تبليغات
تبلیغات در دانشجو کلوب محک :: موسسه خيريه حمايت از کودکان مبتلا به سرطان ::
جستجوگر انجمن.براي جستجوي مطالب دانشجو کلوپ مي توانيد استفاده کنيد 
برای بروز رسانی تاپیک کلیک کنید
 
امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

فردريك هندل

نویسنده پیام
  • senior engineer
    آفلاین
  • مدیرکل  سایت
    *******
  • ارسال‌ها: 16,405
  • تاریخ عضویت: مرداد ۱۳۹۰
  • اعتبار: 587
  • تحصیلات:لیسانس
  • علایق:نگاه کردن توی چشم...
  • محل سکونت:خونمون
  • سپاس ها 40812
    سپاس شده 37095 بار در 12451 ارسال
  • امتیاز کاربر: 1,035,949$
  • حالت من:حالت من
ارسال: #1
فردريك هندل
در روزگار ما وقتى صحبت از «جورج فردريك هندل» به ميان مى آيد، همگان بى اختيار آهنگسازى را تصور مى كنند كه در زمان يوهان سباستين باخ زندگى مى كرده و به نوعى رقيب وى محسوب مى شده است؛ رقيبى كه با گذشت قرن ها سرانجام در زير سايه افتخار باخ از نظر ها ناپديد شده و چيزى جز يك نام از او باقى نمانده است. بديهى است كه اين يك تصور مخدوش از آهنگسازى است كه در زمان حياتش شهرتى عالمگير داشته است. از سوى ديگر شباهت هاى ميان باخ و هندل آدمى را به حيرت مى اندازد. هر دو به فاصله تنها دو سه هفته در جايى بسيار نزديك به هم چشم به جهان گشودند و هر دو در زمره برجسته ترين آهنگسازان تاريخ قرار گرفتند. شايد بتوان از همان ابتدا خاطرنشان كرد كه ديد مقايسه اى ميان اين دو مطلقاً خطا بوده و ما را از شناخت جنبه هايى از شخصيت و كار هر دو بازمى دارد. اما نكته اى كه بسيار بديهى بوده و در تمامى نوشته هاى مربوط به هندل به چشم مى خورد اين است كه هندل در زمان حيات به طرز شگفت آورى مورد احترام بود. در نيمه اول قرن هجدهم هندل را مى توان يك نمونه كامل از يك موسيقيدان جهانى ناميد. بايد اعتراف كرد كه امروزه هندل جايگاه دو قرن گذشته خود را از دست داده است هر چند در نظر موسيقى شناسان همچنان جزء بزرگترين ها محسوب مى شود. همچنان كه زمان مى گذرد، همگان بيش از پيش به هندل به عنوان آهنگسازى غيرقابل جايگزين مى نگرند. هم اكنون اهميت هندل به مراتب بيشتر از صد سال گذشته است.
هندل در زمستان سال ۱۶۸۵ چشم به جهان گشود. گرچه هندل در محيطى پرورش يافت كه با توجه به ثروت خانوادگى با موانع زيادى در سر راه تربيت موسيقايى خود رودررو نبود ولى مشكل اساسى از آنجا سرچشمه مى گرفت كه او در دوران كودكى مشوقان زيادى نداشت. حتى گفته شده كه پدر هندل چندان خوش نداشته تا فرزندش موسيقى بخواند. بايد خاطرنشان كرد كه هر دم ممكن بود هندل در اوايل جوانى موسيقى را رها كند و شايد اگر نبوغ فوق العاده او نبود اين امر صورت مى گرفت. به طور همزمان عوامل محرك و نيز عوامل بازدارنده در او اثر مى كردند و او با ترديدى جدى مواجه مى شد.
هندل پس از طى مراحل مقدمات آموزش موسيقى و كسب تجاربى پراكنده در مناسبت هاى مختلف مصمم شد تا براى ادامه تحصيل و كار خود به هامبورگ سفر كند. در آن دوران هامبورگ از وجهه خاصى در موسيقى برخوردار بود. شهرى كه تنها پذيراى شايستگان بود و در آن زمان يكى از مراكز مهم موسيقى در اروپا به شمار مى رفت. يكى از اتفاقات سرنوشت سازى كه در همين ايام براى هندل افتاد آشنايى او با شخصى بود كه بعدها تاثير عميقى در شيوه كار و نگرش آهنگساز گذاشت. اين شخص «يوهان ماته سون» نام داشت. ماته سون خود موسيقيدان ورزيده اى بود و هندل مى توانست او را همچون الگويى مناسب فراروى خود قرار دهد. او نيز چنين كرد و البته ماته سون نيز همچون ياورى وفادار هر آنچه از خدمتش برمى آمد براى پرورش و بالندگى هندل انجام داد. با تمام اين تفاسير در اثر برخورد رودررويى كه روزى ميان هندل و ماته سون درگرفت ارتباط اين دو قطع شد ليكن دوستى پيشين اين دو آنقدر ريشه دوانده بود كه آنها پس از مدت كوتاهى مجدداً همكارى خود را با يكديگر از سر گيرند.
فرم اپرا در كمتر از يك سده پيش از هندل جاى حقيقى خود را مى يافت و هندل نيز تعصب خاصى در مورد اپرا پيدا كرد. شايد بخش عمده راهنمايى هاى ماته سون به هندل در رابطه با تصنيف و اجراى آثار اپرا بوده باشد. اپرا همواره يكى از دغدغه هاى اصلى هندل را تشكيل مى داد و تصنيف موسيقى دراماتيك به صورت يكى از شگردهاى منحصر به فرد هندل درآمد. اما در اين ميان نبايد فراموش كرد كه با وجود كشف مجدد آثار هندل توسط مردمان امروزى همچنان تعداد اندكى از آثار وى به طور مرتب اجرا مى شوند. بخش زيادى از تصنيفات هندل تنها نزد موزيسين هاى حرفه اى پاس داشته مى شود و هستند افراد بسيارى كه همچنان بخش مهمى از بهترين آثار هندل را نمى شناسند. البته بديهى است كه شهرت بسيار زياد آثارى چون مسيحا بسيارى از قطعات مهم مصنف را كم اهميت جلوه داده است.
شايد كمتر كسى از شنوندگان موسيقى كلاسيك باشد كه قطعاتى چون «هاله لويا» (كه در اصل بخشى از مسيحاى هندل است) را در ذهن خود از بر نباشد و اين در حالى است كه بسيارى از آثار نفيسى چون سوئيت هاى كلاويه اى او كه به لحاظ ارزش هاى موسيقايى هم رده سوئيت هاى باخ هستند، همچنان گمنام مانده باشند. يكى از علايق هميشگى و گرايش بسيار زياد هندل به ايتاليا بود. اينكه يك هنرمند در دل مكتب موسيقى آلمان پرورش يابد و همچنان در فكر سفرهاى رويايى به ايتاليا باشد، موردى نيست كه چندان ديده شده باشد. حتى موتسارت نيز چنين گرايشى به سرزمين و فرهنگ ايتاليا نداشته است. در هر صورت هندل توفيق يافت كه سرانجام به ايتاليا سفر كند. طبيعى است كه پيشامدهاى حادث طى سفر او به ايتاليا چندان با پيش بينى هاى او منطبق نبود. واكنش ايتاليا در برخورد با آثار هندل چندان ضد و نقيض بود كه به راستى گاهى مصنف را با ترديد و ابهام مواجه مى كرد. از سوى ديگر بسيارى از صاحبان قدرت در محافل هنرى ايتاليا به رغم ابراز رضايت و خشنودى از آثار هندل چندان مايل به حمايت مالى از او و آثارش نبودند و تمامى اين موارد موجب شد كه سرزمين رويايى هندل، ايتاليا، در خاطر او چون سابق ايده آل ننمايد. با وجود تمامى اين موارد هندل همچنان مصنفى كوشا و فعال باقى ماند و دامنه فعاليت هاى خود را در ايتاليا گسترش داد.



هندل در طول حيات خود به دفعات مكرر علاقه خود به فرهنگ و سرزمين ايتاليا را از دست داد و باز مجدداً به دست آورد. كافى بود پيشامد بى اهميتى در همين رابطه براى او پيش بيايد تا فوراً در اين باره تجديدنظر كند. اين پيشامد مى توانست شنيدن قطعه كوتاهى از آهنگسازان ايتاليايى باشد و يا حتى برخورد رو دررو با يك هنرمند ايتاليايى تا انگيزه تازه اى در او به وجود بياورد. در هر صورت او در دوره اى از زندگانى خود همواره در برابر وسوسه ايتاليا مقاومت مى كرد. اما به تدريج به اين نتيجه رسيد كه موقعيت او در آلمان همچنان در حال تنزل است و شرايط موجود در آنجا نمى تواند خواسته هاى او را برآورده سازد. به تعبيرى او از موطن اصلى خود قطع اميد كرد و همين امر مجدداً ذهن وى را به سوى ايتاليا معطوف مى كرد. سرانجام او در سن بيست و دو سالگى به ايتاليا عزيمت كرد.هندل در سفر خود به شهرهاى مختلفى سر زد كه از آن ميان مى توان به شهر رم، ناپل، ونيز، واتيكان و فلورانس اشاره كرد. محدوديت هاى سرسخت حاكم در واتيكان به هيچ وجه توان مانور به هندل نمى داد. پس جاى تعجب نيست كه او اقامت خود را در آن سانسوركده كوتاه تر از حد پيش بينى كند. تناقضات موجود در فرهنگ مناطق مختلف ايتاليا به راستى كه مضحك به نظر مى رسيد. از يك سو ملاحظات مذهبى در واتيكان موجب شده بود تا در آنجا بر روى آثار اپرايى يكسر خط بطلان كشيده شود و از سوى ديگر ونيز غرق در اپرا بود. و شگفت اينكه هندل همچنان در به صحنه بردن آثار اپرايى خود در ونيز ناكام باقى ماند. گويا روابط حاكم در مناسبات ونيز خود عاملى براى سد شدن راه هندل بود. اما تمامى اين مسائل دليلى براى عقب نشينى هندل نبودند. تجاربى كه او در ايتاليا به دست آورده بود مسير آتى كار را به وى نشان مى داد. چه بسا اگر هندل به اين سفر خود دست نمى زد معلوم نبود كه آيا او تبديل به شخصيت بزرگى كه امروزه از او مى شناسيم مى شد يا خير. اقدامات بعدى هندل و آثارى كه او در ايتاليا تصنيف كرد به تدريج باعث شد تا نامش بر سر زبان ها بيايد و حتى اين روند تا بدانجا ادامه يافت كه ايتاليايى ها او را در جايگاه بزرگترين آهنگساز آن زمان در ايتاليا بنشانند. گويا هندل از مدت ها پيش اين وضعيت و موقعيت را براى خود پيش بينى مى كرد و مى دانست كه روزى فراخواهد رسيد كه همگان درباره او صحبت كنند. به همين سبب به نظر مى رسد كه جايگاه منحصر به فرد خود در ايتاليا را كاملاً طبيعى و حتى بديهى در نظر گيرد و چندان تحت تاثير وضع موجود خود قرار نگيرد. همين امر موجب شد كه او همچنان براى دستيابى به توفيق هاى بيشتر دست به كار شود و به تلاش در بهبود موقعيت خود ادامه دهد تا جايى كه به فكر افتاد با سرزمين ايتاليا خداحافظى كند. در همين ايام از سوى چندين كشور اروپايى ديگر نيز دعوت هايى از او به عمل مى آمد چرا كه شهرت هندل ديگر به ايتاليا محدود نمى شد و سراسر اروپا را فرا گرفته بود. با تمام اين وجود هندل مجدداً به آلمان بازگشت. تمامى شواهد حاكى از آنند كه پس از مراجعت او به وطن شرايط ايده آلى براى كار وى فراهم شده بود. ظاهراً اصحاب امور خوش نداشتند تا هنرمند بزرگ خود را ديگربار به راحتى از دست بدهند. اما جاى تعجب اين است كه هندل پس از تثبيت موقعيت خود با حفظ سمت فعلى به فكر سفر به بريتانيا افتاد. به راستى مشخص نيست كه اين اقدام هندل به چه سبب بوده است. تنها چيزى كه مى توان اعتراف كرد اين است كه او به راستى ناآرام بود. اقدام اخير هندل از اين جهت سئوال برانگيزتر جلوه مى كند كه در نظر بگيريم شرايط موجود در انگلستان با وضعيت ايده آل آلمان در همان دوره اساساً غيرقابل مقايسه بود. بديهى بود كه در انگلستان اعتبارى كه هندل در موطن خود داشت را به رسميت نشناسند و همواره او را به چشم يك بيگانه تازه وارد بنگرند. هندل با همه نوع مانعى درگير مى شد و همين امر حركت او را بسيار كندتر از پيش مى ساخت. انگلستان در آن زمان با وضعيت نه چندان مطلوبى رودررو بود و هيچ نشانى از تمدن موسيقايى بزرگان پيشين انگلستان به چشم نمى خورد. كسى ظهور نكرده بود تا بتواند ادامه دهنده راه مصنف بزرگى چون «هنرى پورسل» باشد. گويى همگان او را فراموش كرده بودند. شايد تمامى عوامل دست به دست هم داده بودند تا هندل بزرگترين تاثيرگيرنده از پورسل باشد. اينكه بسيارى خصيصه موسيقى هندل را انگليسى مى دانند و نه آلمانى مى تواند به همين علت باشد. ظاهراً قرار بر اين بود تا آوازه اى كه پورسل از آن بى بهره ماند نصيب هندل شود. در هر صورت قدم هاى هندل به سرزمين بريتانيا گرامى داشته شد. گويى همگان در انتظار به وقوع پيوستن معجزه اى بودند و هندل خود اين معجزه بود. انگليسى ها اساساً اعتماد خود را به هنرمندان هموطن خود از دست داده بودند و ناخودآگاه انتظار يك خارجى را مى كشيدند تا آنان را از دوزخى كه بدان گرفتار آمده بودند نجات بخشد. با حضور هندل جان تازه اى در موسيقى انگلستان دميده شد و هندل به عنوان منجى آن معرفى شد. اولين ساخته هندل در ماواى جديد كه به سفارش يك انگليسى صورت گرفته بود انقلابى برپا كرد. استقبالى كه به عمل آمد تقريباً بى سابقه بود و ميزان فروش آن به حدى بود كه هندل از اينكه بخش زيادى از درآمد به جيب واسطه ها مى رفت ناخشنود بود. اما از سوى ديگر به خوبى واقف بود كه يكى از بزرگترين موفقيت هاى دوران حيات خود را كسب كرده است و از آن پس مى تواند با دغدغه اى كمتر به راه خود ادامه دهد. در واقع مى توان گفت تاثيرى كه اقامت وى در ذهنش بر جاى گذاشت همواره به عنوان ملاك انتخاب براى وى باقى مانده باشد و رويكرد اصلى وى را در فعاليت هاى آتى اش مشخص سازد. با پايان يافتن دوره فراغت و مرخصى،هندل موظف بود بر سر سمت خود بازگردد و بدين صورت به آلمان بازگشت و اين در حالى بود كه در انگلستان در اوج شهرت قرار داشت.
پس از توفيق بى نظيرى كه هندل در انگلستان كسب كرده بود، بنا بر قرارداد پيشينش موظف بود تا مجدداً به آلمان بازگردد. اين كار صورت گرفت و بالطبع هندل با مشاهده وضعيت حاكم در موسيقى آلمان و ميزان حمايت از موسيقيدانان على الخصوص در مقايسه با شرايط او در بريتانيا بسيار مايوس شد اما چاره ديگرى براى او باقى نمى ماند و او موظف بود در شهرى كه قرارداد در آن امضا كرده بود يعنى «هانوفر» بماند و تعهد خدمت خود را به انجام برساند. اما چندين ماه بعد فرصتى ديگر حاصل شد تا او مجدداً به بريتانيا سفر كند. به نظر مى رسد توفيقى كه وى پيش از آن در انگلستان به دست آورده بود موجب شده بود تا دلبستگى بى حدى به آن سرزمين پيدا كند. در هر صورت هندل سر موعد به آلمان بازنگشت و ترجيح داد تا همچنان به اقامت خود در انگلستان ادامه دهد. او با اين كار وجهه خود را نزد اربابان آلمانى اش خدشه دار كرد و سال ها طول كشيد تا حس اطمينان را مجدداً اعاده كند و همچون آهنگسازى معتمد به دستگاه خدمت كند. از اين پس ما شاهد حضور خصيصه تازه اى در موسيقى هندل هستيم. موسيقى او تا پيش از اين دوران هيچ گاه تا اين حد انگليسى نبوده است. او با گذشت زمان بيش از پيش با فرهنگ انگليسى خو مى گرفت و ناخواسته از آن تاثير مى گرفت. از ميان آثار اين دوره يك نمونه بسيار برجسته قابل ذكر است كه نه تنها سبك شخصى هندل به مطلوب ترين شكل ممكن در آن نهفته است بلكه مشخصه هاى موسيقى انگليسى در آن عيان شده اند. اين قطعه «واتر ميوزيك» نام دارد. از اين پس نام و عناوين آثار هندل با تلفظ انگليسى ادا مى شوند و نه آلمانى. او جاى خود را به عنوان يك مصنف بريتانيايى بيش از پيش تثبيت مى كند. واتر ميوزيك يا موسيقى آب همچنان مشهورترين و محبوب ترين اثر هندل حتى تا به اين روز باقى مانده است و نيز بعضى از بخش هاى آن به طور جداگانه شهرت پيدا كرده اند. البته تصور خود هندل چيزى جز اين بود. موسيقى آب اثرى نيست كه هندل تمامى دغدغه ها و توانايى هاى خود را صرف آن كرده باشد. شايد بتوان گفت كه او آثار بسيار شايسته ترى را پديد آورده است كه بعضاً در گمنامى به سر مى برند و تعدادى ديگر به لحاظ موسيقايى مى توانند جزء آثار بديع و نفيس آهنگساز قرار بگيرند.
اعتبارى كه هندل براى خود دست و پا كرده بود سبب شد كه نگاه هاى زيادى را به سمت خود جلب كند. او همواره آهنگسازى بوده است كه در معرض قضاوت بسيارى از افراد بوده است. از سوى ديگر همان طور كه پيشتر نيز اشاره شد محبوب ترين آثار او الزاماً بهترين شان نبودند. تمامى عوامل دست به دست هم مى دهد تا برداشت هاى ضد و نقيضى از سوى معاصرانش درباره او صورت گيرد. جدا از مقبوليت فوق العاده اى كه هندل على الخصوص در انگلستان كسب كرده بود در گوشه و كنار رقيبان نيز دشمنى خود را بعضاً علنى مى كردند و از هر طريق در تلاش براى خدشه واردكردن به موقعيت او بودند. خصوصاً اينكه عده اى از اين دست كه با برجسته ترين قطعات هندل آشنايى نداشتند و اعتقاد قلبى و راسخ آنها اين بود كه هندل تنها آهنگساز متوسطى است كه توانسته رضايت خاطر اربابان خود را جلب كند و بدين شكل به موقعيت تثبيت شده اى دست يابد. دشمنان از گوشه و كنار سعى در سنگ اندازى مى كردند و جاى تعجب نيست كه شاهد باشيم روابط ميان هندل و مقامات عالى مرتبه اى كه او در خدمتشان بود به كرات محل كشمكش و سوء تفاهم قرار مى گرفت و بسيارى سعى بر آن داشتند كه از كدورتى كه پيش آمده نهايت سوء استفاده را ببرند.
به هر حال از آن پس ما شاهديم كه هندل دائماً در تلاش است تا رضايت خاطر روساى خود را كسب كند و بدين سبب به كرات دست به تصنيف آثار سفارشى مى برد. به علاوه در بسيارى از كارهاى آوازى، دراماتيك و اپرايى او كلام را در قالب زبان انگليسى به كار مى برد و بدين شكل تمامى تلاش خود را صرف مى كند تا مستمعين انگليسى زبان هرچه بيشتر در جريان كارهاى او قرار گيرند.
تمامى فعاليت هاى هندل در معرض توجه قرار مى گرفت و جدا از اينكه قضاوت افراد مثبت يا منفى باشد، اين توان را يافته بود كه به هر صورت دستاورد خود را عرضه كند. اين فرصتى بود كه به راحتى به دست نمى آمد.
بسيارى از موسيقيدانان برجسته تنها در مناسبت هاى خاص و معدود از چنين اقبالى برخوردار مى شدند. يادآورى اين نكته خالى از فايده نيست كه حتى باخ نيز كه دقيقاً هم عصر هندل بوده و تمامى اسناد و شواهد حاكى از آن است كه او از هندل نيز پركارتر بوده ولى با اين وجود از امكانات و فرصت هايى كه هندل براى عرضه كارهايش در اختيار داشت محروم بود. حتى مى توان گفت كه باخ برخلاف هندل مصنف مشهورى به حساب نمى آمد بلكه تنها تعدادى از موزيسين هاى حرفه اى با نام و بعضى از آثار وى آشنايى داشتند. طبعاً مردم عادى نيز شناخت چندانى از باخ پيدا نكردند بلكه در عوض هندل همواره چون شواليه اى در برابرشان حاضر مى شد و از آنها تقاضا مى كرد هنرنمايى او را شاهد باشند و خود درباره اش به قضاوت بنشينند. هندل اين گونه مى توانست تمامى دستاوردهاى موسيقايى خود را به همگان بدهد و واكنش برآمده از اجراى آثارش را شخصاً شاهد باشد.
سلام خدمت همه ی عزیزان
من دوباره اومدم...تازه تر از همیشه...
بازم در خدمتتونمKhansariha (214)

۱۱-۹-۱۳۹۰ ۱۰:۳۰ عصر
جستجو یافتن همه ارسال های کاربر اهدا امتیازاهدای امتیاز به کاربر پاسخ پاسخ با نقل قول

برای بروز رسانی تاپیک کلیک کنید


پرش به انجمن:

کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان