیعی، آن‌ها را وارد طراحی‌های خود کرد و به جای اتکا به اشکال هندسی صرف، طبیعت را مبنای کار معماری خود قرار داد. این امر خود را در استفاده فراوان گائودی از سازه‌های سهمی شکل و هذلولی شکل نشان می‌دهد که با توجه به پیشرفت‌های تکنولوژیک ناشی از انقلاب صنعتی، منجر به شکل‌گیری یک سبک معماری خاص در آثار گائودی شد.
نخستین آثار معماری گائودی به سبک گوتیک و شیوه‌های معماری سنتی کاتالونیایی ساخته شدند، اما او خیلی زود سبک شخصی و متمایز خاص خود را در معماری پیدا کرد. گائودی در این دوره تا حد زیادی تحت تأثیر اوژن ویولت لودوک، معمار مشهور فرانسوی قرار داشت. هر دوی این معماران از اساتید معماری پیش از خود فراتر رفتند و با طراحی عمارت‌های بدیع و نامنظم، دوره‌ جدیدی را در تاریخ معماری جهان رقم زدند. آثار معماری گائودی در زمره آثار جنبش هنر نو قرار می‌گیرد که از پیش‌قراولان معماری مدرن و امروزی بود.
گائودی استفاده از قوس‌های سهموی، اشکال طبیعی و ارگانیک و نوعی سیالیت را با سبک معماری خود آمیخت و با مطالعه دقیق اصول جاذبه و منحنی‌های زنجیری، به نوآوری‌های زیادی در زمینه معماری نائل شد (برای مثال گائودی بسیاری از طاق قوسی‌های آثار خود را برعکس طراحی کرده است و برای حفظ تعادل آن‌ها از وزنه‌های فراوانی که به شبکه به هم متصلی از ریسمان‌ها آویخته شده استفاده کرده است).
هرچند گائودی چون یک نابغه مورد تحسین و ستایش هنردوستان سراسر جهان قرار گرفته است، اما آثار او منتقدانی نیز دارد که معتقدند گائودی کوررنگ بوده است و بهترین آثار خود را تنها در سایه همکاری با ژوزف ماریا خویول، معمار جوان و با استعدادی که دستیاری گائودی را بر عهده داشت، خلق کرده است.
مشهورترین اثر گائودی در بارسلون که این معمار مشهور ۱۵ سال آخر عمر خویش را به تمامی صرف ساخت آن کرد، کلیسای معروف خاندان مقدس (Sagrada Familia) است که با مرگ نابهنگام گائودی بر اثر تصادف در سال ۱۹۲۶ نیمه‌کاره باقی ماند.
معماری این کلیسا که ساختمانش از سال ۱۸۸۳ آغاز شد کاملاً نو است و به معماری هیچ کلیسای دیگری شبیه نیست. گائودی به ساختمان این کلیسا عشق غریبی داشت، چنان که تخت‌خوابش را در کنار ساختمان آن قرار می داد و همان جا می‌خوابید.
ورودی این کلیسا به گفته گائودی «بایدآنقدر پهناور باشد که تمام بشریت بتوانند از آن بگذرند و به کلیسا در آیند».کل بنا مرکب از چهار برج بزرگ شبیه کله قند و یک پشتبند شمشیری مرکزی به شکل پل معلق و ستون‌هایی چون درخت و ورودی‌های سرپوشیده غار مانند است. کلیسای جامع «خاندان مقدس» امروزه نماد شهر بارسلون است و بنا بر آمار منتشره تنها در سال ۲۰۰۴ بیش از ۲ میلیون بازدیدکننده از آن دیدن کرده‌اند.
از دیگر عمارت‌هایی که گائودی در بارسلون و نواحی اطراف این شهر ساخته است می‌توان به پارک گوئل، پالاسیو بوئل، کاسا میلا، کاسا ویچنز و کاسا باتلو اشاره کرد که همگی به عنوان یادگارهای فرهنگی بی‌نظیر بشری، در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده‌اند.



ساگرادافامیلیا La Sagrada Familia

گائودی از سال ۱۸۸۳ طراحی وتکمیل بنا را به عهده گرفت وبا کوشش خستگی ناپزیر تا پایان عمر حرفه ای آن را دنبال کرد. این بنا با مرگ گائودی نیمه تمام ماند .

بنای حیرت انگیز ساگرادافامیلیا باچهار برج سر به فلک کشیده ،بنای بلند ومشبک به ارتفاع ۱۰۰متر است که باپلکانی مارپیچی در داخل هر برج به نقطه اوج آن می توان دست یافت. در وسط دو برج میانی ودر نیمه برج سوم وچهارم دو برج کناری بیننده درهر حرکت با مضوعی حیرت انگیز وغیر قابل پیش بینی روبه رو می شود. گائودی مانند جواهر سازی همه اجزای این بنا عظیم را طراحی واجرا کرده است. حجم این بنا قلعه بهستان یا دودکش جنهای ماه نشان را تداعی می کند وهر برج به تنهایی همچون ذرتی باکاکل رنگارنگ است.

این بنا یک جسم جامد نیست بلکه موجود زنده ای به نظر می رسد که در حال حرکت رشد وتغییر است . ستونهای کشیده آن همچون تنه درخت به شاخ وبرگ منتهی می شود ودرخت نخل را تداعی میکند. ستونهای همردیف یک شکل هستند ولی هر ردیف با ردیف بعدی متفاوت ودر ضمن هماهنگ است وآن چنان پیچیده است که نظم درونی آن به سختی دریافت وکشف می شود ، هرچند انسجام ونظم آن عمیقا بر فضا حاکم است.

سنگها همچون کوه روی هم قرار گرفته اند ومجسمه هایی که به انسانهای غارنشین می ماننددر گوشه وکنار این بنای سنگی عظیم دیده می شودند.

در این بنا مراحل رشد وتکامل معمار در اثرش کاملا قابل مشاهده است واین تغییر آنچنان تدریجی صورت گرفت که گذر زمان وحرکت از گوتیک به آرت نوو، اکسپرسیونیسم ، گائودیسم در آن قابل تشخیص است.

ورودی این کلیسا که بی شک بزرگ ترین اثرگائودی است . در امید نام گرفته در سمت چپ نما ی تولد مسیح قرار دارد وبا تصویری از خانواده مقدس تزیین شده وسنگی از کوه مونت سرات در بالای آن جاگرفته است . در نیکو کاری در وسط نما قرار گرفته وباتصویر گیاهان که نمادی از سرود عشق به خالق است وهمچون با صحنه هایی از زندگی مریم مقدس ودرخت نخل تزیین شده است.

در حال حاضر گروهی از معماران ژاپنی در حال تکمیل این بنا براساس نقشه گائودی هستند.

خانه باتلو Batlo House

خانه باتلو بازسازی یک بلوک آپارتمانی در سالهای ۱۹۰۵ تا۱۹۰۷ است وعمده ترین غیر دینی گائودی است که همزمان با ساخت گوئل آغاز شد این بنا هم نقوش دریایی گائودی ،موجها،استخوانهای ماهی وآرواره های گشوده دیده می شوندوبرخی بام خانه را که به اژدها شباهت دارد ، تعبیری از خیر وشر می پندارند.

خانه باتلو یکی از شاهکارهای گائودی است .نمای مدرن برجسته آن که امواج در یایی آرام را منعکس می کند دنیای شگفت انگیز را در پشت جزییات معماری خود پنهان می کند .

این خانه که یک نقطه مرجع مدرنیسم است،بازدید کننده را به سفری در قلب ساختمان یا طبقه اصلی دعوت می کند ،پرسپکتیوهای مسحورکننده است و طراحی وچشم انداز گسترده آن بیننده را مجذوب می کند وفضایی که همه عناص آن نفس می کشند ظاهر می شود که با عناصر طبیعی هماهنگ است.

در آثار گائودی جنبش بر سکون غلبه دارد .این جواهر معماری انعکاس کامل هنرمعماری وطراح، ویکی از سمبلهای مدرنیسم بارسلون است. طبقه اصلی که در ابتدای قرن بیستم خانه خانواده باتلو بود ه است با ورودی جزابی که یکی از مهم ترین بخشهای آن است بیننده را به درون دعوت می کند.

اتاقهای خانه از یک طرف به یک راهرو واز طرف دیگر به پنجره هایی به زیباترین خیابان بارسلون منتهی می شود .گائودی در این ساختمان به عناصر چهار گانه (آب ، باد ،آتش وخاک ) اشاره دارد وبه عنصر اول فضای ویژه را اختصاص داده وشاید کل ساختمان را به مثابه عنصر چهارم شمرده است .

خانه میلا یا لاپدررا Casa Mila Or Pedrean House

خانه میلا (۱۹۰۵ تا۱۹۰۷) حجمی از خطوط منحنی است که هم در نمای اصلی وهم در نقشه کف وفضاهای داخلی حرکتی متوازن دارد. در این خانه نیز انگاره های موج وسنگ خارابه ذهن می آید . نام این ساختمان لاپدررابه معنای معدن سنگ است.

سازه های بتنی خانه های باتلو ومیلا ، اجرای پیچ وخم تیغه های داخلی را آسان کرده وبه پلان آزاد نزدیک است. معماری داخلی این دوخانه به همان سبک معماری بیرونی وبراساس ماهیت فیزیکی مصالح طراحی شده اند.

این مجموعه آپارتمانی با دوحیاط داخلی ،مانند مجسمه متحرکی مدام در حال حرکت است . در این جا هم گائودی مانند سایر بنا هایش از تمام امکانات سیمان وبتن آرمه استفاده کرده است. فرمهای بیضی شکل او طلیعه طرح های هنرمندان معروف قرن بیستم مانند کالدر، میرو، ماتیس وهنری مور هستند. ریخته گر یهای ایوانها یاد آور گیاهان جنگل های مناطق حاره اند و می توان گفت به تزیینات فلزی سالیوان برتری دارند . گائودی به تمام نرده ها ، چراغها ، لوازم داخلی وحتی دستگیره های در توجه کرده . اودر اینجا هم همچون کارهای دیگرش ،یک ارگانیسم زنده ویک اثر بدیع در خورمردم زنده وفعال کاتالان به وجود آورده است.

در گوشه وکنار این خانه ها با فضاهایی آشنایی شبیه شبستان زمستانی مسجد جامع اصفهان یا زیر پل خواجو وفضاهای زیر بادگیر وبام آن یادآور بام خانه بروجردیها درکاشان است. و … مواجه می شوم. تاثیرمعماری آفریقای شمالی در کاشی کاریها کاملا آشکار است.

نابغه ۷۴سله کاتالان در هفتم ژوئن۱۹۲۶در یک حادثه اتوموبیل به شدت مجروح شد وسه روز بعد دربیمارستان در گذشت،پس از تصادف هویت اورا یکی از روحانیون ساگرافامیلیاتایید کرد وپس از مرگ نیز در همان کلیسا به خاک سپرده شد.

سبک منحسر به فرد وغیر قابل تقلید گائودی ،هرچند پاسخگوی نیاز زمانه برای تولید انبوه مسکن جمعیت شهر نشینی شده ورو به تزاید نبود ، ولی این امر از ارزش کار بی نظیر اوکم نمی کند . دقت وسواس در اجرا، ایده ناب وخیال انگیز، جزییات اجرایی دقیق وبا دقت کمتر از میلی متر،هماهنگی بین نقش ها وحجمها ورنگها ،توجه به کوچک ترین جزییات در، پنجره ،کفسازی ، کلید وپریز ، پنجره ،کفسازی ، کلید وپریز ،نرده ودستگیره، قرنیز ، نوع ورنگ ملات ، کاشی وسرامیک وسنگ وچوب ،در کنار هم،از ویژگی های آثار این معمار بزرگ است. بارسلون را به درستی شهر گائمدی نام نهاده اند.
]

مشاهیر معماری(انتونی گائودی)

مشاهیر معماری(انتونی گائودی)
مشاهیر معماری(انتونی گائودی)

مشاهیر معماری(انتونی گائودی)

مطالب مشابه ...


مشاهیر معماری(انتونی گائودی)

(آخرین ویرایش در این ارسال: ۲۵-۱۰-۱۳۹۰ ۱۰:۵۹ صبح، توسط گلچین جاویددوست.)
۲۵-۱۰-۱۳۹۰ ۱۰:۵۹ صبح
جستجو یافتن همه ارسال های کاربر اهدا امتیازاهدای امتیاز به کاربر پاسخ پاسخ با نقل قول
 سپاس شده توسط ♔ αϻἰг κнаη ♔

برای بروز رسانی تاپیک کلیک کنید


مطالب مشابه ...
موضوع: نویسنده پاسخ: بازدید: آخرین ارسال
  مشاهیر معماری(لوئی سالیوان) گلچین جاویددوست 0 345 ۲۵-۱۰-۱۳۹۰ ۱۱:۴۲ صبح
آخرین ارسال: گلچین جاویددوست
  مشاهیر معماری(چارلز کورآ) گلچین جاویددوست 0 245 ۲۵-۱۰-۱۳۹۰ ۱۱:۲۷ صبح
آخرین ارسال: گلچین جاویددوست

پرش به انجمن:

کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان