تبليغات
تبلیغات در دانشجو کلوب محک :: موسسه خيريه حمايت از کودکان مبتلا به سرطان ::
جستجوگر انجمن.براي جستجوي مطالب دانشجو کلوپ مي توانيد استفاده کنيد 
برای بروز رسانی تاپیک کلیک کنید
 
امتیاز موضوع:
  • 1 رأی - میانگین امتیازات: 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

صوفی گری

نویسنده پیام
  • ♔ αϻἰг κнаη ♔
    آفلاین
  • مدیرکل  سایت
    *******
  • ارسال‌ها: 16,105
  • تاریخ عضویت: تير ۱۳۹۰
  • اعتبار: 1090
  • تحصیلات:زیر دیپلم
  • علایق:مبارزه
  • محل سکونت:ایران زمین
  • سپاس ها 34951
    سپاس شده 49155 بار در 13535 ارسال
  • امتیاز کاربر: 551,587$
  • حالت من:حالت من
ارسال: #1
صوفی گری
صوفی گری
صوفي گري » نه پديده اي است جديد و نه فقط در فرقه و گروهي به نام « صوفيان » متجلي مي گردد كه اين بيماري اعتقادي و فكري و هم مشكل و معضل و نيز آفت و آسيب از ديرباز وجود داشته و در صحنه ها و عرصه هاي حيات اجتماعي ظهور و بروز نموده و جامعه اسلامي را با رنج و مشكل و زيان مواجه ساخته ...

رهاكردن اصل و پرداختن به فرع گريز از اجتماع نفي جلوه هاي دنيايي و در عين حال ضروري و روزمره زندگي كه مورد تاكيد و توصيه تعاليم اسلام مي باشد رهبانيت و انزواگرايي سطحي نگري و خرافه پرستي و برداشت هاي فكري و عملي ناصحيح از توسل و صبر و شفاعت از جمله مواردي است كه در ميان گروهي از مسلمانان نفوذ كرده است به گونه اي كه آنان در غفلت به سر مي برند و نمي دانند كه خاستگاه اصلي اين گرايشات ناصحيح افكار صوفيانه است يعني همان تفكري كه با آن مخالف مي باشند لكن در عمل به برخي از باورها و مفاهيم و گرايشات اجتماعي آن مبتلا و گرفتار شده اند!

اين رنج و غفلت و مشكل بزرگي كه جامعه امروز ما به آن گرفتار است براي حوزه هاي علميه و پژوهندگان آشنا و مسلط به فرهنگ و معارف اسلامي در هر مكان و با هر مسئوليت به ويژه اهل قلم و تحقيق در عرصه مطبوعات « بينش آفريني » و « آگاه سازي » نسبت به تفكر صوفي گري و سابقه عملكردهاي باطل و ضداسلامي صوفيان را به صورت يك « تعهد » و « وظيفه ديني » ضروري مي سازد.

اولين گام در مسير تحقق اين تعهد براي بينش آفريني و آگاه سازي نسبت به تفكر مغشوش و باطل صوفي گري و رفتار و كنش هاي ضداسلامي صوفيان بازگشت به سابقه تاريخي اين فرقه و تبيين ديدگاه هاي ائمه اطهار(ع ) درباره افكار واعمال تباه آنان مي باشد.

اين گام ـ كه اولين و ضروري ترين گام در مسير تبيين تفكر اين فرقه باطل به شمار مي رود ـ زمينه ساز كسب معرفت و شناخت هاي لازم براي پيمودن گام هاي بعدي است كه ديدگاه ها و نظرات و سلوك به ظاهر عرفاني آنان را كه با اصل اسلام و عرفان اصيل و ناب اسلامي در تضاد و تعارض آشكار مي باشد به نقد و بررسي مي گذارد.

فقيه و محقق رباني مرحوم آيت الله مقدس اردبيلي مي نويسد : « ابن حمزه » و برخي ديگر از علماي شيعه از مرحوم « شيخ مفيد » نقل كرده اند كه حضرت امام رضا(ع ) درباره صوفيه چنين فرمود :

« قائل نمي شود به تصوف احدي مگر از روي مكر و خدعه يا ضلالت و گمراهي و يا جهل و حماقت . » (1 )

اين روايت اولا سابقه تاريخي صوفيه را مي نماياند و اگرچه اينان پيش از دوره زندگي و امامت حضرت امام رضا(ع ) از جمله در دوره امامت امام صادق (ع ) نيز بوده اند و به نشر تفكرات باطل و گمراهي آفرين خود به صورت پراكنده مي پرداخته اند لكن با استناد به اين روايت و زمان آن كه به دوره زندگاني امام رضا(ع ) از سال 148 هجري قمري تا 202 هجري قمري باز مي گردد سابقه تاريخي تحركات صوفيان به بيش از 12 قرن پيش عودت داده مي شود . (2 )

ثانيا روايت مزبور ماهيت تفكر صوفي گري و كساني كه به آن گرايش مي يابند را با ارائه سه مشخصه نمايان مي سازد.

مشخصه اول « مكر و نيرنگ » است .

امام رضا(ع ) اعلام مي فرمايد هيچ فردي به تفكر صوفي گري و گرايشات عملي باطلشان قائل و معتقد نمي شود مگر از روي مكر و خدعه . يعني در اين تفكر و رويكرد به ظاهر ديني و در اصل متباين و متضاد با دين مبين اسلام خدعه و نيرنگ نهفته است و معتقدان به آن و عاملان به آداب و رسوم آن نه از روي خلوص و صداقت و درستي كه از روي مكر و نيرنگ و براي فريب دادن مردم و دام گستري در مقابل آنان و جلب و جذب تدريجي و بهره برداري هاي ناصواب و ناشايست براي رسيدن به مطامع و منافع شيطاني و ضدانساني به نشر اين تفكر باطل مي پردازند.

مشخصه دوم « ضلالت و گمراهي » است .

براساس رهنمود حضرت امام رضا(ع ) صوفيان در ضلالت و گمراهي اند و نيز گروهي از مردم نه براي نيل به هدايت و رسيدن به رستگاري و سعادت ابدي كه براي ره يافتن به ضلالت و گمراهي و برآوردن خواسته ها و اميال و خواهش هاي نفساني و شيطاني به صوفيه ملحق مي گردند و به عقايد باطل و آداب و رسوم ضداسلامي و آلوده به فسادشان متمايل و راغب مي شوند. اين افراد به خوبي مي دانند كه در چه بيراهه گمراهي زا و شقاوت آميزي گام مي نهند و به چه لذت هاي حرام و شهوات و بي بندوباري و هرزگي هايي دست مي آلايند و چگونه دين خود را به دنياي صوفيان گريزان از حق و پيوسته به باطل و فرو رفته در عصيان و سركشي و معتاد به فسق و فجور و معصيت و گناه مي فروشند!



مشخصه سوم « جهل و حماقت » است .

گروهي از گروندگان به فرقه صوفيه اسير در حلقه هاي اسارت جهل و جمود و حماقت و ناداني مي باشند(3 ) و فقدان معرفت و شناخت نسبت به تعاليم مقدس اسلام و نداشتن آگاهي هاي لازم درباره آموزه هاي اصيل و زلال اخلاقي و عرفاني اين دين مبين الهي موجب مي گردد كه به هر ندايي كه از گوشه اي به نام عرفان بلند شود متوجه گردند و هر دعوتي را بپذيرند و در اين ميان صوفيان كه در فريبندگي و اغواگري و حق نماياندن هر باطل مهارت خاص دارند و با شگردها و شيوه هاي گوناگون هر خرافه و موهومي را واقعيت نشان مي دهند قشري گرايان جاهل و سطح انديشان احمق و نادان را بسيار سريع به سوي خويش فرا مي خوانند و به صورت « سياهي لشگر » و « طرفداران مطيع و چشم و گوش بسته » و « مداحان و چاپلوسان و ستايشگران » به بهره برداري هاي مكرر و پيوسته مي رسانند! و هم اينان هستند كه در محافل و مراسم صوفيان سر بر آستان مرشدهاي قلابي صوفيه مي سايند و خودشان را به زمين مي كوبند و از اين فريبكاران و گريختگان از درگاه خدا تمناي شفاعت حق و وصول به بارگاه قدس الهي مي كنند!

با توجه به آنچه از نظر گذشت مشخص مي گردد كه تفكر صوفي گري پديده جديدي نيست و داراي سابقه تاريخي طولاني مي باشد كه با استناد به روايت حضرت امام رضا(ع ) به بيش از 12 قرن پيش مي رسد . البته سابقه تاريخي صوفيه به طور غير رسمي و بدون آن كه اين تفكر به صورت منسجم و با حزب و فرقه اي شكل يافته به عينيت رسد همان گونه كه پيشتر ذكر كرديم به دوره حيات و رسالت و حكومت پيامبراكرم (ص ) و پس از آن به دوره امامت و حكومت حضرت علي (ع ) باز مي گردد. در آن زمان در ميان مسلمانان كساني به صورت افراطي بدون پشتوانه هاي فكري متقن و برخاسته از متن تعاليم و آموزه هاي اسلامي از زندگي روزمره و فعاليت هاي اجتماعي و اقتصادي فاصله گرفتند و به رهبانيت و انزوا متمايل شدند و عملكرد آنان از جانب رسول خدا(ص ) و امير مومنان (ع ) به شدت طرد و محكوم گرديد. فرقه صوفيه به طور گرايشات رسمي از اوايل قرن دوم هجري شكل گرفت و در طول تاريخ تداوم يافت .

همچنين با توضيحاتي كه از نظر گذشت ديدگاه حضرت امام رضا(ع ) درباره ماهيت و علل گرايش به تفكر صوفي گري تبيين گرديد و مشخص شد كه معتقدان به صوفي گري و عاملان به آداب و رسوم باطل آنان با سه مشخصه و انگيزه مكر و خدعه ضلالت و گمراهي و جهل و حمود به اين دام بزرگ شيطان بيروني و دروني گرفتار مي شوند و به مرور خود به صورت شياطين انسي در گوشه و كنار جامعه به مسلك و شيوه اي دعوت مي كنند كه از جنبه اعتقادي و اخلاقي به ترك تعاليم و قوانين و احكام عبادي اسلام منجر مي گردد و خرافات و موهومات و فسق و فساد و بي بندوباري را به نام « عرفان » در جامعه ترويج مي نمايد و حال آن كه معارف اصيل عرفاني اسلام كه از متن قرآن و انديشه و سيره و عمل ائمه اطهار(ع ) برمي خيزد نفي كننده اين موهومات و خرافه ها و فساد و هرزگي ها مي باشد.

ـــــــــــــــــــــــــ ــــــ

پاورقي :

1 ـ حديقه الشيعه تاليف مرحوم آيت الله مقدس اردبيلي انتشارات علميه اسلاميه ص 605

2 ـ مراجعه شود به كتاب هاي دايره المعارف تشيع انتشارات علمي و فرهنگي ج 4 بخش تصوف ص 411 به بعد ـ دانشنامه جهان اسلام از انتشارات بنياد دايره المعارف اسلامي ج 7 ص 381 ـ مجموعه آثار متفكر شهيد استاد مرتضي مطهري ج 14 خدمات متقابل اسلام و ايران انتشارات صدرا ص 559

اين منابع تصريح دارند كه سابقه پيدايش تصوف به قرن دوم بازمي گردد. افرادي كه در اين قرن صوفي ناميده مي شدند فاقد تشكيلات اجتماعي و مكتب و نظام خاص فكري و فلسفي و عرفاني بودند و خانقاه ها و روابط مريد و مرادي و آداب و رسوم ويژه متصوفه هنوز در ميان آنان شكل نگرفته بود و از اين پس و در قرن بعد اين انسجام فكري و تشكيلات اجتماعي و آداب و رسوم به صورت گسترده و سازمان دهي شده به وجود آمد.

3 ـ « جهل و ناداني » نه تنها از عوامل بزرگ پيدايش صوفي گري و زمينه ساز شكل گيري و رشد و گسترش فرقه صوفيه به شمار مي رود كه از عوامل اصلي ظهور و بروز همه جريان هاي اعتقادي و فكري ناسالم مي باشد. اين جريان ها به اين دليل توانستند خرافات و موهومات و انواع تحريف و بدعت ها را در جامعه اسلامي در هر عصر و ازجمله در عصر ما گسترش دهند كه با گروه هايي از مردم عوام و جاهل و نادان ارتباط اعتقادي و عاطفي برقرار كردند و با مذهب سازي هاي جديد و نقاب تقدس و ديانت بر چهره زدن آنان را جذب نمودند و به صورت ابزارهاي مطمئن در مسير تحقق مطامع خويش به بهره برداري رساندند.

اين كه در متن فرهنگ و معارف اسلامي با آموزه هايي مواجه مي شويم كه جهل و ناداني را « مرگ » مي دانند و « بدترين بيماري » و « بزرگ ترين گرفتاري » و از « خوره » در پيكر انسان زيان بارتر معرفي مي كنند و نيز وقتي اين معارف با صراحت و روشني جهل و ناداني را عامل همه پليدي ها و لغزش ها و زيان ها و گمراهي ها و ضلالت ها مي دانند به وضوح اين نتيجه و حاصل به دست مي آيد كه تا اين ويروس مسري و بيماري زا مهار نشود ظهور و بروز جريان هاي اعتقادي و فكري باطل و آثار زيانبار آنها قابل كنترل نمي باشد.

« صوفي گري » به صورت يك بيماري اعتقادي و فكري و هم مشكل و معضل و نيز آفت و آسيب از ديرباز وجود داشته و در صحنه ها و عرصه هاي حيات اجتماعي ظهور و بروز نموده و جامعه اسلامي را با رنج و زيان مواجه ساخته است و نه تنها در فرقه صوفيان كه در ميان گروه هايي از مسلمانان نيز نفوذ كرده و آنان را بدون آن كه خود بخواهند و يا بدانند در دام بعضي از گرايشات عرفان صوفيانه كه از جنبه ظاهري شباهتي با برخي از مفاهيم عرفان ناب اسلامي داشته و در عين حال هم در حقيقت و هم در محتوا تطابقي بين آنها نبوده و نيست گرفتار ساخته است !

غفلت و مشكل بزرگي كه جامعه امروز ما درباره آفات و زيان هاي صوفي گري به آن گرفتار است براي حوزه هاي علميه و پژوهندگان آشنا و مسلط به فرهنگ و معارف اسلامي در هر مكان و با هر مسئوليت به ويژه اهل قلم و تحقيق در عرصه مطبوعات « بينش آفريني » و « آگاه سازي » نسبت به صوفي گري و سابقه عملكردهاي باطل و ضد اسلامي صوفيان را به صورت يك « تعهد » و « وظيفه ديني » ضروري مي سازد

صوفياني كه در فريبندگي و اغواگري و حق نماياندن هر باطل مهارت خاص دارند و با شگردها و شيوه هاي گوناگون هر خرافه و موهومي را واقعيت نشان مي دهند قشري گرايان و سطح انديشان جاهل را بسيار سريع به سوي خويش فرامي خوانند و به صورت « سياهي لشگر » و « طرفداران مطيع و چشم و گوش بسته » و « مداحان و چاپلوسان و ستايشگران » به بهره برداري هاي مكرر و پيوسته مي رسانند! و هم اينان هستند كه در محافل و مراسم صوفيان سر بر آستان مرشدهاي قلابي صوفيه مي سايند و خودشان را به زمين مي كوبند و از اين فريبكاران و گريختگان از درگاه خدا تمناي شفاعت حق و وصول به بارگاه قدس الهي مي كنند!

براساس رهنمود حضرت امام رضا(ع ) صوفيان در ضلالت و گمراهي اند و نيز گروهي از مردم براي ره يافتن به هرزگي و بي بند و باري و برآوردن خواسته ها و اميال و خواهش هاي نفساني و شيطاني به صوفيه ملحق مي گردند و به عقايد باطل و آداب و رسوم ضد اسلامي و آلوده به فسادشان متمايل و راغب مي شوند و دين خود را به دنياي صوفيان گريزان از حق و پيوسته به باطل و فرو رفته در عصيان و معتاد به فسق مي فروشند
صوفی گری

۲۴-۱۱-۱۳۹۰ ۱۱:۴۷ صبح
جستجو یافتن همه ارسال های کاربر اهدا امتیازاهدای امتیاز به کاربر پاسخ پاسخ با نقل قول
 سپاس شده توسط senior engineer

برای بروز رسانی تاپیک کلیک کنید


پرش به انجمن:

کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان