تبليغات
تبلیغات در دانشجو کلوب محک :: موسسه خيريه حمايت از کودکان مبتلا به سرطان ::
جستجوگر انجمن.براي جستجوي مطالب دانشجو کلوپ مي توانيد استفاده کنيد 
برای بروز رسانی تاپیک کلیک کنید
 
امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

زندگى و آثار گئورگى ليگتى

نویسنده پیام
  • senior engineer
    آفلاین
  • مدیرکل  سایت
    *******
  • ارسال‌ها: 16,405
  • تاریخ عضویت: مرداد ۱۳۹۰
  • اعتبار: 587
  • تحصیلات:لیسانس
  • علایق:نگاه کردن توی چشم...
  • محل سکونت:خونمون
  • سپاس ها 40812
    سپاس شده 37095 بار در 12451 ارسال
  • امتیاز کاربر: 1,035,949$
  • حالت من:حالت من
ارسال: #1
زندگى و آثار گئورگى ليگتى
گئورگى ليگتى در ۲۸ مه ۱۹۲۳ از والدينى مجارستانى اما مقيم رومانى متولد شد و هنگامى كه هنوز خردسال بود به همراه خانواده اش به كلاوسن بورگ (كلاج) مركز استان ترانسيلوانيا نقل مكان كرد. او در سال ۱۹۴۱ و پس از اتمام تحصيل به آموختن مبانى آهنگسازى پرداخت. پس از آن به گذرانيدن دروس خصوصى در بوداپست نزد «پال - كادوسا» مشغول شد. در زمان اشغال، ارتش نازى او را به جرم يهودى بودن به كار اجبارى فرستاد. در همان زمان خانواده وى به آشويتس منتقل شدند و طى زمان بر اثر بيمارى از بين رفتند كه تنها باقى مانده خانواده ليگتى مادر او بود. او در چنين وضعيتى بازهم به تحصيل ادامه مى دهد. آموزش هاى خود را تا پايان جنگ جهانى دوم در آكادمى فرانس ليست (بوداپست) نزد «فاركاس» و «ساندرو -ورس» پيگيرى مى كند. پس از پايان دروس آكادمى، در ۱۹۴۹ به مدت يك سال به عنوان اتنوموزيكولوگ به تحقيق درباره موسيقى محلى رومانى و مجارستان مى پردازد. سپس به عنوان مدرس هارمونى، كنترپوان و تحليل فرم به همان آكادمى بازمى گردد و تا سال ۱۹۵۶ به تدريس ادامه مى دهد. آهنگسازى ليگتى در ابتدا تحت تاثير بلابارتوك قرار داشت. در «قطعاتى براى پيانو» (Musica Ricercata) ۵۳- ۱۹۵۱ به راحتى مى توان ايده هاى بلا بارتوك در مجموعه قطعات براى پيانو (Microkosmos) را رديابى كرد. ليگتى در اين مجموعه، يازده قطعه را تصنيف كرده است. مبناى توالى و ساختار درونى - بيرونى اين قطعات پى درپى، نظم گام كروماتيك است. اين يازده قطعه به مانند يازده نت گام كروماتيك به يكديگر پيوسته اند كه در نهايت با يك تكرار و با رسيدن به عدد دوازده تمامى نت هاى گام اجرا و كامل مى شود.
•رهايى
در دهه پنجاه، حكومت كمونيستى مجارستان عرصه را بر فعاليت هاى هنرى افرادى چون ليگتى به شدت تنگ كرده بود. اكثر هنرمندان آوانگارد و راديكال از كشور مى گريختند. با اينكه به دليل بر سر كار بودن ذهنيت هاى ايدئولوژيك رابطه مجارستان با جهان آزاد قطع شده بود اما ليگتى به طور مخفيانه به ايستگاه هاى راديويى اروپاى غربى گوش مى داد و با حساسيت زياد تحولات عرصه موسيقى جهان را دنبال مى كرد.
در ،۱۹۵۶ دو ماه پس از سركوب قيام ضدكمونيستى به وسيله ارتش سرخ شوروى، ليگتى از مجارستان گريخت، به اتريش رفت و به عنوان شهروند افتخارى پذيرفته شد. او در اروپاى آزاد به عنوان يكى از هنرمندان پيشرو به معرفى آثار خود پرداخت. ليگتى از طرف «هربرت ايمرت» به راديو آلمان غربى دعوت شد و از ۱۹۵۷ تا دو سال بعد در استوديو موسيقى راديو به فعاليت مشغول بود. در اين دوره شيوه آهنگسازى او به حد بلوغ رسيده بود. اين بلوغ را مى توان در اثر الكترونيك ليگتى «مفصل بندى» (Artikulation) ۱۹۵۸ به خوبى مشاهده كرد كه همراه با قطعه «لغزش» از تصانيف قابل بررسى وى هستند. دوره الكترونيك او با گسترش آثار اركسترال او تقريباً پايان پذيرفت.
در ۱۹۵۹ «خيال» براى اركستر را تصنيف و يك سال بعد همين اثر در فستيوال ISCM در كلون به اجرايى موفق دست يافت. اما هنوز هم تاثيرات موسيقى الكترونيك را مى توان در اين اثر رديابى كرد. تجربيات الكترونيك ليگتى براساس خلق «بافت هاى موسيقايى» در اين قطعه اركسترى قابل مشاهده است. «خيال» اولين اثرى است كه توجهات انتقادى اش را در عرصه مفهوم موسيقى مدرن به نمايش مى گذارد.
موفقيت هاى ليگتى در سال ۱۹۶۱ با «Atmospheres» براى اركستر و «حجم دهى» «volumina» ۶۲-۱۹۶۱ ادامه يافت. اين دو اثر نمايانگر تمايلات موسيقى آوانگارد اروپا و قدرت نگرش هاى پساسرياليستى است. مبناى ساخت اتمسفر و آثار بعدى ليگتى به كارگيرى مفهوم فوق العاده بديع «تراكم پلى فونيك» است كه خود وى نام «ريزچندصدايى» (Miropolyphony) را بر آن گذاشت. او با ساخت و گسترش اين مفهوم ايده مركزى خود را در تحليل نوين ساختار صوتِ انتزاعى (بدون توجه به ملودى) به نمايش مى گذارد.
ليگتى مى گويد: «ميكروپلى فونى، تركيبى است از چندين پلى فونيِ جداگانه در جريانى هارمونيك، به گونه اى كه هارمونى ها به شكلى ناگهانى تغيير نمى يابند بلكه درون يكديگر محو مى شوند. در اين شكل از تصنيف، تمامى تركيبات، ساختارهاى نمايل و فواصل (Intervals) به تدريج مبهم شده و از درون اين ابهام تركيبات جديدى از فواصل خود را آشكار مى كنند.»
نتيجه چنين تركيبى از بافت موسيقايى چيزى نيست جز انحلال ملودى. شكل قديمى و محافظه كارانه گسترش تِم (ساختار تماتيك) در اين اثر ناديده گرفته شد و بافت صوتى براساس «رخداد» - «وقفه» خود را نمايان مى سازد. رخدادها در «اتمسفر»، عناصرى پايدار نيستند اما تا انتها به عنوان پس زمينه اثر باقى مى مانند. و آنجا كه «رخدادى» وجود ندارد، «وقفه» به عنوان عنصرى مستقل خود را به نمايش مى گذارد.
اين ايده به شكل صحيحى خود را در ابتداى قطعه معرفى مى كند و همراه با تركيبى از اصواتِ مبهم، يك آكورد كلاستر ثابت و تحركات صوتى كه به مثابه تنفس عمل مى كنند شكل بديعى را در اتمسفر به وجود آورده اند. «اتمسفر» قطعه اى است شبيه يك شبكه كه در مركز آن تراكم اصوات و در اطراف آن رخداد - وقفه ها به شكل دقيق و ماهرانه اى چيده شده اند.
مفهوم رخداد در ديگر آثار ليگتى نيز ديده مى شود: پوئم سمفونى براى صدمترونم (۱۹۶۲) اولين تجربه مفهومى او در اين زمينه است. او با تنظيم هر مترونم بر روى سرعتى خاص و رهاسازى اتفاقى آنها نظمى بحرانى را در يك تركيب به نمايش مى گذارد. مسئله در اين تجربه استفاده از ابزارى است دقيق و سنجش گر كه مى تواند كوچكترين بى نظمى در ريتم را آشكار كند. به عبارت ديگر مترونم كه نماد نظم در موسيقى است خود تبديل به عامل يك بى نظمى مى شود.
ركوئيم ۶۷-۱۹۶۵ و نور جاودان (Lux Aeterna) ۱۹۶۶ از جمله آثار برجسته ليگتى محسوب مى شوند. «نور جاودان» قطعه اى است براى آنسامبل آوازى و گروه كر (در شانزده صدا) به مدت ۹ دقيقه. تركيبى بديع از اصوات انسانى كه در بسيارى از لحظات به كيفيتى سازگونه دست مى يابند. كنترپوانى اسپكترال براى احضار اصوات كيهانى. قطعات «اتمسفر»، «ركوئيم» و «نور جاودان» در فيلم «۲۰۰۱: يك اديسه فضايى»، [بدون موافقت ليگتى] مورد بهره بردارى استنلى كوبريك قرار گرفت. اين فيلمساز از آثار ليگتى در فيلم هاى «درخشش» و «چشمان بازبسته» نيز بهره برده است.
ركوئيم با تاثيرى كه در عرصه موسيقى برجاى گذاشت جايزه بتهوون در بن را در سال ۱۹۶۷ نصيب ليگتى كرد. از دهه هفتاد به بعد نوشته هاى ليگتى مبهم مى شوند. شكل ملودى هاى گيج كننده (Melodien) ۱۹۷۰ نمونه اى از اين ادعاست. در اين اثر و آثار بعدى، وى طى پردازش ايده «ريزفاصله ها» (Microinterval) و انحراف در درجات گام، به تغييرشكل ملودى و ساختارهاى هارمونيك مى پردازد. در «انشعاب ها» (Ramifications) به دو شكل تنظيم براى «اركستر زهى» و يا براى «۱۲ ساز زهى» كوك سازها را تغيير مى دهد.
زيركى، طنز و كنايه از عناصر موسيقى ليگتى هستند.
به طور مثال ليگتى قطعه اى را به نام «صفر دقيقه و صفرثانيه» (۰.00) تصنيف مى كند كه كنايه اى است به قطعه معروف جان كيج به نام «چهار دقيقه و سى و سه ثانيه». به همين شكل «آينده موسيقى» (The future of Music) ۱۹۶۱ كه قطعه اى است براى سخنرانى بى كلام و مخاطب! در اين اثر وى هنرهاى اجرايى (Performence Arts) را به مضحكه گرفته و در همان حال مسائلى را در باب خصوصيات ارتباطات موسيقايى مطرح مى كند. به جز عناصر فوق، در دهه هفتاد، ليگتى مجدداً توجه خود را به كروماتيسم و ريتم معطوف ساخت. وى قطعاتى چون «ساعت و ابر» ۱۹۷۳ را تصنيف مى كند. ليگتى به وجوه و خصوصيات ريتميك موسيقى آفريقا علاقه وافرى داشت.
در بين سال هاى ۷۷- ۱۹۷۵ اولين اپراى خود را تصنيف كرد. «رقص بزرگ مردگان» (Le grand Macabr) اپرايى است با وجوه كميك و ابزورد، با منابع متعددى از متون آخرالزمانى.
او در اواخر دهه هفتاد مدتى را صرف بازنگرى و توجه به ريتم و ابداع ساختارهاى پلى ريتميك كرد. كنسرتوپيانو ۸۸- ۱۹۸۵ نمونه اى است از آثار متاخر او كه به شكلى ناگهانى شنونده را با تركيبات نوين ريتميك ناگزير به توجه مى كند. در سه كتاب «اتود براى پيانو» مى توان ايده هاى پلى ريتميك وى را به خوبى مشاهده كرد. اين سه كتاب به وسيله «پى ير لوران امارد» و «فردريك اولن» جمع آورى شده و به چاپ رسيده است. ليگتى از سال ۱۹۸۹ تا ۱۹۸۳ در مدرسه عالى موسيقى و تئاتر هامبورگ به تدريس پرداخت. همچنين او داراى كرسى عالى موسيقى در آكادمى موسيقى استكهلم و استاد ميهمان دانشگاه استنفورد بود.
در ۱۹۸۰ دچار عارضه قلبى شد و تا دو سال بعد به عرصه موسيقى بازنگشت. ظهور مجدد او همراه بود با سوناتى براى سه هورن. هر چند ناراحتى هاى قلبى وى را رها نمى كرد با اين حال در سال ۲۰۰۰ قطعه اى براى ساز نى، درام و يك كمانچه محلى نوشت.
گئورگى ليگتى، پس از يك دوره طولانى مبارزه با بيمارى قلبى، عاقبت در دوازدهم ژوئن ،۲۰۰۶ در وين درگذشت. مبارزه ليگتى طى زندگى، با مفهوم نفرت، مرگ و ويرانى كه بخشى از گذشته وى را شامل مى شد جدالى موفقيت آميز و درخشان بود كه نتيجه اش حدود پنجاه و شش اثرى است كه بر تارك موسيقى پيشرو اروپا مى درخشد.

مطالب مشابه ...





سلام خدمت همه ی عزیزان
من دوباره اومدم...تازه تر از همیشه...
بازم در خدمتتونمKhansariha (214)

۱۱-۹-۱۳۹۰ ۱۰:۳۲ عصر
جستجو یافتن همه ارسال های کاربر اهدا امتیازاهدای امتیاز به کاربر پاسخ پاسخ با نقل قول

برای بروز رسانی تاپیک کلیک کنید


مطالب مشابه ...
موضوع: نویسنده پاسخ: بازدید: آخرین ارسال
  آثار تربيتى نماز senior engineer 0 101 ۷-۷-۱۳۹۱ ۱۱:۰۶ عصر
آخرین ارسال: senior engineer
  [مقاله] آثار زیانبار آلودگی هوا ♔ αϻἰг κнаη ♔ 0 120 ۳۰-۶-۱۳۹۱ ۰۶:۴۶ عصر
آخرین ارسال: ♔ αϻἰг κнаη ♔
  فضاهای معمارانه در آثار هنرمندان معاصر جهان ♔ αϻἰг κнаη ♔ 0 207 ۲۲-۱۱-۱۳۹۰ ۰۴:۴۵ عصر
آخرین ارسال: ♔ αϻἰг κнаη ♔
  آثار سرگئى پروكوفيف senior engineer 0 189 ۱۱-۹-۱۳۹۰ ۱۰:۲۶ عصر
آخرین ارسال: senior engineer
  گئورگى ليگتى موسيقى دان اتريشى senior engineer 0 140 ۱۱-۹-۱۳۹۰ ۱۱:۴۶ صبح
آخرین ارسال: senior engineer

پرش به انجمن:

کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان