تبليغات
تبلیغات در دانشجو کلوب محک :: موسسه خيريه حمايت از کودکان مبتلا به سرطان ::
جستجوگر انجمن.براي جستجوي مطالب دانشجو کلوپ مي توانيد استفاده کنيد 
برای بروز رسانی تاپیک کلیک کنید
 
امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

مد و مدگرایی

نویسنده پیام
  • ♔ αϻἰг κнаη ♔
    آفلاین
  • مدیرکل  سایت
    *******
  • ارسال‌ها: 16,105
  • تاریخ عضویت: تير ۱۳۹۰
  • اعتبار: 1090
  • تحصیلات:زیر دیپلم
  • علایق:مبارزه
  • محل سکونت:ایران زمین
  • سپاس ها 34951
    سپاس شده 49155 بار در 13535 ارسال
  • امتیاز کاربر: 551,587$
  • حالت من:حالت من
ارسال: #1
مد و مدگرایی
مد و مدگرایی
مقدمه:
مدMode واژه اي است كه در زبان انگليسي به مفهوم شيوه، روال، سبك، طرز و راه است. در فرهنگ فارسي معين، در مقابل واژة مد چنين نوشته شده: "روش و طريقه موقتي كه طبق ذوق و سليقة اهل زمان، طرز زندگي، لباس پوشيدن و غيره را تنظيم كند." اين واژة فرنگي امروزه آن قدر در زبان فارسي استعمال شده است كه هر كسي به راحتي مفهوم آن را درك مي كند. درك ما از واژة مد عموماُ به طرز لباس پوشيدن افراد محدود مي شود، اما واقعيت آن است كه مد مي تواند شامل موارد گوناگوني از زندگي روزمره باشد؛ موضوعاتي از قبيل نحوة چيدن دكوراسيون منزل، اتومبيل وحتي حرفه و كار.
مد و مد گرايي در گذر تاريخ مد و مد گرايي در گذر تاريخ برخي تصور مي كنند مد پديده اي است كه به زمان حاضر و دهه هاي اخير محدود مي شود، در حالي كه واقعيت غير از اين است.
آدمي از زمانهاي دور به تحول در زندگي خويش توجه فراواني داشته است. شايد اين خصلت، يكي از خصلت هاي دروني هرانساني است كه پس از مدتي از يكنواختي خسته مي شود و تلاش مي كند روش زيستي ديگري را پيش بگيرد. پيش از پرداختن به اصل موضوع ذكر اين نكته را الزامي مي دانيم كه هر پديده اي درجهان واجد خصايص مثبت و منفي است. پس وجود وجوه منفي در يك پديده، امكان نفي آن را به ما نمي دهد. اگر امروزه شاهديم كه برخي از جنبه هاي منفي مدگرايي باعث مشكلاتي در جامعه شده است، نبايد به مقابله با مد و مدگرايي بپردازيم؛ بلكه بهتر آن است كه به پرورش و تقويت وجوه مثبت آن اقدام كنيم تا در سايه اين اتفاق، به تدريج جنبه هاي منفي كمرنگ تر شوند و جاي خود را به جنبه هاي مثبت دهند.
گاهي ديده مي شود كه عده اي، به خصوص از نسل هاي قديم، مدگرايي را از اساس رد مي كنند و به شدت با آن مخالفند. همين عده در مراودات و رفت و آمدهاي اجتماعي خود كت و شلواري برتن مي كنند و در محافل به محكوم كرن آن مي پردازند، اما ايشان غافلند كه پدران ما در ايران تا هفتاد سال پيش كت و شلوار را لباسي غربي و مصداق بارز مدگرايي جواناني مي دانستند كه از فرنگ برگشته و قصد خودنمايي در انظار را داشتند. پدران ما با گذاشتن كلاه نمدي و پوشيدن لباس هاي محلي در انظار عموم ظاهر مي شدند، اما اگر به منتقدين امروزي مدگرايي بگوييد كه شما نيز چون پدران خود از لباس هاي اصيل و محلي ايران زمين استفاده كنيد، هرگز نخواهند پذيرفت.
چه اتفاقي افتاده است كه كت و شلوار تا چند دهه پيش تا آن اندازه مضحك و خنده دار به نظر مي رسيد، اما امروزه پديده اي كاملاً عادي و معمولي است؟
پاسخ به اين سؤال را تنها در يك جمله مي توان يافت: ((گذشت زمان مي تواند هر اتفاقي را برايمان باورپذير كند)) پس اگر فرزندان امروز كارهايي مي كنند كه به نظر غريب و دور مي رسد، سعي نكنيم آن ها را به شديدترين وجه محكوم كنيم، بلكه بايد بپذيريم اين اقتضاي نسل جديد است كه دوست دارد با نسل ماقبل خود تفاوتي داشته باشد.
امير مؤمنان حضرت علي(ع) فرموده اند: ((فرزندان خود را براي زمان حاضر تربيت كنيد.)) از اين كلام گهربار مي توان اين گونه برداشت كرد كه نسل جديد بي شك با نسل ماقبل خود تفاوت هايي دارد و هر كس كه بخواهد اين تفاوت را از ميان بردارد، دچار اشتباه و خطا شده است. به هر حال بايد دانست كه زندگي انسان همواره در حال تغيير و دگرگوني است و اگر روحية تنوع طلبي انسان نبود، هرگز چنين پيشرفتها و تغييراتي در زندگي ما پديد نمي آمد.هرگز كسي نمي تواند منكر آن شود زندگي بشر با سرعتي بسيار بيشتر از گذشته تغيير مي كند و اين امري اجتناب ناپذير است كه در اين تغييرات نحوة لباس پوشيدن و اساساً مدگرايي هم روز به روز دچار تحولات عديده مي شود. برخي از تاريخ نويسان نيز به طرز پوشش مردم زمانه خويش پرداخته اند. در حكايات تاريخي آمده است كه در صفويه، مردان تا آن اندازه به كلاه خود اهميت مي دادند كه شكل، حالت، رنگ و اندازة آن نشان دهندة جايگاه اجتماعي هر فرد بوده است. در دوراني، ارتفاع كلاه باب روز بوده، به طوري كه هر كسي كه كلاهش رفيعتروبلندتر بود، خود را برتر و بزرگتر از ديگران مي دانست. اين چشم و هم چشمي و مد گرايي تا آن اندازه پيش مي رود كه به دستور يكي از شاهان وقت، اندازةمعيني براي كلاه مردان تعيين مي شود و كسي حق نداشته كلاهي بلندتر از آنچه مجاز شمرده مي شد، بر سر گذارد و همين موضوع شاعران مديحه-سراي بسياري را ترغيب كرده كه در مدح اين حركت قاطعانه و مبارزه با افسار گسيختگي در پوشش، شعرها بسرايند. اين حكايت اگرچه در ظاهر ساده وكمي خنده دار به نظر مي رسد، اما در مفهوم و عمق خويش، نشانگر اصل مهمي است و آن اين است كه امروزه نيز شاهد اين اتفاق درشكل و نوعي ديگر هستيم، كه دوباره خاطرنشان مي كنيم الگوهاي مد در دنياي غرب درميان هنرپيشه ها، خواننده ها و ورزش كاران كشورهاي اروپايي و امريكايي عده اي الگوي جوانان هستند...براي مثال((ديويد بكهام)) فوتباليست انگليسي كه اين روزها در رئال مادريد بازي مي كند، مدل آرايشگاه هاي اروپا و امريكاست، حتي در جنوب شرق آسيا جوانان مدل موهايشان را مثل او كوتاه مي كنند...بكهام از آن دسته فوتباليست هايي است كه هر چند ماه يك بار مدل موهايش را تغيير مي دهد، همچنين نوع لباس و عينك آفتابي او در بازارهاي دنيا به قيمت سرسام آوري به فروش مي رسد و مورد توجه اكثر جوانان است...
در ايتاليا((الكساندرو دل پيرو)) بازيكن شمارة 10 تيم ملي ايتاليا و يوونتوس، مدل و الگوي بيشتر جوانان است. چند سال پيش او خط ريشش رابه نوعي كوتاه مي كردكه به آن مدل((شيشه اي))مي گفتند... هر بار كه او موهايش را به شكلي كوتاه مي كند، جوانان ايتاليايي به همان شكل آرايش موهاي خود را تغيير مي دهند. در اين بين هستند خيلي از هنرپيشه ها و خوانندگان اروپايي و امريكايي كه مدل بسياري از جوانان هستند و هر كسي براي خود طرفداران خاصي دارد. در اروپا و امريكا اين افراد به((سلاطين مد)) دنيا معروفند...
رواج مد چگونه است؟
جامعه شناسان اروپايي معتقدند كه در كشورهاي اروپايي، به ويژه آلمان، انگليس، فرانسه، اسپانيا و ايتاليا، رسانه هاي جمعي، شركتهاي صوتي و تصويري، آرايشگاه ها و سازندگان فيلم ها نقش بسزايي در ايجاد مد، سبك و روش براي جوانان اروپايي ايفا مي كنند. آسيايي هاي شرقي نيز به پيروي از جوانان اروپايي براي نشان دادن اين گونه مدها، به تازگي از اروپايي ها الگو برداري مي كنند. امروزه رفتار غربي ها، سبك و نوع روش هاي قهرآميز نمي تواند سدي در مقابل مد باشد.
بايد ازپيش انديشيد چه گروه هايي دربارة مد لباس پوشيدن مردم تصميم مي گيرند و چگونه اين تصميم در جامعه عملي مي شود. بسياري از رفتارها و پوششها كه در جامعه مد مي شود، واقعاً عفت عمومي را جريحه دار مي كند و عموم مردم چنين حركتهاي زشت و پوششهاي سخيفي را نمي پسندند، اما كدام نهاد يا اتحاديه و يا... مسئول است؟ چه كسي بر صحت و سقم تفكرهاي مدساز، هدايت و تدبير دارد؟ نوآوري همواره در طول حيات اجتماعي انسان بوده است، اما اين نوآوري نبايد به كرامت و عزت انسان لطمه اي وارد سازد. لباس پوشيدنشان، انتخاب موسيقي و حتي طرز رفتارشان در آسياي شرقي منعكس شده است.
دهة50 ؛ رواج مد و الگوبرداري
در دهة 1950 ميلادي؛ يعني پس از پايان جنگ جهاني دوم با برقراري آرامش در دنيا،توجه نسل جوان به مد افزايش يافت. كارخانه ها به توليد لباس هاي مورد نظر جوانان روآوردند و كم كم بازار مد، موسيقي پاپ و نشريات رنگارنگ داغ شد. در اين ميان جوانان بودند كه رفتارشان بلافاصله توسط جواناني ديگر الگوبرداري شد.
در اين دهه، گروه هاي((تدز))،((مدز))و((راكز)) در انگليس شكل گرفت، اما پس از مدتي به كشورهاي امريكايي و آسياي شرقي هم سرايت كرد.
((مدز))و((راكز)) دو گروه رقيب موتور سوار بودند كه لباس هاي عجيب و غريب با كتهاي چرمي سياه مي پوشيدند و در خيابان ولگردي مي كردند و سوار بر موتور آوازهاي بلند مي خواندند و به جان هم مي افتادند...
در اين بين گروه هاي((اسكين مدها)) از نئونازيهاي آلمان پيروي مي كردند و سرهاي خود را مي تراشيدند و چكمه هاي بزرگ به پا
مي كردند كه امروزه در آلمان هنوز((اسكين مدها)) زندگي مي كنند و پيرو اين روش هستند.
پس از اين گروه((هيپي ها)) ظاهر شدند كه خود را مبلغ عشق و صلح معرفي مي كردند! و براي غرق شدن در عالم هپروت به مصرف مواد مخدر رو آوردند...
از سال80 به بعد،((پانكي ها)) روي كار آمدند. آنان براي اعتراض عليه خوش سليقگي و لباس هاي رسمي پوشيدن، بر اين عقيده بودند كه ريشه شان از طبقة محروم و مستضعف است و با لباس هاي مندرس، جورابهاي لنگه به لنگه، سر و وضعي آشفته، رنگهاي نا موزون و كفش هاي عجيب و پاره بين مردم ظاهر مي شدند. در فرهنگ لغات انگليسي punk به معني آدم اوباش، پوچ، بي سر و پا و بي كار درج شده است. در آن دوران، كه تب و تاب پانكها شدت داشت، مد((اكسنام)) رواج يافت؛ يعني لباسهاي دست دوم و پاره و ناموزون در فروشگاه ها به قيمت بازار به فروش مي رفت... ناگفته نماند كه پسران جوان پيرو اين مدها نبودند، بلكه دختران بيشتر پيرو اين مد بودند... . از سال1990 ، تا كنون انواع مدهاي روز مانند قارچ از كشورهاي اروپايي سر بر مي آورد و جوانان آسيايي، به ويژه جنوب شرق آسيا را شيفتة خود كرد.
((متاليك ها)) كه با خواندن و گوش كردن اشعار و موسيقي تند و خشن عقايد خود را بيان مي كنند، همچنين رپ ها، اسنپ ها و... زاييدة سال هاي اخيرند. به قول((اريك ساتن))؛ جامعه شناس انگليسي:((اينها، همه نوكران اقتصادند، تا مد نباشد، پول هم در كار نيست. بايد سناريو نويس اينها را پيدا كرد)).
مد و مدگرایی

۲۰-۱۰-۱۳۹۰ ۰۲:۰۱ عصر
جستجو یافتن همه ارسال های کاربر اهدا امتیازاهدای امتیاز به کاربر پاسخ پاسخ با نقل قول

برای بروز رسانی تاپیک کلیک کنید


پرش به انجمن:

کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان