تبليغات
تبلیغات در دانشجو کلوب محک :: موسسه خيريه حمايت از کودکان مبتلا به سرطان ::
جستجوگر انجمن.براي جستجوي مطالب دانشجو کلوپ مي توانيد استفاده کنيد 
برای بروز رسانی تاپیک کلیک کنید
 
امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

برامس و سمفونى نخست

نویسنده پیام
  • senior engineer
    آفلاین
  • مدیرکل  سایت
    *******
  • ارسال‌ها: 16,405
  • تاریخ عضویت: مرداد ۱۳۹۰
  • اعتبار: 587
  • تحصیلات:لیسانس
  • علایق:نگاه کردن توی چشم...
  • محل سکونت:خونمون
  • سپاس ها 40812
    سپاس شده 37095 بار در 12451 ارسال
  • امتیاز کاربر: 1,035,949$
  • حالت من:حالت من
ارسال: #1
برامس و سمفونى نخست
يوهانس برامس از همان ابتداى دوران جوانى به تصنيف آثار سمفونيك مى انديشيد اما همواره عواملى او را از اين كار باز مى داشتند. بديهى است در دورانى كه تنها اندك زمانى از مرگ بتهوون گذشته و مجموعه آثار بديهى كه وى در فرم سمفونى به وجود آورده تصنيف يك اثر قابل قبول در همين ژانر بسيار دشوار به نظر برسد. برامس شخصاً از اهميت دستاوردهاى سمفونيك بتهوون به خوبى آگاه بود و معتقد بود تا زمانى كه قدوم بتهوون از پشت سر يك آهنگساز نوخاسته به گوش مى رسد، كار را براى خلق يك اثر جديد تا حد غيرقابل تصورى دشوار مى سازد. برامس براى ساليان زيادى تعلل كرد و در اين دوران شديداً به كار پرداخت و سرانجام به نقطه اى رسيد كه به خود جرات دهد يك اثر جديد از نسل سمفونى هاى مابعد بتهوون عرضه كند.
برامس نخستين تلاش اش را در راستاى تصنيف نخستين سمفونى اش در اوايل دهه ۱۸۶۰ آغاز كرده بود. كلارا ويك كه براى ساليان با برامس در ارتباط بود نقل كرده كه براى نخستين بار طرح هاى نيمه تمام بخش هايى از سمفونى اول برامس را تا سال ۱۸۷۶ نديده بوده است. در هر صورت اين اثر به مرحله اجرا رسيد و بعضاً جاى تعجب بود كه چرا نخستين اجراى آن در شهر وين صورت نگرفته است. البته برامس در اين مورد دخالت مستقيم داشته است و تعمداً مكان اجراى آن را جايى غير از وين در نظر گرفته بود. شهر وين همچنان در تب و تاب سمفونى هاى برامس قرار داشت.
منتقدان موسيقى در وين بسيار تندرو بودند و همچنان در تقديس بتهوون غوطه ور. در هر صورت منطق برامس در اين كار تا به امروز نيز در مناسبت هاى گوناگون بر قوت خود باقى است. شهر كارلسروهه ميزبان اجراى نخست بود و بنابر شواهد قرين توفيق نيز بود. پس از اين اجرا برامس خود را آماده كرد تا اين بار اثرش را در وين در معرض قضاوت قرار دهد. همانطور كه انتظار مى رفت منتقدان وين پس از شنيدن اثر به جنب و جوش افتادند و بديهى بود كه در اولين گام قياسى ميان بتهوون و برامس را پيش بكشند. آنها بخش هايى از موومان آخر سمفونى برامس را مشابه و دست كم متاثر از سمفونى نهم بتهوون دانستند. هانس فون بولو در عبارتى به يادماندنى سمفونى نخست برامس را در حقيقت دهمين سمفونى بتهوون دانست. البته برامس به چنين توصيفاتى چندان روى خوش نشان نداد و در كل از واكنش منتقدان راضى نبود. اين نارضايتى در او موجب شد تا به تمامى نظرات انتقادى از سوى وينى ها پشت كند در حالى كه بسيارى از منتقدان نظر بسيار مساعدى در مورد سمفونى اول برامس ابراز كردند.
امروزه اين اثر از جايگاه كاملاً تثبيت شده اى برخوردار شده است و بسيارى آن را يكى از برجسته ترين قطعات برامس در نظر مى گيرند. حتى گاهى از آن به عنوان يكى از مهم ترين آثار تصنيف شده ژانر سمفونى در تاريخ موسيقى ياد شده است. البته همواره اين سمفونى را برآمده از خصيصه محافظه كارى برامس دانسته اند. برامسى كه گرچه در اواخر قرن نوزده مى زيسته اما به لحاظ موسيقايى به چند دهه قبل از زمان خود پيوند خورده است.
از سوى ديگر سمفونى نخست برامس در شرايطى قدم به عرصه مى گذاشت كه به موازات آن واگنر شاهكار تكان دهنده خود يعنى مجموعه اپراهاى «حلقه» را تدارك مى ديد. همواره بحث در اين مورد وجود داشته كه كدام يك از اين دو يعنى برامس و واگنر از خط سير متعارف تاريخ موسيقى فاصله گرفته بودند كه چنين فاصله اى ميان آن دو پديد آمد. اغلب بر اين باورند كه در هر صورت واگنر بيش از برامس مسير خود را با سير متعارف موسيقى روز تطبيق داده است. نگاه برامس همواره رو به عقب بوده است در حالى كه واگنر بنابر طبيعت رو به جلو در جهش بوده است.
لئونارد برنشتاين۱ بر اين باور است كه برامس يك كلاسيسيست است در حالى كه در پهناى رمانتيسيسم مى زيسته. رمانتيسيسمى كه اروپا را با خود مى برد. اما برامس مصراً در جاى خود مقاومت مى كند و در جست وجوى رشته سنت موتسارت و بتهوون به سر مى برد. از سوى ديگر برامس يك رمانتيك تمام عيار است كه سودايى كلاسيك دارد. اما براى اينكه چه شد تا برامس به چنين نگرشى متوسل شد پاسخ سرراستى وجود ندارد. در هر حال موسيقى وى به تنهايى شرحى خارج از خود موسيقى نمى طلبد. توصيفاتى جز اين را مى توان به ديگران واگذار كرد!
پى نوشت:
۱- آهنگساز، پيانيست و رهبر برجسته آمريكايى. گرچه از تاريخ مرگ وى بيش از پانزده سال مى گذرد اما بسيارى از رهبران برجسته حال حاضر عميقاً تحت تاثير نگرش وى قرار دارند.

مطالب مشابه ...

سلام خدمت همه ی عزیزان
من دوباره اومدم...تازه تر از همیشه...
بازم در خدمتتونمKhansariha (214)

۱۱-۹-۱۳۹۰ ۱۱:۴۴ صبح
جستجو یافتن همه ارسال های کاربر اهدا امتیازاهدای امتیاز به کاربر پاسخ پاسخ با نقل قول

برای بروز رسانی تاپیک کلیک کنید


مطالب مشابه ...
موضوع: نویسنده پاسخ: بازدید: آخرین ارسال
  محمود درويش شاعر نخست مقاومت senior engineer 0 208 ۲۰-۱۰-۱۳۹۰ ۰۱:۵۱ عصر
آخرین ارسال: senior engineer

پرش به انجمن:

کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان