تبليغات
تبلیغات در دانشجو کلوب محک :: موسسه خيريه حمايت از کودکان مبتلا به سرطان ::
جستجوگر انجمن.براي جستجوي مطالب دانشجو کلوپ مي توانيد استفاده کنيد 
برای بروز رسانی تاپیک کلیک کنید
 
امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

ضرورت تحصیل علم و دانش

نویسنده پیام
  • ♔ αϻἰг κнаη ♔
    آفلاین
  • مدیرکل  سایت
    *******
  • ارسال‌ها: 16,105
  • تاریخ عضویت: تير ۱۳۹۰
  • اعتبار: 1090
  • تحصیلات:زیر دیپلم
  • علایق:مبارزه
  • محل سکونت:ایران زمین
  • سپاس ها 34949
    سپاس شده 49155 بار در 13535 ارسال
  • امتیاز کاربر: 551,587$
  • حالت من:حالت من
ارسال: #1
ضرورت تحصیل علم و دانش
ضرورت تحصیل علم و دانش
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم درباره وجوب کسب علم و دانش احادیث زیادی فرموده اند. در یکی از این احادیث می فرمایند: «طلب العلم فریضه علی کل مسلم؛ جستجو و طلب علم بر هر مسلمان واجب است.»

این حدیث هیچ استثنائی ندارد، حتی از لحاظ زن و مرد هم استثنائی ندارد، چون مسلم یعنی مسلمان؛ خواه مرد باشد و خواه زن. به علاوه اینکه در بعضی از نقلهای کتب تشیع که در بحارالانوار نقل می کند، کلمه "و مسلمه" هم تصریح و اضافه شده است. این حدیث می فرماید: " فریضه علم یک فریضه عمومی است، اختصاص به طبقه ای یا صنفی یا جنسی ندارد. ممکن است یک چیز مثلا بر جوانان فرض باشد نه بر پیران، بر حاکم فرض باشد و نه بر رعیت، یا بر رعیت فرض باشد نه بر حاکم، وظیفه مرد باشد نه وظیفه زن؛ مانند جهاد و نماز جمعه که فقط بر مردان فرض است، بر زنان فرض نیست، اما این فریضه که نامش فریضه علم است بر هر مسلمانی فرض است و هیچگونه اختصاصی ندارد. "
حدیث دیگر اینکه: «اطلبوا العلم من المهد الی اللحد؛ در همه عمر، از گهواره تا گور، در جستجو و طلب علم باشید.» یعنی علم فصل و زمان معین ندارد، در هر زمانی باید از این فرصت استفاده کرد. فردوسی اشاره به همین حدیث می کند و می گوید:
به گفتار پیغمبر راستگوی *** زگهواره تا گور دانش بجوی
همان طوری که حدیث اول از لحاظ افراد و از لحاظ جنس و صنف و طبقه، اختصاص و محدودیت را برداشت و این فریضه را از آن نظر تعمیم داد، این حدیث از لحاظ وقت و زمان توسعه و تعمیم می دهد. ممکن است فریضه و تکلیفی از لحاظ زمان محدودیت داشته باشد و نشود در هر زمانی به او پرداخت. مثلا روزه وقت و زمانش معین است و آن ماه رمضان است، و حتی نماز از لحاظ ساعت شبانه روز وقت معینی دارد و فقط در ساعات معین باید انجام گیرد. حج واجب است اما در همه وقت نمی شود آن را بجا آورد، موسم معین دارد و آن ماه ذی الحجه است. ولی فریضه علم محدود به هیچ وقت، هیچ زمان و هیچ سن و سال نیست و اگر وقت روزه، ماه رمضان و وقت حج، ماه ذی الحجه و وقت نماز ظهر مثلا از ظهر تا نزدیک غروب است، وقت تحصیل علم از گهواره تا گور است.
حدیث سوم این که پیامبر فرمود: «اطلبوا العلم و لو بالصین (بحار الانوار، ج 1 ص 180)؛ یعنی علم را جستجو و تحصیل کنید و به دست آوردید ولو در چین.» یعنی ولو اینکه تحصیل علم، مستلزم این باشد که به دورترین نقاط جهان مانند چین سفر کنید. ظاهرا علت اینکه نام چین برده شده اینست که در آنروز از چین به عنوان دورترین نقاط جهان که مردم آنروز
می توانستند به آنجاها بروند نام برده می شده، و یا علت اینست که در آنزمان چین به عنوان یک مهد علمی و صنعتی معروف بوده است. این حدیث می گوید تحصیل علم، جا و مکان معین ندارد، همان طوری که وقت و زمان معین هم ندارد. ممکن است یک تکلیف و فریضه از لحاظ جا و مکان محدودیت داشته باشد، نشود آن را در همه جا انجام داد.
مثلاً اعمال حج از لحاظ محل و مکان هم مقید و محدود است. مسلمانان حتما باید اعمال حج را در مکه، در همان سرزمینی که توحید و اسلام از آنجا طلوع کرد و به سایر جهانیان رسید، در اطراف خانه ای که به دست حضرت ابراهیم علیه السلام و فرزند پاک نهادش حضرت اسماعیل علیه السلام بنا شد، انجام یابد. مسلمانان نمی توانند با هم توافق کنند و نقطه دیگری را برای اعمال حج انتخاب کنند. پس این تکلیف از این نظر محدودیت دارد، اما در انجام فریضه علم هیچ نقطه معین در نظر گرفته نشده، هر جا که علم هست آنجا جای تحصیل و به دست آوردن است، می خواهد مکه باشد یا مدینه، مصر باشد یا سوریه یا عراق، یا دورترین نقاط جهان، می خواهد در مشرق باشد یا مغرب.
ارزش و فضیلت تحصیل علم
یک سلسله احادیث داریم در باب فضیلت مهاجرت و مسافرت برای علم به نقاط دوردست. حتی آیه زیر به مهاجرت و مسافرت در طلب علم تفسیر شده است: «و من یخرج من بیته مهاجرا الی الله و رسوله ثم یدرکه الموت فقد وقع اجره علی الله (سوره نساء، آیه 100)؛ و هر کس از خانه خود به سوی خدا و پیامبرش برای هجرت خارج شود و در راه بمیرد، اجرش با خداست.»
در یکی از احادیث معتبر ما وارد شده است: «لو علمتم ما فی طلب العلم لطلبتموه و لو بسفک المهج و خوض اللجج (بحار، ج 2 ص 177)؛ اگر می دانستید در نتیجه طلب و تحصیل علم به چه سعادتهائی می رسید، به دنبال آن می رفتید ولو به اینکه خون شما در این راه ریخته شود و یا مستلزم این باشد که به دریاها وارد شوید و اقیانوسها بپیمائید.»
در حدیث چهارم که جمله ای از رسول اکرم است، روایت شده است که: «الحکمة ضاله المؤمن یأخذها اینما وجدها» یا به این تعبیر: «کلمة الحکمة ضالة المؤمن فحیث وجدها فهو احق بها»(بحار الانوار، ج2 ص 99)؛ حکمت گمشده مؤمن است، و هر کس که چیزی گم کرده است، آن را در هر نقطه که پیدا کند معطل نمی شود و برمی دارد. "حکمت" یعنی سخن و مطلب محکم و متقن و منطقی و درست، یعنی دریافت حقیقت. هر قانون و قاعده ای که با حقیقت وفق دهد و ساخته وهم و تخیلات نباشد "حکمت" است.
امام علی علیه السلام می فرماید: «الحکمة ضالة المؤمن فاطلبوها و لو عند المشرک تکونوا احق بها و اهله»؛ حکمت گمشده مؤمن است؛ پس او را بجوئید و بیابید، هر چند نزد یک نفر مشرک باشد. شما که مؤمن هستید، به آن علم و حکمت سزاوارترید و شایسته آن
می باشید.
از همان حضرت نقل شده است: «الحکمة ضالة المؤمن فخذ الحکمة ولو من اهل النفاق» (نهج البلاغه، حکمت 80)؛ حکمت گمشده مؤمن است؛ آن را بگیر ولو از اهل انفاق.
باز هم از این تعبیرات زیاد داریم. خلاصه همه اینها اینست که در فرا گرفتن علم، یگانه شرط اینست که آن علم درست و صحیح و مطابق با واقع و حقیقت باشد. شما به آن کسی که علم و حکمت را از او فرا می گیرید کار نداشته باشید. بلی یک وقت هست که آدمی در درست بودن و صحیح بودن مطلب تردید دارد. در اینگونه موارد کسانی که اهل تشخیص نیستند نباید به سخن هر کس گوش کنند، باید دقت کنند که تحت تأثیر و تلقین چه کسی هستند. اگر در این جهت دقت نکنند بسا هست که از آن راه گمراه شوند. ولی یک وقت هست که معلوم است که حرف طرف درست است، مثلا واقعا یک کشف علمی در طب یا در علوم طبیعی یا غیر اینها است و مسلم است که درست است. می فرماید در این صورت بروید یاد بگیرید. در احادیث ما از زبان حضرت عیسی علیه السلام نقل شده که فرمود: «خذوا الحق من اهل الباطل و لا تأخذوا الباطل من اهل الحق، کونوا نقاد الکلام» (بحار الانوار، ج 2 ص 96)؛ حق را بگیرید و بپذیرید ولو از اهل باطل، اما باطل را هرگز نگیرید و نپذیرید ولو از اهل حق. خودتان صراف سخن و سخن شناس باشید.
به هر حال این سلسله احادیث، قید و محدودیت را در باب علم از لحاظ صرف ارتباط، یعنی از لحاظ کسانی که یک نفر مسلمان علم خود را از آنها فرا می گیرد برداشته است؛ زیرا ممکن است یک وظیفه ای از این نظر محدود باشد. مثلا نماز جماعت را باید به یک نفر اقتدا کرد، اما شرط دارد؛ شرطش این است که مسلمان باشد، مؤمن باشد، عادل باشد. اما در تعلیم و تعلم هیچیک از این شرطها منظور نشده است.
هدف فردی از ادامه تحصیل
انسان هرکاری که انجام می دهد باید هدفدار وهمدفمند باشد ودرس خواندن نیز از این امر مستثنا نیست. قطعاً اگر هدف تحصیل وکسب دانش برای ما روشن بشود بسیاری از تصورات غلط و واهی وخیالات موهوم ذهن ما را برطرف خواهد ساخت. هر کسی می تواند از کسب دانش برای خودش هدفی درنظر بگیرد که یکی ازآن اهداف می تواند اشتغال باشد وکسانی نیز ممکن است رسیدن به موقعیت های اجتماعی وکسب قدرت وثروت و...هدف خودشان قراردهند اما ازدیدگاه قرآن کریم وتعالیم دین مبین اسلام هدف تحصیل علم ورای اینهاست. دراولین آیاتی که خداوند متعال بر رسول رحمت حضرت محمد "صلی ا...علیه واله" نازل فرمود هدف تحصیل وخواندن ونوشتن را مشخص فرموده است.
ازدیدگاه قرآن علم ودانش دارای ارزشی است که درمسیر حق تعالی وبرای رضای الهی وادای وظیفه وتکلیف باشد. آیات اولیه سوره علق نشانگر عنایت فوق العاده اسلام به تعلیم وتعلم وسواد ونوشتن است. درآیه دیگری خداوند انسانهای نادان ودانا راهمطراز ندانسته ودانایان را برنادانان برتری ورجحان داده است. وپیامبر اکرم"ص" هدف بعثت خویش راتعلیم وتعلم دانسته است."بالتعلیم ارسلت". ودرکلام دیگر طلب دانش را برهر مردوزن مسلمان لازم وواجب شمرده است : "طلب العلم فریضة علی کل مسلم" یعنی هدف وخواسته اسلام عالم بودن امت اسلامی است.
حال اگر تحصیل علم ودانش واجب است ـ که هست ـ اینکه اگر درس خواندم بعد چه خواهد شد، مطرح نیست، آیا وقتی می خواهیم نمازبخوانیم می گوییم اگرنماز بخوانم درآینده صاحب شغل ومقام وثروت و...خواهم شد یا چون دستور شرع مقدس است آنراانجام می دهیم. کسب دانش وفضیلت برای آحاد امت اسلامی یک واجب قطعی‌ومسلم است ودربخشهایی که نیاز جامعه اسلامی تأمین نشود واجب عینی می شود.
بنابراین توصیه ما به شما دوست جوان عزیز ودوست داشتنی این است که فارغ از این که درآینده چه می شود آیا شغل پیدا می کنی یا نه، به عنوان یک وظیفه وتکلیف شرعی ودینی با جدیت تمام درس بخوان والبته درانتخاب رشته ونوع درس علاقه مندی ونیاز جامعه وبازار کار واینگونه چیزها راملاک ومعیار قرار بده ولی هرگز به تصورات وتخیلات موهوم فکر نکن. ما مأمور به ادای وظیفه وتکلیف هستیم وانشاءا...پس ازانجام تکلیف ووظیفه با یاری ومساعدت حق تعالی وتدبیر وهمت وتلاش وتکاپویی که خواهیم داشت از دانش وفن فراگرفته خودمان دردنیا وآخرت بهره مند خواهیم شد. واما این که نوشته ای تحصیل کرده ها بیکارند،


معضلی است که براحتی قابل حل نیست.
افزایش بی رویه جمعیت درطول دو دهه وتراکم نسل جوان متقاضی دانشگاه وفارغ التحصیل ازمراکز دانشگاهی ومحدودیت منابع وامکانات وتوسعه نایافتگی ونامتعادل بودن رشد وتوسعه کشوربا رشد جمعیت وبی تدبیری مسؤلان، پدیده بیکاری وفقر ومحرومیت و...را بدنبال داشته است که مسؤلان نظام و دررأس آنها مقام معظم رهبری درصدد رفع آن هستند ولی تقاضا زیاد وفراوان است ومقدورات وامکانات بسیار محدود وکم. امید است روزی بین خروجی های دانشگاه ونیاز کشور در رشته های مختلف تعادلی که آرزوی همه ماست محقق گردد.
ضرورت ادامه تحصیل
شركت‌هاي بزرگ با ايجاد شرايط مناسب براي ادامه تحصيل كارمندانشان(مثلا در نظر گرفتن كمك‌هزينه‌ براي تحصيل كارمندان)، توانسته‌اند در جهت استخدام كارمندان شايسته و حفظ آنها موفقيت‌هاي چشمگيري كسب كنند. به گفته ريچارد اسكالنيك با توجه به گسترش آموزشگاه‌هايي كه دوره‌هاي MBA را به صورت غيرحضوري برگزار مي‌نمايند، فرصت مناسبي ايجاد شده است تا افرادي نظير مديران ارشد اجرايي(CEO) يا كارمندان كليدي شركت‌ها به ادامه تحصيل بپردازند. كارن اي. كلين خبرنگار بیزنس ویک با اسكالنيك گفت‌وگویی کرده كه شرح مختصري از آن را در زير مي‌آوريم.
كلين: کارآفرینان در دنياي كسب‌وكار از راه‌هاي گوناگوني وارد اين عرصه شده‌اند و همه آنها لزوما تحصيلكرده نمي‌باشند. به نظر شما براي چنين افرادي بازگشت به عقب و اقدام براي ادامه تحصيل تا چه حد مي‌تواند دشوار باشد؟
اسكالنيك: اين دوره‌هاي آموزشي دشوار هستند. زماني كه براي اتمام آنها در نظر گرفته مي‌شود حدود دو تا سه سال است، و بستگي به تعداد واحدهاي پيش نيازي دارد كه هر شخص با توجه به وضعيتش بايد بگذراند. مثلا دوره آموزشي ما شامل 12 عنوان درسي است كه در مجموع 36 واحد مي‌باشد. دانشجويان پاره‌وقت سالي سه ترم دارند و عموما در هر ترم دو عنوان درسي را مي‌گذرانند.
كلين: به نظر شما صاحبان كسب‌وكار چگونه مي‌توانند چنين دوره‌هاي سختي را بگذرانند؛ به طوري كه در اداره امور شركت‌هايشان نيز به مشكل برنخورند؟
اسكالنيك: هنگامي كه از ادامه تحصيل در زمينه MBA سخن مي‌گوييم، گذراندن دوره‌هاي تمام‌وقت و مشكل به نظر افراد مي‌آيد، در حالي كه دوره‌هاي آموزشي پاره‌وقت و غيرحضوري بسيار گسترش پيدا كرده‌اند. اين خود فرصت مناسبي است كه صاحبان كسب‌وكار خرد و كارمندانشان بتوانند ادامه تحصيل دهند و به وظايف خود در شركتشان نيز عمل كنند. اين دوره‌ها به‌گونه‌اي طراحي شده‌اند كه كلاس‌ها نيمه‌شب‌ها يا در تعطيلات آخر هفته برگزار مي‌شوند يا حتي مي‌توانيد در دوره‌هاي غيرحضوري ثبت‌نام كنيد كه هيچ‌گونه كلاس عمومي ندارند. به طور كلي مدت زماني كه براي هر عنوان درسي در هفته اختصاص مي‌دهيد، بين 9 تا 12 ساعت است.
كلين: لطفا كمي در رابطه با مزاياي خاصي كه دانشجويان MBA به دست مي‌آورند، توضيح دهيد.
اسكالنيك: اول اينكه آنها در زمينه‌هاي مختلف، مهارت‌ها و آموخته‌هاي مديريتي كسب مي‌كنند، يعني در زمينه‌هايي كه تا به حال آموزش رسمي نداشته‌اند نظير بودجه، بازاريابي، منابع انساني و غيره. مثلا ممكن است در شركتي كه مشغول به كار هستند فقط در يك زمينه تخصص پيدا كرده باشند و تجربه‌اي در زمينه‌هاي ديگر نداشته باشند. در واقع اين دوره‌ها چارچوب رسمي مهارت‌هاي مديريتي را به افراد ارائه مي دهد. دوم اينكه شركت در اين دوره‌ها فرصت بسيار مناسبي است تا افراد كسب‌وكار خود را به استادان و همكلاسي‌هايشان ارائه نمايند و بتوانند مشكلات كسب‌وكارشان را به عنوان پروژه‌هاي كلاسي مطرح و از راه‌‌حل‌هاي ارائه شده استفاده نمايند.
كلين: شركت‌هاي بزرگ عموما هزينه ادامه تحصيل كارمندانشان را مي‌پردازند يا حداقل كمك‌هزينه‌اي را در اختيار آنها قرار مي‌دهند. به نظر شما شركت‌هاي كوچك‌تر نيز بايستي چنين کاری انجام دهند؟
اسكالنيك: وقتي با دانشجويانم در رابطه با پيشنهادهاي شغلي كه به آنها شده صحبت مي‌كنم، يكي از ملاك‌هاي آنان فرصت ادامه تحصيل هنگام كار مي‌باشد. به همين جهت آنها عموما شركت‌هاي بزرگ‌تر را انتخاب مي‌كنند كه چنين فرصتي را در اختيار آنها مي‌گذارند. به عقيده من شركت‌هاي كوچك‌تر مي‌بايست در صورت امكان كمك‌هزينه ادامه تحصيل به كارمندانشان اختصاص دهند تا بتوانند گامي مفيد در جهت استخدام و حفظ كارمندان شايسته بردارند.
همچنين بايد در نظر داشته باشند كه سرمايه‌گذاري آنها در درازمدت نتيجه خواهد داد؛ به طوري كه پس از مدتي از كارمندان آموزش‌ديده و ماهر بهره‌مند خواهند بود.
كلين: كمي در رابطه با هزينه‌ها توضيح مي‌دهيد؟
اسكالنيك: اگر در يك كالج خصوصي ثبت‌نام كنيد، حدودا مي‌بايست 50000 هزار دلار بپردازيد، اما آموزشگاه‌هاي عمومي زيادي نيز وجود دارند كه بين 20 تا 35 هزار دلار هزينه اتمام دوره است.
كلين: آيا دوره‌هاي غيرحضوري MBA ارزان‌تر هستند؟
اسكالنيك: خير، ولي اين دوره‌ها ادامه تحصيل را آسان‌تر كرده و امكان شركت افراد در چنين دوره‌هايي بسيار بيشتر شده است. مخصوصا براي افرادي كه كسب‌وكارهاي خرد انجام مي‌دهند و با مسائل غيرقابل پيش‌بيني زيادي روبه‌رو مي‌شوند. مثلا شما برنامه‌ريزي مي‌كنيد كه يكشنبه و سه‌شنبه شب‌ها به كلاس برويد، ناگهان مساله‌اي اتفاق مي‌افتد و شما نمي‌توانيد سر كلاس حاضر شويد، در نتيجه دوره‌هاي غيرحضوري براي شما بسيار مفيدترند و ديگر مجبور نيستيد در روز خاصي به كلاس برويد و برنامه‌تان را خود معين مي‌كنيد.
كلين: براي انتخاب دوره مناسب MBA، به صاحبان كسب‌وكار خرد چه پيشنهادي مي‌كنيد؟
اسكالنيك: مي‌بايست در رابطه با نوع دوره‌هاي برگزار شده تحقيق كنند و بدانند دوره‌ها از نوع همگروهي(cohort-based) است يا نوع غيرهمگروهي(non-cohort-based). در نوع اول تمامي افراد مي‌بايست در يك زمان معين ثبت‌نام كنند و پا به پاي كلاس پيش روند تا عقب نيافتند؛ اما در گروه ديگر افراد هر زمان كه بخواهند ثبت‌نام مي‌شوند و كلاسشان را شروع مي‌كنند. صاحبان و مديران كسب‌وكارهاي خرد ممكن است ابتدا حجم كار مشخصي داشته باشند؛ اما پس از مدتي احتمال دارد ركود يا ادغام چند شركت رخ دهد، در نتيجه آنها مجبورند براي مدتي در دوره‌ها شركت نكنند. بنابراين شما بايستي آموزشگاهي را انتخاب كنيد كه به راحتي به شما مرخصي دهد و پس از آمادگي دوباره دوره را از سر بگيريد.
كلين: آيا بين دوره‌هاي حضوري با دوره‌هاي غيرحضوري تفاوت عمده‌اي از نظر كيفيت و كارآيي وجود دارد؟
اسكالنيك: بر اساس شنيده‌ها، دوره‌هاي غيرحضوري نيز به اندازه دوره‌هاي ديگر سخت است و ممكن است تلاش بيشتري را طلب كند؛ چراكه مجبوريد در بحث‌هاي كلاسي از طريق پيام‌هايي كه مي‌گذاريد شركت نماييد و ديگر مانند دوره‌هاي سنتي نمي‌توانيد در كلاس بنشينيد و از شركت در بحث‌ها شانه خالي كنيد.

مطالب مشابه ...










ضرورت تحصیل علم و دانش

۱۶-۱۰-۱۳۹۰ ۰۳:۵۲ عصر
جستجو یافتن همه ارسال های کاربر اهدا امتیازاهدای امتیاز به کاربر پاسخ پاسخ با نقل قول
 سپاس شده توسط نیاز ، senior engineer

برای بروز رسانی تاپیک کلیک کنید


مطالب مشابه ...
موضوع: نویسنده پاسخ: بازدید: آخرین ارسال
  دانلود رایگان پاورپوینت توسعه دانش و فناوري در ايران عوامل - موانع و راهكارها 22 اسلا ♔ αϻἰг κнаη ♔ 0 302 ۷-۱۰-۱۳۹۱ ۰۸:۳۴ عصر
آخرین ارسال: ♔ αϻἰг κнаη ♔
  [مقاله] راههاي تشويق دانش آموزان در درس زبان ♔ αϻἰг κнаη ♔ 0 308 ۱۱-۷-۱۳۹۱ ۱۲:۵۴ عصر
آخرین ارسال: ♔ αϻἰг κнаη ♔
  [مقاله] لائیسیته ضرورت اجتناب نا پذیر شرایط کنونی ♔ αϻἰг κнаη ♔ 0 121 ۳-۷-۱۳۹۱ ۰۹:۱۲ عصر
آخرین ارسال: ♔ αϻἰг κнаη ♔
  [مقاله] سازماندهی منابع اینترنتی: چالش ها و ضرورت ها ♔ αϻἰг κнаη ♔ 0 109 ۲۷-۶-۱۳۹۱ ۱۲:۰۹ عصر
آخرین ارسال: ♔ αϻἰг κнаη ♔
  مديريت دانش (آشكار-ضمني) و فناوري اطلاعات senior engineer 0 1,266 ۲۶-۶-۱۳۹۱ ۱۰:۳۷ عصر
آخرین ارسال: senior engineer
  ضرورت شكلگیری معماری اهرام ♔ αϻἰг κнаη ♔ 0 129 ۲۲-۱۱-۱۳۹۰ ۰۴:۲۷ عصر
آخرین ارسال: ♔ αϻἰг κнаη ♔
  مقاله : مدیریت دانش در سازمانهای یادگیرنده ♔ αϻἰг κнаη ♔ 0 212 ۱۸-۱۱-۱۳۹۰ ۱۱:۴۷ عصر
آخرین ارسال: ♔ αϻἰг κнаη ♔
  اهميت علم و دانش بر اخلاق ♔ αϻἰг κнаη ♔ 0 313 ۲-۱۰-۱۳۹۰ ۱۰:۱۰ صبح
آخرین ارسال: ♔ αϻἰг κнаη ♔
  ضرورت پهنه بندي ناپايداري دامنه ها ♔ αϻἰг κнаη ♔ 0 2,786 ۲۳-۸-۱۳۹۰ ۰۱:۵۸ عصر
آخرین ارسال: ♔ αϻἰг κнаη ♔
  اهمیت علم و دانش ♔ αϻἰг κнаη ♔ 0 455 ۲۱-۸-۱۳۹۰ ۰۹:۱۵ عصر
آخرین ارسال: ♔ αϻἰг κнаη ♔

پرش به انجمن:

کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان