تبليغات
تبلیغات در دانشجو کلوب محک :: موسسه خيريه حمايت از کودکان مبتلا به سرطان ::
جستجوگر انجمن.براي جستجوي مطالب دانشجو کلوپ مي توانيد استفاده کنيد 
برای بروز رسانی تاپیک کلیک کنید
 
امتیاز موضوع:
  • 1 رأی - میانگین امتیازات: 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

محمود فرشچیان

نویسنده پیام
  • گلچین جاویددوست
    آفلاین
  • مدیر بازنشسته
    ****
  • ارسال‌ها: 12,853
  • تاریخ عضویت: دي ۱۳۹۰
  • اعتبار: 427
  • تحصیلات:فوق دیپلم
  • علایق:طراحی-کنده کاری-کتاب
  • محل سکونت:ارومیه
  • سپاس ها 16996
    سپاس شده 25772 بار در 9341 ارسال
  • امتیاز کاربر: -348,159$
  • حالت من:حالت من
ارسال: #1
محمود فرشچیان
محمود فرشچیان

محمود فرشچیان

▪ استاد محمود فرشچیان
▪ سال و محل تولد : ۱۳۰۸ اصفهان
▪ رشته تخصصی : نگارگری
▪ فعالیت ها :
- شیفتگی به نقش و نگارهای فرشها و کاشی های پرمایه اصفهان در ایام کودکی
- شروع به تحصیل هنر و بهره گیری از اساتید گرانقدری همچون حاج میرزا آقا امامی و عیسی بهادری
- اتمام دوره هنرستان هنرهای زیبا اصفهان و عزیمت به اروپا جهت مطالعه آثار نقاشان برجسته و رسیدن به رهیافتی نواز هنر نقاشی با معیارهای جهانی
- بازگشت به میهن و شروع به کار در اداره کل هنرهای زیبا و مدیریت هنرهای ملی
- تدریس در دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران
- برپایی نمایشگاه های متعدد بین المللی از آثار ارزشمند ایشان درخارج و داخل کشور
- دریافت نشان درجه یک هنر
- عضویت در فرهنگستان هنر و حرف ایتالیا
- تربیت هنرمندان نگارگر
- انتخاب به عنوان چهره ماندگار این مرز و بوم در عرصه هنرنگارگری نخستین همایش چهره های ماندگار سال ۱۳۸۰
▪ آثار :
- علاوه بر خلق آثار هنری ارزشمند، کتب زیر از استاد به چاپ رسیده است:
- کتاب نقاشی و طراحی با مقدمه پروفسور هشترودی در سال ۱۳۵۵
- کتاب نقاشی و طراحی چاپ یونسکو در سال ۱۳۷۰، شناخته شده به عنوان نفیس ترین کتاب هنری عصر حاضر
- و کتابهای ارزشمندی که با تابلوهای ارزشمند استاد فرشچیان مزین شده است.
محمود فرشچیان


محمود فرشچیان به سال 1308 شمسی در اصفهان ، پایتخت هنر ایران ، دیده به جهان گشود . پدرش ، حاج غلامرضا فرشچیان ، از تجار فرش بود و در کار هنر قالی بافی دست داشت .

محمود فرشچیان

پدر فرشچیان که نماینده فرش اصفهان بود با دیدن استعداد فرزندش، وی را به کارگاه نقاشی استاد حاج میرزا آقا امامی برد.
وی دراین باره میگوید:

« ۴ سالگی را خوب به یاد دارم. روی زمین می نشستم و نقش های قالی را روی کاغذ می کشیدم. پدرم هم از این وضعیت راضی بود.»
فرشچیان پس از آموزش نزد استاد امامی و بهادری و دانش‌آموختگی از مدرسه هنرهای زیبای اصفهان، برای گذراندن دوره هنرستان هنرهای زیبا به اروپا سفر کرد و چندین سال به مطالعهٔ آثار هنرمندان غربی در موزه‌ها پرداخت.

وی در موزه‌های اروپا، اول کسی بود که وارد موزه می‌شد با بسته‌ای از کتاب و قلم و در نهایت آخر از همه، خود او بود که از موزه خارج می‌شد.

پس از بازگشت به ایران، فرشچیان کار خود را در اداره کل هنرهای زیبای تهران آغاز کرد و به مدیریت اداره ملی و استادی دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران برگزیده شد.
. فرشچیان در طی تحصیلات مقدماتی در محضر استاد میرزاآقا امامی اصفهانی هنرمند چیره دست و پرآوازه دیار اصفهان ، به آموختن نقاشی دلبستگی تمام پیدا کرد و دل در گرو نقشهای زیبا بست . او از کار هنر احساس رضایت و شادمانی داشت . از کلاس هفتم دبیرستان فرشچیان قدم به هنرستان هنرهای زیبای اصفهان گذاشت و چهار سال در آن جایگاه عاشقی ، زیر نظر استاد عیسی بهادری ، استاد نابغه و توانمند نقاشی قالی ، مینیاتور ، نقاشی رنگ و روغن ، به فراگیری اصول و مبانی طراحی نقوش سنتی (نقشه قالی ، تذهیب ، مینیاتور) پرداخت
بدون شک نقش استاد عیسی بهادری در پرورش و خلاقیتهای محمود فرشچیان نقشی فوق العاده ارزشمند بود .استاد در بیان احساس و تجسم شعرگونه عواطف ، به شیوه ای کاملا جدید موفق به هماهنگی و همگامی میان مضمون و محتوا و شکل و فرم نقاشی هایش گردید و این مشخصه اصلی کار او در نقاشی شد . فرشچیان در جوانی بسیار پرتلاش و خستگی ناپذیر به کار و طراحی نقوش مختلف میپرداخت . او در مطالعه آثار تاریخی شهر اصفهان (چهل ستون ، عالی قاپو ، مسجد شیخ لطف الله و ... طرحهای اسلیمی و ختایی کاشیکاری های بی نظیر آن آثار سر از پا نمیشناخت و چون محققی موشکافانه این نقش ها را مطالعه میکرد . فرشچیان حتی در دوره سربازی نیز دست از قلم و رنگ برنداشات و آثاری دیدنی آفرید که مورد تشویق مقامات قرار گرفت .
سال 1329 بعد از 6 سال فعالیت و کسب هنر در هنرستان هنرهای زیبای اصفهان ، فرشجیان به کسب دیپلم عالی نائل آمد . آثار سالهای شاگردی استاد هنوز در مرکز هنرستان ، موجود است . بدون تردید استاد محمود فرشچیان یکی از پدیده های هنر نگارگری (مینیاتور) در عصر حاضر است و او در طراحی و شناخت و بکارگیری رنگها فوق العاده قدرتمند و قوی است . این قدرت قلم و صلابت و استواری خطوط قلم گیری است که از او هنرمندی پرآوازه و مشهور ساخته است . از نظر محتوا و مضمون ، آثار استاد عمدتا با الهام از ادبیات عرفانی و باورهای مذهبی ساخته و پرداخته شده اند . سخن آخر اینکه امروز استاد فرشچیان از پس نزدیک به پنجاه سال کسب هنر و مهارت در کار نقاشی و خلق نقشهای دلنشین و جشم نواز ، هنرمندی است که به جرآت میتوان او را صاحب سبک جدید در نقاشی ایرانی (مینیاتور) دانست.

محمود فرشچیان
شیوههایی که میان نگارگران پیشین درایران رواج داشت، بازآفرینی داستانها و اشعار ایرانی بود اشعار شاعران و حکایات سخنوران اغلب بر نقاشی آنان حاکم بود. لیکن محمود فرشچیان نقاشی را از قید شعر رها ساخت. به عقیده وی هر هنرمند باید ذهن و فکر خود را مصوّر کند، آنگونه که ادیبان با واژه و نقاشان با قلم میآفرینند.

آنچه که آثار فرشچیان را از سایرین متمایز میسازد، شتابههای مدوّر چشمگیرنده نقاشیهایش است. البته آثار بهزاد، نقاش بزرگ دوره تیموری و سلطان محمد، نقاش بزرگ دوره صفوی، از نخستین نمونههایی هستند که برپایه ساختار زیربنایی دایرهوار تصویر شدهاند، لیکن بنابر نظریه پروفسور الینور سمیز۱، تصویرپردازی مدوّر فرشچیان پویاتر و چهرهها، شاخ و برگها و موجودات افسانهای چنان با یکدیگر در چرخش و پیچ و تاباند که گویی همه در گردابی جای دارند. نقوش این چنینی حتی در قالیکاری و کاشیکاری ایرانی نیز بدایعی را بهوجود آورده است.

به عقیده فرشچیان، نقاشی ایرانی هنری است خیالی که از اندیشه نقاش نشأت گرفته نه دیدگاه عینی. در نقاشی سایر کشورها، به عنوان مثال در چین، نهایت قدرت و مهارت درارائه طبیعت بهکار گرفته شده و وجه تمایز آن با نقاشی ایرانی این است که نقاش ایرانی با روح ناخودآگاه و حس قوی ومعنوی انسانی سروکار دارد. فرشچیان درآثار خود به این حس قوی و معنوی میپردازد و طیف گستردهای از حالات وعواطف را ترسیم میکند از جمله حالات درونی انسان، حیوانات، آواز پرندگان، بانگ مرغان و ریزش باران.
محمود فرشچیان

در اغلب آثار وی تداوم زندگی و طبیعت آشکار است. وی در حقیقت شور زندگی را با قلم ترسیم میکند که در آن زشتیها و زیباییها در کنار هم به چشم میخورند.

تابلوی غدیر از آثار متاخر محمود فرشچیان

* «ضامن آهو»: طرحی از شمایل امام رضا
* «پنجمین روز آفرینش»: در این تابلو همهٔ مخلوقات زمینی و آسمانی به ستایش پروردگار مشغولاند.
* «عصر عاشورا»: استاد در مورد نحوه طراحی این اثر جاویدان میگوید:
محمود فرشچیان
«سه سال پیش از انقلاب روز عاشورا مادرم مرا نصیحت کرد و گفت: به روضه گوش کن تا چند کلمه حرف حساب بشنوی. و من با ایشان گفتم: من اول در اتاقم کاری دارم بعد خواهم رفت. حال عجیبی به من دست داد. وارد اتاق شدم، قلم را برداشتم و تابلوی عصر عاشورا را شروع کردم. قلم را که برداشتم تابلویی شد که الآن هست بدون هیچ تغییری».این اثر توسط استاد به موزه آستان قدس رضوی اهدا شد .

* طراحی ضریح امام رضا
* آخرین تابلوی او «کوثر» به نام خانم فاطمه زهرا (س) میباشد.

انضمام نام وی در فهرست روشنفکران قرن بیست و یکم
نشان درجه یک هنر
تندیس طلایی اسکار ایتالیا
نشان هنر نخل طلایی ایتالیا
تندیس طلایی اروپایی هنر، ایتالیا
دیپلم آکادمیک اروپا، آکادمی اروپا، ایتالیا
دیپلم لیاقت دانشگاه هنر، ایتالیا
مدال طلای آکادمی هنر و کار، ایتالیا
جایزهٔ اول وزارت فرهنگ و هنر، ایران
مدال طلای جشنوارهٔ بین‌المللی هنر، بلژیک
مدال طلای هنر نظامی، ایران

محمود فرشچیان
محمود فرشچیان
محمود فرشچیان
محمود فرشچیان
● نظرات تعدادی از هنرشناسان در مورد کارهای استاد فرشچیان
▪ کویچیرو ماتسورا، مدیرکل یونسکو:
«استادی او استادی افسونگری است که گذشته، حال و آینده را در جلوه گاهی شکوهمند و والا فارغ از قید زمان به هم می آمیزد.»
▪ پرفسور دکتر امبرتو بالدینی، استاد کرسی تاریخ هنر و رئیس دانشگاه بین المللی هنر فلورانس ایتالیا:
«برای دریافت باطنی یا درونی کار فرشچیان دیدی ژرفنگر لازم است و صبری زمانگیر. فرشچیان در حوزهی نقاشی ایرانی یک نقطه ی عطف و پدیده ی شگرف به شمار می آید.»

▪ هوانگ جو، نقاش بزرگ چین و ریاست مرکز تحقیقات هنری چین و رئیس موزهی هوانگ پکن:
«این امتیازات و ویژگی های، هنری استاد محمود فرشچیان را به صورت یکی از چهره های درخشان هنر نقاشی معاصر درآورده است و از محدود هنرمندان ماندگار ساخته که تنها فرزند زمان خویش نیستند و ارزشیابی آنان فقط به معیارهای زمان و مکان خودشان محدود نمی گردد.»

▪ زینچوک، منتقد و هنرشناس موزهی شوچنگو کیف اکراین:
«تنها هنرمندی که نشانی از خداوند بخشنده ی مهربان دراوست میتواند شاهکارهایی اینچنین بیمانند بی افریند که در آنها کردارهای معنوی و دستاوردهای انسانی، تا این حد محسوس و طبیعی بازتاب یافته است.»

▪ پرفسور دکتر برت فراکنر، رئیس کرسی ایرانشناسی، زبان، تاریخ و فرهنگ دانشگاه هامبرگ آلمان:
«نقاشی محمود فرشچیان آثاری را نشان میدهد که پیوند تمام عیار با هنر اصیل ایران دارد، اما بیش از آن هنری را نمایان می سازد که متعلق به بشریت و همه ی جهان است و به نسل ما می آموزد که هنر او نه تنها متعلق به یک تمدن خاص بلکه بخشی از میراث هنری و فرهنگی جهان به شمار میرود.»

▪ دکتر شیکنو بوکیمورو، رئیس موزه ی هنر استانداری هیوکن ژاپن:
«فرشچیان در آثارش ابدیت کائنات را به یاری چرخش های خیره کننده بازنمایی میکند.»

درخشش استاد بر تارک هنر ایران موجب شد که نام ایشان در فهرست چهره های ماندگار ایران ثبت گردد. از ایزد یکتا برای ایشان سلامتی و کامیابی طلب میکنیم.


محمود فرشچیان
محمود فرشچیان
محمود فرشچیان
محمود فرشچیان



● کلام آخر از زبان استاد
بماند سالها این نظم و ترتیب
ز ما هر ذره خاک افتاده جایی
غرض نقشی است کز ما بازماند
که هستی را نمیبینم بقایی
مگر صاحب دلی از روی رحمت
کند بر حال درویشان دعایی
]
محمود فرشچیان

(آخرین ویرایش در این ارسال: ۴-۱۱-۱۳۹۰ ۱۱:۲۸ صبح، توسط گلچین جاویددوست.)
۴-۱۱-۱۳۹۰ ۱۱:۲۵ صبح
جستجو یافتن همه ارسال های کاربر اهدا امتیازاهدای امتیاز به کاربر پاسخ پاسخ با نقل قول
 سپاس شده توسط ♔ αϻἰг κнаη ♔

برای بروز رسانی تاپیک کلیک کنید


پرش به انجمن:

کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان