تبليغات
تبلیغات در دانشجو کلوب محک :: موسسه خيريه حمايت از کودکان مبتلا به سرطان ::
جستجوگر انجمن.براي جستجوي مطالب دانشجو کلوپ مي توانيد استفاده کنيد 
برای بروز رسانی تاپیک کلیک کنید
 
امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

شمایل.پردازی

نویسنده پیام
  • آیسا
    آفلاین
  • کاربرسایت
    *
  • ارسال‌ها: 215
  • تاریخ عضویت: مهر ۱۳۹۰
  • اعتبار: 13
  • تحصیلات:لیسانس
  • علایق:کتاب خوانی
  • محل سکونت:تبریز
  • سپاس ها 228
    سپاس شده 314 بار در 142 ارسال
  • امتیاز کاربر: 904$
  • حالت من:حالت من
ارسال: #1
شمایل.پردازی
شمایل.پردازی

یكی دیگر از شیوه.های نقش.پردازی آرمان.گرایانه در معماری سنتی ایران،
شمایل.نگاری روی دیوارهای برخی از بناها بوده است. هنر شمایل.نگاری روی
دیوار از زمان.های بسیار كهن در میان معماران تزئینی این سرزمین رواج داشته
است. در دوره پیش از اسلام به خصوص دوره ساسانی، هنرمندان بسیاری بودند كه
دیوار ایوان.ها و تالارها و تنه ستون.ها را با چهره.هایی از قهرمانان
اسطوره.ای و حماسی و صحنه.هایی از داستان.ها و افسانه.ها نقش و نگارین
می.كرده.اند.

در دوره اسلامی نیز نقشینه كردن دیوار بناها با شمایل و با مضامین حماسی _ ملی و حماسی _ مذهبی رواج داشته است.

منبع الهام نقاشان تزئینی بناها در شمایل پردازی.های حماسی _ ملی، شاهنامه و
چهره و پیكره قهرمانان و واقعه.های حماسی. آن، مانند جنگ رستم و سهراب،
رستم و اسفندیار، رستم و اشكبوس و رستم و دیو سپید بود. این هنرمندان
معمولا سردر ورودی و دیوارهای سربینه حمام.ها، سردر كاروانسراها،
دروازه.ها، سراها، قیصریه.ها، ورودی بازارچه.ها، سردر زورخانه.ها، دیوارهای
درون قهوه.خانه.ها و ایوان.ها و سقف.های خانه.های اعیان را متناسب با
كاربری.های اجتماعی _ فرهنگی هر یك از فضاهای این بناها، با صورت.ها و
پیكره.های پهلوانان و صحنه.های رزمی و بزمی نقاشی می.كردند و می.آراستند
(بلوكباشی، ۱۳۷۵ : ۹۷ _.۹۸).

معماری بناهای شمایل نشان، انگاره.هایی از واقعیت.های تاریخی _ دینی و
داستان.های اسطوره.ای _.حماسی فرهنگ ایران.زمین را در پیشگاه و نظر
بینندگان نسل.ها در توالی زمان مجسم می.سازد. بنا بر نظر كیپنبرگ (۱۳۷۳:
۱۴۶) شمایل.نگاری توصیفی از چگونگی قرائت تصاویر موجود در فرهنگ.ها به كمك
خود تصاویر است. شمایل نگاری ما را قادر می.سازد كه بر این اساس، وجوه كشف
ناشده روح ملی و جهان.بینی را بازسازی كنیم.

به جز آذین.های گیاهی و كتابه.ای و شمایلی، آذین.های دیگری نیز در معماری
سنتی ایران به كار رفته.اند، كه نشان.گر آرمان.های فرهنگی _.دینی مردم
جامعه مسلمان ایران هستند. برای مثال معماران تزئینی برای جلوه.گر ساختن
هستی خداوند و نشان دادن مظهری از او در بناهای مقدس، از شیوه.های گوناگون
نقش.پردازی در هنر معماری تزئینی بهره می.جستند.

همچنین در فرهنگ اسلامی، گنبد را مظهر آسمان و پایه.های گنبد را مظهر زمین
می.پندارند. بوركهارت از گنبد و پایه چهارگوش نگهدارنده آن و مقرنس.های
میان گنبد و پایه.ها، توجیهی بدیع و زیبا دارد. می.گوید:.«آسمان با
حركت.های مدور بی.شمار و زمین با جهات چهارگانه همانند است. بنابراین،
مقرنس.ها با شكل كندو وارشان گنبد را كه نمادی است از آسمان، به پایه.ها كه
نمادی است از زمین، می..پیوندد و حركت آسمانی را در نظام خاكی منعكس
می.كند. همو ثبات و بی.تحركی كعب گنبد را در معماری جایگاه.های مقدس، مظهر و
نماد كمال و یا حالت ثبات و بی.زمانی جهان معنا می.كند. (بوركهارت، ۱۳۶۵:
۸۵).

معماران سنتی در گزینش شكل.های طبیعی برای نقشینه كردن بناها رسالت مهم و
بزرگی در برابر فرهنگ و دین از سویی و مردم جامعه از سوی دیگر احساس
می.كردند. هدف و آرمان این هنرمندان دیندار و معتقد این بود كه با نقش و
نگارهایی كه بر در و دیوار بناها می.نشانند، پیوندی میان جهان ناسوتی یا
خاكی و جهان لاهوتی یا معنوی برقرار كنند و از این راه رابطه.ای میان مردم
جامعه و نیروهای مقدس مینوی و ربانی و مقربان بارگاه الهی پدید آورند. از
این رو، شكل.ها و نقش.های گیاهان، جانوران، جامدات و اجرام سماوی را غالبا
بر اساس مفاهیم نمادی ویژه آنها در فرهنگ و جامعه برمی.گزیدند و در معماری
به كار می.بردند. درك زبان رمزی این نقش.ها و دریافت معانی و مفاهیم آنها
بسیار دشوار و فقط برای شماری از فرهنگواران و دینداران جامعه.ای كه این
نقش.ها در فرهنگ آن جامعه معنا گرفته، ممكن و میسور بود.
ما از لیلی شدن بیمی نداریم ولی مجنون شدن کار شما نیستIdont

۲۵-۱۰-۱۳۹۰ ۱۲:۵۷ عصر
جستجو یافتن همه ارسال های کاربر اهدا امتیازاهدای امتیاز به کاربر پاسخ پاسخ با نقل قول
 سپاس شده توسط ندای بهار

برای بروز رسانی تاپیک کلیک کنید


پرش به انجمن:

کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان