تبليغات
تبلیغات در دانشجو کلوب محک :: موسسه خيريه حمايت از کودکان مبتلا به سرطان ::
جستجوگر انجمن.براي جستجوي مطالب دانشجو کلوپ مي توانيد استفاده کنيد 
برای بروز رسانی تاپیک کلیک کنید
 
امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

تفاوت هاى شوپن و ليست

نویسنده پیام
  • senior engineer
    آفلاین
  • مدیرکل  سایت
    *******
  • ارسال‌ها: 16,405
  • تاریخ عضویت: مرداد ۱۳۹۰
  • اعتبار: 587
  • تحصیلات:لیسانس
  • علایق:نگاه کردن توی چشم...
  • محل سکونت:خونمون
  • سپاس ها 40812
    سپاس شده 37095 بار در 12451 ارسال
  • امتیاز کاربر: 1,035,949$
  • حالت من:حالت من
ارسال: #1
تفاوت هاى شوپن و ليست
فردريك شوپن۱ (۱۸۴۹-۱۸۱۰) و فرانتس ليست۲ (۱۸۸۶-۱۸۱۱) به عنوان دو تن از پيشروترين هنرمندان و پيانيست هاى قرن ۱۹ تاثير شگرف و انكارناپذيرى بر رشد و تكامل روش هاى اجراى پيانو گذاشتند.
شوپن و ليست در سال ۱۸۳۰ در پاريس با يكديگر آشنا شدند. البته اينكه رابطه اين دو چندان صميمانه نبود، خيلى عجيب نيست، چرا كه اين دو از نظر شخصيتى در دو قطب مخالف بودند؛ اما قدر مسلم اينكه يكديگر را تحسين مى كردند و براى هم احترام زيادى قائل بودند. شوپن به قدرت و شايد شخصيت كاريزماتيك و محبوب ليست غبطه مى خورد و ليست نيز به نوبه خود تحت تاثير ظرافت و شاعرانگى نوازندگى شوپن قرار داشت. او از شوپن آموخت كه همچنان مى توان از پيانو براى نمايش تبحر بهره برد، مى توان از آن به عنوان ابزارى براى بيان احساسات لطيف نيز استفاده كرد.
شوپن تا سال ۱۸۳۰ در تمامى اجزاى سبك منحصر به فرد خود به تبحر كامل رسيده بود، اما پس از اقامت گزيدن در پاريس بود كه به طور جدى به تدريس پرداخت و هفده سال (يعنى از ۱۸۳۲ تا ۱۸۴۹) به اين امر اشتغال داشت. البته ميزان تدريس او در سال آخر احتمالاً به دليل بيمارى به ميزان قابل ملاحظه اى كاهش يافت. از سوى ديگر ليست تدريس را از ۱۸۲۰ آغاز كرد و آن را چهل سال بى وقفه ادامه داد و سبك آموزشى او درون اين دوره حرفه اى بلندمدت، غنى و پرحادثه، رشد و تكامل يافت. او پس از ۱۸۴۷ كه در اوج شهرت نواختن در ازاى پول را كنار گذاشت، شاگردان بيشترى پذيرفت و مستركلاس هاى فراوان ترى برگزار كرد.
شوپن كشش خاصى به سمت نوازندگى در محافل كوچك و صميمى (سبك سالن) به جاى صحنه كنسرت داشت. او يك بار به يكى از شاگردانش گفت كه «كنسرت ها به هيچ وجه موسيقى حقيقى نيستند و هيچ گاه نبايد انتظار داشته باشى كه در آنها بهترين نمونه هاى هنرى را بشنوى.» علاوه بر اين افراد اندكى مى دانند كه شوپن موسيقى خود را چگونه مى نواخت و تدريس مى كرد، چرا كه هيچ گاه درباره ابعاد زيبايى شناختى يا اصول تدريس و نوازندگى خود سخن نمى گفت. به همين دليل است كه از ديد آموزشى شوپن به مانند كلمنتى،۳ هامل،۴ كالكبرنر۵ يا چرنى۶ بنيانگذار مكتبى در نواختن پيانو نبود و چيزى به عنوان «مكتب شوپن» وجود ندارد. از سوى ديگر ليست به مانند يك شومن هميشه در صحنه شجاعت و تبحر را در نوازندگى به قله هاى جديدى رساند و با بنا نهادن مكتبى پيشرو به شدت بر نوازندگان دهه نخست قرن بيستم تاثير گذار بود.
براى شوپن موسيقى به مثابه زبانى بود كه از طريق واسطه اى از اصوات منظم، جهانى از افكار، حالات و احساسات را ابراز كند. زيبايى شناسى و منابع الهام موسيقايى شوپن بر پايه مدل هاى آوازى بود؛ شوپن در ابتدا شيفته هنر آواز، و به طور اخص سبك بل كانتو بود و توانست اين هنر مهذب را به پيانو انتقال دهد. مكتب آوازى بزرگ دهه ۱۸۳۰ كه در آن هنر دكلمه و بيان دراماتيك موسيقايى آن تركيب شده بودند، قالب ايده آل و نهايى را براى تاويل موسيقايى او فراهم كرد و او سبك دكلمه پيانيستى خود را براساس سبك خوانندگى افرادى چون روبينى۷ پايه گذاشت.
شوپن مرتباً شاگردان خود را به شنيدن آثار آوازى هنرمندان دراماتيك تشويق مى كرد و مى گفت «اگر مى خواهيد بنوازيد، ابتدا بايد بخوانيد.» سبك والا به سياق كانتابيله، لگاتو هاى زياد، احساس تقليد ناپذير در خطوط و جمله بندى و پر بودن حجم صدا همگى از اجزاى اساسى سبك شوپن هستند كه از قالب هاى آوازى گرفته شده اند. به عبارت ديگر جوهره هنر شوپن، تبديل پيانو به يك صداى پيشرو است. اصرار او بر سادگى و بى پيرايگى در نواختن پيانو يقيناً برگرفته از هنر آوازى آن دوره است. تاكيد هاى مكرر، تظاهر و حالات احساسى شديد در سبك شوپن جايى ندارند. از سوى ديگر شوپن تحمل شنيدن نوازندگى خشك و گنگ را نيز نداشت و در چنين مواقعى به شاگردش مى گفت «با تمام وجودت بنواز.»
ليست توجه شاگردانش را به تشابهات بين صحبت كردن و نوازندگى دعوت مى كرد. او معتقد بود كه تكرار تم ها هميشه بايد با تنوع همراه باشد؛ يك تم تكرارى اگر با يك تعبير (phrasing) يكسان نواخته شود، مثل يك سخنران است كه كلمات و جملات مشابهى را مرتب تكرار مى كند و شنيدن يك سخنرانى يا نوازندگى به اين شيوه بسيار خسته كننده است. او تاكيد مى كرد كه پاساژهايى كه دو يا سه مرتبه تكرار مى شوند را هر بار بايد از نظر نوانس، جمله بندى و حتى احساس، متفاوت با بار قبل نواخت. همان طور كه گفتيم اين رجوع به دكلمه موسيقيايى در زيبايى شناسى شوپن نيز برجسته بود. هرچند ليست در اين قاعده زيبايى شناختى رومانتيك كه مى گويد «هميشه به يك شكل نو» قدرى اغراق نيز مى كرد. به هر حال كاملاً واضح است كه شوپن و ليست، هر دو تحت تاثير قالب هاى آوازى زمان خود بودند. اين امر به خصوص در مورد بالادها و باركاروله هاى شوپن و نيز راپسودى هاى مجاز ليست كه در آن يك خط آوازى آزادانه نواخته و بسط داده مى شود، برجسته تر مى نمايد.
با اين حال ليست در بداهه نوازى دراماتيك تر بود، بيان او بلاغت بيشترى داشت و اركسترال تر بود و اين از تفاوت اساسى بين اين دو هنرمند ناشى مى شد. شوپن هميشه از آواز الهام گرفته بود در حالى كه ليست از نظر زيبايى شناختى تحت تاثير اركستر بود. در حالى كه شوپن آثار بسيار اندكى براى اركستر يا به شيوه اركستر دارد، ليست مى خواست كه عملاً از پيانو صداى يك اركستر بيرون بيايد. كما اينكه بهترين و مبتكرترين هنرمند تاريخ در اركستراسيون روى پيانو بود و تنظيم هاى فراوان او از آثار اركسترال براى پيانو سولو همگى شاهد اين ادعا هستند و از اين ميان، تنظيم نه سمفونى بتهوون براى پيانو سولو عظيم ترين و خلاقانه ترين تنظيم هاى او هستند. در حقيقت ليست سونوريته اى به پيانو بخشيد كه يادآور آثار اركسترال برليوز و واگنر است. خود او مى گويد: «پيانو در محدوده هفت اكتاوى اش، كليه سازهاى اركستر را در بر مى گيرد. ده انگشت يك نوازنده كافى است تا هارمونى هايى از جمع بيش از ۱۰۰ ساز اركستر توليد شود، ارائه شود... ما [پيانيست ها] گليسندوها را مثل هارپ، نت هاى كشيده را مانند بادى هاى چوبى، استكاتوها و هزاران جلوه به نظر منحصر به فرد ديگر را مى توانيم با پيانو بسازيم.»
در پايان ذكر اين نكته ضرورى مى رسد كه تفاوت هاى سبك و روش نوازندگى اين دو موسيقيدان بزرگ، در درجه اول ناشى از تفاوت هاى فاحش شخصيتى ميان اين دو است. سبك پرشكوه، مبالغه گر و متظاهر ليست منطبق بر شخصيت بااعتماد به نفس، كاريزماتيك، هوس باز و اجتماعى او است، و بيان شاعرانه، ظريف، شكننده و سيال شوپن برگرفته از شخصيت منزوى، احساسى، افسرده و رنجور او است.
پى نوشت ها:
۱-Fredric Chopin
۲-Franz Liszt
۳-Clementi
۴-Hummel
۵-Kalkbrenner
۶-Czerny
۷-Rubini

مطالب مشابه ...




سلام خدمت همه ی عزیزان
من دوباره اومدم...تازه تر از همیشه...
بازم در خدمتتونمKhansariha (214)

۱۱-۹-۱۳۹۰ ۱۰:۲۸ عصر
جستجو یافتن همه ارسال های کاربر اهدا امتیازاهدای امتیاز به کاربر پاسخ پاسخ با نقل قول

برای بروز رسانی تاپیک کلیک کنید


مطالب مشابه ...
موضوع: نویسنده پاسخ: بازدید: آخرین ارسال
  تفاوت رژيم غذايي ورزشكاران با افراد عادي senior engineer 0 81 ۲۵-۷-۱۳۹۱ ۱۱:۲۴ عصر
آخرین ارسال: senior engineer
  تفاوت ريزپردازندهای پنتيوم و Celeron senior engineer 0 98 ۱۸-۶-۱۳۹۱ ۰۲:۲۵ عصر
آخرین ارسال: senior engineer
  تفاوت زنان غربی و شرقی ♔ αϻἰг κнаη ♔ 0 159 ۲۲-۸-۱۳۹۰ ۰۹:۱۴ صبح
آخرین ارسال: ♔ αϻἰг κнаη ♔
  تفاوت زبانها و لهجه های ايراني ♔ αϻἰг κнаη ♔ 0 195 ۲۲-۸-۱۳۹۰ ۰۹:۱۳ صبح
آخرین ارسال: ♔ αϻἰг κнаη ♔

پرش به انجمن:

کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان