تبليغات
تبلیغات در دانشجو کلوب محک :: موسسه خيريه حمايت از کودکان مبتلا به سرطان ::
جستجوگر انجمن.براي جستجوي مطالب دانشجو کلوپ مي توانيد استفاده کنيد 
برای بروز رسانی تاپیک کلیک کنید
 
امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

بررسي ادوار و مكاتب موسيقي

نویسنده پیام
  • senior engineer
    آفلاین
  • مدیرکل  سایت
    *******
  • ارسال‌ها: 16,405
  • تاریخ عضویت: مرداد ۱۳۹۰
  • اعتبار: 587
  • تحصیلات:لیسانس
  • علایق:نگاه کردن توی چشم...
  • محل سکونت:خونمون
  • سپاس ها 40812
    سپاس شده 37095 بار در 12451 ارسال
  • امتیاز کاربر: 1,035,949$
  • حالت من:حالت من
ارسال: #1
بررسي ادوار و مكاتب موسيقي
موسيقي قرون وسطي : اصولا بررسي سبكها به طور جدي بايستي از اغاز رنسانس انجام گيرد ، اما با اغاز بررسي ئرباره موسيقي غرب از 1450 ، قرنهاي دراز ، و همراه با ان تجربه هاي بي شماري در موسيقي ، تا ان تاريخ نا گفته ميماند . شايد به اين دليل كه در انها سازها و نت نويسي ، نسبت به زمانهاي بعدي كاملا متفاوت بود. موسيقي قرون وسطي تا اين اواخر براي گوشهاي معاصر ناپذيرفتني بود و موسيقي عتيق هنوز در تاريكي هاي ابهام تاريخ ، دست و پا ميزند! قرون وسطي كه 10 قرن يعني هزار سال را در بر ميگيرد و به دوران تيره ي اوپا معروف است هم زمان با برتري و تسلط كليساي رومن – كاتوليك ميباشد و اين كليساها مراكز رسمي اداره دنياي غرب و پشتيبان عمده هنرمندان اين دوره خصوصا نقاشان ، معماران ، و موسيقيدانان مذهبي بودند . اگر چه در اين دوران موسيقي غير مذهبي نيز به صورت مختلف ( خصوصا بصورت دوره گردي ) وجود داشته است ليكن موسيقي بارز و عمده ، موسيقي مذهبي است و از اين ميان اوازهاي گرگوريان تا اين زمان به دليل اينكه بصورت مكتوب در امده است باقي مانده است. اوازهاي گريگوريان : نام اوازهاي گرگوريان از پاپ گرگوار ، كه ميان سالهاي 590 تا 604 حكومتي مذهبي را عهده دار بود گرفته شده است گفته ميشود كه او بر اولين گرداوري هاي تاليف هاي موسيقي در كليسا نظارت و مباشرت داشته است به بيان ديگر متن كلام انها از متون رسمي همچون انجيل مقدس و ادعيه كليساي رومن – كاتوليك گرفته شده است . اين اوازها اساسا به زبان لاتين ، و تنها با صداي مردان سروده مي شده است اين سرودها صرفا متشكل از يك خط ملودي بوده و هيچگونه خط هارموني و همراهي كننده اي نداشته است و معمولا در مدها و گامهاي كليسايي تصنيف مي شده است از طرف ديگر اين اوازها داراي متر ازاد ريتميك بوده است و وزن انها فاقد تناوب هاي منظم بوده و وابستگي به كلام داشته است همچون موسيقي اوازي رديف هاي ايراني امروز درامهاي مراسم مذهبي: در بخش دوم بررسي موسيقي قرون وسطي ابتدا به درامهاي مراسم مذهبي ميپردازيم ، درامهاي مذهبي در محيط كليسايي براي موقع ويژه اي فصلي يا رويداد ها ، بهويژه در مراسم كريسمس به نمايش وسرايش گذارده ميشد اين گونه درامهاي ميتوان نقطه شروع درامهاي دنيوي در اينده پس از قرون وسطي دانست كه همراه ان چيزي شبيه اپارا نيز وجود داشته است كه طي چهار قرن بدون گسترش اجرا ميشد ، يكي از نمونه هاي استادانه اين نمايش بسيار رايج نمايش دانيال است كه موسيقي و متن هر دو به دست ما رسيده است نمايشي شامل بيش از پنجاه ملودي ودستورهاي كامل براي سرايندگان هنرپيشه است كه بر اساس نوازندگيهاي هارپها يا چنگها و طبلهاوسازهاي غير مشخص ديگر براي همراهي خوانندگان مشخص گرديده است. موسيقي دنيوي و اغاز دوران چند بخشي در موسيقي : حدود اواخر قرن سيزدهم وسراسر قرن چهاردهم ميلادي با كاهش نفوذ كليسا تاثيري بر جامعه گذاشت و با اعتلاي دنياگرايي در جامعه توجه به موسيقي دنيوي نيز افزوده شد درباره موسيقي دنيوي اوايل قرون وسطي اگاهي اندكي داريم و از چند متون بدست امده ميتوان فهميد كه بيشتر اثار مربوط به جنگهاي صليبي وعشقهاي درباري بوده است اغاز موسيقي چند بخشي: موسيقي مذهبي و دنيوي هر دو تا حدود سال 1000 ميلادي ، در قسمت اعظم خود تكبخشي ، يعني داراي يك خط ملودي اوازي بود كه بدون همراهي يا با همراهي طبل يا با ساز ديگري كه همان ملودي را ميزد اجرا ميشد . در دوره قرون وسطي بود كه چند بخشي در موسيقي اوازي و سازي به پيشرفت افتاد . در اين كه در چه تاريخي اولين بار بخشهاي دوگانه ي اوازي و سازي ، همزمان به اجرا پرداختند نظري نميتوان داد اما مدارك متعلق به قرن نهم اين طرز اجرا را نشان ميدهد .اين اولين چند بخشيها را ارگانوم ميناميدند و مشخصي ان اين بود كه يكي از اوازهاي گرگوريان را ميسورودند و بخش ديگر به فاصله چهار يا پنجم بمتر در فواصل مطبوع ان را مضاعف ميكرد . به اين ترتيب بخشها ، به شيوه اي موازي حركت مي كردند عاقبت در قرن يازدهم ، بخشها به طور قطع استقلال بيشتري يافته و نسبت به يكديگر حركات مورب و مخالف داشته اند و اصوات ملودي و وزن ان دقت بيشتري بدست اورد و اين تحول به مثابه اخرين وسيله لازم سبب استقلال ملوديها را فراهم اورد از مشهورترين اهنگ سازان قرن چهاردهم ميتوان به گيوم دو ماشو است كه شاعر و موسيقيدان بود و از اهنگسازان دوران انتقال ميان سبك قرون وسطي و رنسانس يعني دوره انتقال گيوم دوفه است دوره رنسانس ( 1450 تا 1600 ميلادي) رنسانس در لغت به معني تجديد حيات است و در مفهوم عبارت است از يك حركت بزرگ.جنبش رنسانس در ايتالياي قرن 15 اغاز شد و در 150 سال بعد در تمام اروپا گسترش يافت پس از سقوط قسطنتنيه به سال 1453 ايتاليا مركز تمام رشته هاي هنر به خصوص موسيقي شد و در تمام دوره رنسانس اين مركزيت حفظ گرديد. غالبا گفته شده است كه موسيقي نو در دوره رنسانس اغاز شده است و اصول پايگي موسيقيايي كه در اين دوره تحول يافت سراسر همه ي دوره هاي مختلف را تا زمان حال پيموده است. با تمام اين اوصاف مذهب به گونه ي قرون وسطايي هنوز به مثابه قدرتي مسلط در دوره رنسانس باقي ماند .اگر چه بسياري از هنرمندان در دربار و با پشتبانب دربار به خلق اثار مشغول بودند اما در كار هنري خويش هنوز موضوعهاي مذهبي را در در جه اول اولويت كارهاي خود قرار ميدادند. تاسيس كليساي پروتستان در اروپا تحولي عظيم در موسيقي ايجاد كرد اين مطلب در قرن 16 به وقوع پيوست و موسيقي تا به اندازه اي به سادگي گراييد كه مردمي كه به كليسا ميرفتند ميتوانستند سرودها را بخوانند مسائل اجرايي: دوره رنسانس ( 1450 تا 1600 ميلادي) بيشتر قطعاتي كه از دوره رنسانس به دست ما رسيده است براي اواز مردان و سرودن در كليسا ميباشد و از انچه كنسرتهاي عمومي امروزي ميشناسيم خبري نيست.ساز براي همراهي بخشهاي اوازي در كليسا و رقصها در خارج كليسا بكار گرفته ميشده است و به علت تسلط كليسا ساز ارگ مهمترين ساز محسوب ميشده استاجراي سازها به دلخواه نوازنده اتفاق ميافتاد و اهنگساز اين مسئله را درقطعه مشخص نميكرد و نوازنده به دلخواه خود اين كار را انجام ميداد ساز عود رواجي همگاني يافت و سازهاي شستي دار پيشرفته عمده كرد. در اين ميان قطعاتي يافت ميشود كه براي چند ساز بطور غير مشخص نوشته شده است و بدون كلام اجرا شده است .

مطالب مشابه ...










سلام خدمت همه ی عزیزان
من دوباره اومدم...تازه تر از همیشه...
بازم در خدمتتونمKhansariha (214)

۱۱-۹-۱۳۹۰ ۱۱:۴۵ صبح
جستجو یافتن همه ارسال های کاربر اهدا امتیازاهدای امتیاز به کاربر پاسخ پاسخ با نقل قول

برای بروز رسانی تاپیک کلیک کنید


مطالب مشابه ...
موضوع: نویسنده پاسخ: بازدید: آخرین ارسال
  [دانلود] رایگان پاورپوینت بررسي سبك اسناد (مكان كنترل) در عزت نفس دانشجویان 26 اسلاید ♔ αϻἰг κнаη ♔ 0 391 ۱-۱۰-۱۳۹۱ ۰۵:۴۱ عصر
آخرین ارسال: ♔ αϻἰг κнаη ♔
  [مقاله] موسيقي در عصر ساسانيان ♔ αϻἰг κнаη ♔ 0 123 ۱۱-۹-۱۳۹۱ ۰۸:۴۹ عصر
آخرین ارسال: ♔ αϻἰг κнаη ♔
  [مقاله] بررسي رابطه بين مهارت مذاكره مديران بازرگاني با فروش شركت ♔ αϻἰг κнаη ♔ 0 234 ۱۱-۹-۱۳۹۱ ۰۸:۴۷ عصر
آخرین ارسال: ♔ αϻἰг κнаη ♔
  بررسي وضعيت بانكهاي خصوصي در ايران (بخش اول) senior engineer 0 261 ۲-۸-۱۳۹۱ ۱۱:۳۱ عصر
آخرین ارسال: senior engineer
  بررسي وضعيت بانكهاي خصوصي در ايران (بخش دوم) senior engineer 0 187 ۲-۸-۱۳۹۱ ۱۱:۲۸ عصر
آخرین ارسال: senior engineer
  بررسي وضعيت بانكهاي خصوصي در ايران (بخش سوم) senior engineer 0 130 ۲-۸-۱۳۹۱ ۱۱:۲۷ عصر
آخرین ارسال: senior engineer
  بررسي وضعيت بانكهاي خصوصي در ايران (بخش چهارم) senior engineer 0 160 ۲-۸-۱۳۹۱ ۱۱:۲۶ عصر
آخرین ارسال: senior engineer
  بررسي وضعيت بانكهاي خصوصي در ايران (بخش پنجم) senior engineer 0 201 ۲-۸-۱۳۹۱ ۱۱:۱۹ عصر
آخرین ارسال: senior engineer
  [مقاله] بررسي وضعيت و امكان سنجي بازيابي و توليد مواد با ارزش از ضايعات كشاورزي و صنايع تبديل ♔ αϻἰг κнаη ♔ 0 52 ۲۱-۷-۱۳۹۱ ۰۷:۵۶ عصر
آخرین ارسال: ♔ αϻἰг κнаη ♔
  [مقاله] بررسي حوادث کاری ♔ αϻἰг κнаη ♔ 0 108 ۹-۷-۱۳۹۱ ۰۹:۳۶ عصر
آخرین ارسال: ♔ αϻἰг κнаη ♔

پرش به انجمن:

کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان