تبليغات
تبلیغات در دانشجو کلوب محک :: موسسه خيريه حمايت از کودکان مبتلا به سرطان ::
جستجوگر انجمن.براي جستجوي مطالب دانشجو کلوپ مي توانيد استفاده کنيد 
برای بروز رسانی تاپیک کلیک کنید
 
امتیاز موضوع:
  • 1 رأی - میانگین امتیازات: 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

تاثيرات بازي‌هاي رايانه‌اي برروح و روان انسان

نویسنده پیام
  • ♔ αϻἰг κнаη ♔
    آفلاین
  • مدیرکل  سایت
    *******
  • ارسال‌ها: 16,105
  • تاریخ عضویت: تير ۱۳۹۰
  • اعتبار: 1090
  • تحصیلات:زیر دیپلم
  • علایق:مبارزه
  • محل سکونت:ایران زمین
  • سپاس ها 34951
    سپاس شده 49155 بار در 13535 ارسال
  • امتیاز کاربر: 551,587$
  • حالت من:حالت من
ارسال: #1
تاثيرات بازي‌هاي رايانه‌اي برروح و روان انسان
تاثيرات بازي‌هاي رايانه‌اي برروح و روان انسان
بازی های رایانه ای به همان میزان که محبوب ترین بازی بچه های این دوره و زمانه لقب گرفته است، یک تهدید کننده جدی برای سلامت روح و روان و جسم آنان نیز به شمار
می رود.
برخی از روانشناسان براین باورند که آثار این گونه بازی ها به تدریج در رفتار و گفتار بازی خورها آشکار می شود. این گروه از روانشناسان از بازی خورهای حرفه ای بازی های رایانه ای به عنوان بیماران روانی ناشناخته نام می برند.
متأسفانه به دلیل عدم آشنایی والدین با عارضه های ناشی از این بازی ها و همچنین نبود قوه نظارتی قدرتمند و تأثیرگذار، دایره آسیب پذیری بچه های ایرانی بیش از دیگر بازی خورها در دنیای بازی رایانه ای است.
البته نمی توان تأثیرگذاری این بازی ها بر خلاقیت و بالندگی ذهنی بازی خورها را نادیده گرفت به شرطی که آنها در گروه های سنی متناسب خود عرضه شوند.
بررسی های اجمالی در عرصه گیم نت ها و بازار نشر و عرضه بازی های رایانه ای نشان می دهد که نظارت مستمر و مؤثر حلقه ای مفقوده در سیر تولید و عرضه بازی ها در ایران است که در فقدان آن قواعد بازی در گیم نت ها، شبه گیم نت ها و حتی خانه ها بر هم می ریزد.

افکار آلوده اولین نشانه بیماری بازی خورها
بازی های رایانه ای به گونه ای طراحی و ساخته می شوند که مخاطب را وادار سازد تا به هر نحو ممکن و به گمان خود به انتهای بازی و در نهایت برتری در آن دست یابد. این نقطه آغازین حمله به ذهن و روح یک کودک یا نوجوان است. استرس و اضطراب ناشی از برتری جویی از همان لحظات اول بازی ذهن و روح او را مچاله می کند.
یک بازی خور وقتی رو به روی رایانه قرار می گیرد و کلید شروع بازی را می فشارد می کوشد در کمترین زمان، موانع طراحی شده را طی کند. جذابیت رنگ و تصویر و نیز سیر داستانی بازی ها به گونه ای است که بازخور درهر گروه سنی را وادار می کند ساعت ها بدون کمترین تحرک در برابر رایانه بنشیند و در نقش نیروی غالب در بازی ها به فکر حذف موانع باشد.
در هریک از بازی ها که پیش از این به آنها به اجمال اشاره شد، بازی خور تنها به پیروزی و برتری می اندیشد و برای رسیدن به اهداف خود به هیچ انگاره ای جز نابودی، متلاشی کردن نمی اندیشد به مثله کردن هم رضایت نمی دهد فقط می کوشد حریف را له کند! شاید خرده گرفته شود که این گونه نباید نوشت اما این صحنه های غیرقابل انکار برخی بازی های رایانه ای است که در اختیار بچه های این مرزوبوم قرار دارد.
طبیعی است روند بازی ها و ادامه آن به تدریج بازی خور را به وادی روان پریشی و سؤظن سوق می دهد.

ترویج روحیه بزن بهادری
سبک برخی بازی های رایانه ای به گونه ای است که باید بزنی، نابود کنی و بکشی تا بتوانی به مراحل دیگر بازی هم برسی. این بازی ها که در غرب هم با وسواس بسیار عرضه می شود در کشورمان به راحتی در اختیار بازی خورها قرار می گیرد!
به عبارت دیگر، در کشورهای دیگر علاوه براین که بر روی هر سی دی بازی رده سنی مختص به آن به صورت آشکار مشخص شده است، فروشنده یا صاحب گیم نت تنها موظف است آن را دراختیار گروه سنی مذکور قرار دهد.
بازي‌ به عنوان اساسي‌ترين فعاليت‌ كودك، يكي از نيازهاي ضروري او نيز به شمار مي‌رود. نقش بازي در روند رشد جسماني، روحي و رواني كودكان انكارناپذير است. يكي از كاركردهاي مهم بازي اين است كه كودكان را براي ورود به زندگي بزرگسالي آماده مي‌كند.
كودك، بسياري از مهارت‌هاي فردي و اجتماعي مورد نياز خود را براي زندگي آينده با استفاده از همين بازي‌هايي كه به نظر بسياري، بي‌اهميت جلوه مي‌كند، مي‌آموزد. بسياري از متخصصان تعليم و تربيت توصيه مي‌كنند كه مطالب آموزشي در كلاس‌هاي درس از طريق بازي آموزش داده شود تا اين تعليمات براي كودكان كاملا دروني شود.
اما اين روزها بازي‌هاي رايانه‌اي جاي هفت سنگ و لي‌لي و قايم باشك را گرفته و بيشتر كودكان را روي صندلي، مقابل صفحه نمايش رايانه ميخكوب كرده است. بازي‌هاي رايانه‌اي، با استفاده از تصاوير جذاب، پرتحرك و زنده، همچنين صداهاي مهيج، دنيايي مصنوعي از هيجان را به كودكان ارزاني مي‌كند. اين جاذبه و كشش، كودك را به عالمي از تخيلات مي‌برد كه در آن خود را قهرمان اصلي ماجرا مي‌پندارد. اين بازي‌ها با ترفندهاي مختلف، چنان تاثيري بر فكر و اعصاب كودك مي‌گذارند كه او خود را جزيي از اين مجموعه ماشيني مي‌پندارد و كم‌كم از دنياي واقعي فاصله مي‌گيرد.
آسيب‌هاي رواني و تربيتي بازي‌هاي رايانه‌اي
تقويت حس پرخاشگري: خشونت، مهمترين محركه‌اي است كه در طراحي بسياري از بازي‌هاي رايانه‌اي به حد افراط از آن استفاده مي‌شود. مهم‌ترين مشخصه اين بازي‌ها، فضاي جنگي بيشتر آنهاست. استمرار چنين بازي‌هايي كودك را پرخاشگر و ستيزه جو بار مي‌آورد.
انزوا طلبي: كودكي كه به طور مداوم با اين بازي‌ها درگير است درون‌گرا مي‌شود. در جامعه منزوي و در برقراري ارتباط اجتماعي با ديگران ناتوان مي‌گردد. روحيه انزواطلبي باعث مي‌شود كه كودك از گروه همسالان جدا شود كه اين خود سرآغازي براي بروز ناهنجاري‌هاي ديگر است.
‌تنبل شدن ذهن: در اين بازي‌ها به دليل اين كه كودك و نوجوان با ساختني‌ها و برنامه‌هاي ديگران به بازي مي‌پردازد و كمتر قدرت دخل و تصرف دارد، اعتماد به نفس او در برابر ساختني‌ها و پيشرفت ديگران متزلزل مي‌شود.
تصور بيشتر خانواده‌ها اين است كه در بازي‌هاي رايانه‌اي، فرد در بازي، مداخله فكري مداوم دارد. اما اين مداخله، فكري نيست بلكه اين بازي‌ها سلول‌هاي مغزي را گول مي‌زنند و از نظر حركتي نيز فقط چند انگشت كودك را حركت مي‌دهند.
تاثير منفي در روابط خانوادگي: با توجه به اين كه زندگي امروز رفته رفته به سمت ماشيني شدن پيش مي‌رود و در بعضي خانواده‌ها زن و مرد هر دو شاغل هستند يا بعضي از مردان بيش از يك شغل دارند، خود به خود روابط عاطفي و در كنار هم بودن اعضاي خانواده كم‌تر شده است. عده زيادي تلويزيون را عامل اصلي اين اتفاق مي‌دانند در حالي كه جعبه جادويي ديگري با جاذبه سحرآميزتري به نام رايانه، بر اين شرايط اضافه شده و مشكلات را دو چندان كرده است.
افت تحصيلي: به دليل جاذبه مسحور كننده‌اي كه اين بازي‌ها دارد، بچه‌ها وقت و انرژي زيادي را صرف بازي با آنها مي‌كنند، حتي بعضي از كودكان صبح، زودتر از وقت معمول بيدار مي‌شوند تا قبل از مدرسه كمي بازي ‌كنند و وقت‌هاي تلف شده را هم بدين صورت جبران مي‌كنند. اين مشغوليت ذهني كودكان، مانع از تمركز آنها بر درس و كلاس مي‌شود.

مطالب مشابه ...










تاثيرات بازي‌هاي رايانه‌اي برروح و روان انسان

۲-۱۰-۱۳۹۰ ۱۰:۱۱ صبح
جستجو یافتن همه ارسال های کاربر اهدا امتیازاهدای امتیاز به کاربر پاسخ پاسخ با نقل قول
 سپاس شده توسط navid ، senior engineer

برای بروز رسانی تاپیک کلیک کنید


مطالب مشابه ...
موضوع: نویسنده پاسخ: بازدید: آخرین ارسال
  مقاله رشته معماری با عنوان «انسان- موسيقی- معماری» ta.soltani 0 134 ۱۷-۹-۱۳۹۲ ۰۹:۲۱ عصر
آخرین ارسال: ta.soltani
  دانلود رایگان پاورپوینت روان شناسي رشد 1 - 187 اسلاید ♔ αϻἰг κнаη ♔ 1 10,408 ۲۷-۴-۱۳۹۲ ۰۹:۳۱ صبح
آخرین ارسال: کیانپارس
  دانلود رایگان پاورپوینت روان شناسي يادگيري 341 اسلاید ♔ αϻἰг κнаη ♔ 0 388 ۱-۱۰-۱۳۹۱ ۱۱:۲۲ عصر
آخرین ارسال: ♔ αϻἰг κнаη ♔
  [دانلود] رایگان پاورپوینت روان شناسي تربيتي 271 اسلاید ♔ αϻἰг κнаη ♔ 0 255 ۱-۱۰-۱۳۹۱ ۰۵:۴۷ عصر
آخرین ارسال: ♔ αϻἰг κнаη ♔
  [دانلود] رایگان پاورپوینت بازي هاي بومي و محلي كودكانه 19 اسلاید ♔ αϻἰг κнаη ♔ 0 1,816 ۱-۱۰-۱۳۹۱ ۰۵:۳۹ عصر
آخرین ارسال: ♔ αϻἰг κнаη ♔
  تاريخچه و پيدايش روان شناسي ورزش senior engineer 0 247 ۲۵-۷-۱۳۹۱ ۱۱:۲۵ عصر
آخرین ارسال: senior engineer
  تعريف انسان (بخش اول) senior engineer 0 94 ۲۱-۷-۱۳۹۱ ۰۹:۵۳ عصر
آخرین ارسال: senior engineer
  تعريف انسان (بخش دوم) senior engineer 0 125 ۲۱-۷-۱۳۹۱ ۰۹:۵۳ عصر
آخرین ارسال: senior engineer
  تعريف انسان (بخش سوم) senior engineer 0 123 ۲۱-۷-۱۳۹۱ ۰۹:۵۳ عصر
آخرین ارسال: senior engineer
  تعريف انسان (بخش چهارم) senior engineer 0 94 ۲۱-۷-۱۳۹۱ ۰۹:۵۲ عصر
آخرین ارسال: senior engineer

پرش به انجمن:

کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان