تبليغات
تبلیغات در دانشجو کلوب محک :: موسسه خيريه حمايت از کودکان مبتلا به سرطان ::
جستجوگر انجمن.براي جستجوي مطالب دانشجو کلوپ مي توانيد استفاده کنيد 
برای بروز رسانی تاپیک کلیک کنید
 
امتیاز موضوع:
  • 1 رأی - میانگین امتیازات: 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

انواع موضوع در عکاسی

نویسنده پیام
  • گلچین جاویددوست
    آفلاین
  • مدیر بازنشسته
    ****
  • ارسال‌ها: 12,853
  • تاریخ عضویت: دي ۱۳۹۰
  • اعتبار: 427
  • تحصیلات:فوق دیپلم
  • علایق:طراحی-کنده کاری-کتاب
  • محل سکونت:ارومیه
  • سپاس ها 16996
    سپاس شده 25772 بار در 9341 ارسال
  • امتیاز کاربر: -348,159$
  • حالت من:حالت من
ارسال: #1
انواع موضوع در عکاسی
در هر عکسى کادربندی، نور، رنگ، لحظه و ... همه وجود دارد. اما این عناصر سازندهٔ تصویر برحسب طبیعت و نوع موضوع، حالت و اهمیت یکسان ندارند. یک منظره نه از لحاظ کادربندى و نه از لحاظ کمپوزیسیون شباهتى به یک پرتره ندارد. همچنین شرایط تنظیم نور برحسب این‌که از فلاش استفاده شده باشد یا از چندین لامپ ایستاده کاملاً تغییر مى‌کند.





دوردست‌ها: گاه فواصل دور در بیابان‌ها و کوهستان‌ها به‌رنگ آبى روشن یا بنفش دیده مى‌شود. این رنگ‌ها در عکاسى مناظر، وضوح تصویر را کم مى‌کند. تنها راه چاره انتخاب زمان مناسب است. بهترین زمان از نظر شرایط جوی، صبح یا عصر یک روز آفتابى است. در این شرایط، فیلترهاى رنگى هیچ کمکى نمى‌کند.



آسمان: منظور از عکاسى آسمان، زمانى است که آسمان، موضوع اصلى تصویر باشد. چنانچه هدف آسمانى است لطیف و ملایم با ابرهاى سفید از فیلتر زرد یا زردِ سبز استفاده شود. اگر بخواهیم تیرگى بیشتر شود، از فیلتر نارنجى و قرمز باید کمکى گرفت؛ این توصیه در عکاسى سیاه و سفید کاربرد دارد.



دریا:در عکس‌هاى سیاه و سفید کنار دریا در بکار بردن فیلترهاى زرد یا سبز که مانع عبور اشعهٔ آبى هستند، نباید زیاده‌روى شود.فاصلهٔ دوربین را براى اولین امواج تنظیم مى‌کنیم و در حد امکان ضد نور عکس گرفته شود. و از سرعت‌هاى نسبتاً بالا استفاده مى‌کنیم. مثل ۲۵۰/۱ یا ۵۰۰/۱ . اما سرعت‌هاى بالاتر حالت حرکت امواج را از بین مى‌برد. در کنار دریا فیلم‌هاى متوسط کفایت مى‌کند. فیلتر مارواء بنفش (U.V) نباید فراموش شود.




کنار دریا: در کنار دریا موضوعات جالبى وجود دارد. نور کنار دریا بسیار مؤثر است و باید با انتخاب سرعت‌هاى بالا از مقدار نور کاست. استفاده از فیلتر زرد یا زردِ سبز مفید است؛ ولى الزامى نیست. این توصیه در عکاسى سیاه و سفید کاربرد دارد. در کنار دریا فیلتر U.V (ماوراءبنفش) حتماً همیشه روى عدسى باشد.




برف: در مناظر برقی، وقتى که آفتاب مى‌تابد و سایه‌هاى لطیفى از اشکال و انسان‌ها روى برف مى‌نشیند، کار ساده‌تر است. هرچه نور مایل‌تر باشد، نتیجه زیباتر بود. در این شرایط فیلتر U.V (ماوراء‌بنفش) حتماً استفاده شود. هنگامى که آفتاب مى‌درخشد و آسمان صاف و آبى است، چون سایه‌هاى برف انعکاسى از آبى آسمان دارند، استفاده از فیلتر زرد یا زرد سبز مناسب است.با استفاده از فیلم‌هاى متوسط و حتى ضعیف و محاسبهٔ دقیق نور از پرنوردیدگى و از بین رفتن جزئیات جلوگیرى مى‌شود. در مناظر برخى نیز حالت‌هاى ضد نور بهترین و جالب‌ترین تصاویرند.





کوه‌هاى بلند:در کوه‌هایى که با سطح دریا بیش از دو هزار متر ارتفاع دارند، پرتوهاى ماوراءبنفش به‌حد وفور وجود دارند. که روى فیلم اثر مى‌گذارند و وضوح مناظر از بین مى‌رود. هنگام گرفتن عکس رنگى از این موضوعات، خطر آبى شدن عکس خیلى زیاد است و حتماً از فیلتر ماوراء بنفش (U.V) استفاده شود.در عکاسى سیاه و سفید از به‌بکار بردن فیلترهاى زرد و نارنجى در این موضوعات خوددارى کنید؛ زیرا آسمان را خیلى تیره مى‌کند. در این شرایط فیلم‌هاى متوسط مناسبند و باید از دادن نور زیاد به فیلم پرهیز شود.




پانوراما: تصاویرى از یک شهر یا رشته‌کوه و ... که داراى ابعاد غیرعادى است و تمام شهر یا کوهستان را یک‌جا نشان مى‌دهد و معمولاً از مجموعهٔ چند عکس به‌وجود مى‌آید، تصاویر پانورامیک گفته مى‌شود، که شاید معادل 'گشتى در افق' باشد.هیچکدام از عدسى‌هاى معمولى قادر به گرفتن چنین فضایى نیستند؛ بلکه این نوع عکس با چرخش دوربین در روى سطح کاملاً افقى و گرفتن عکس‌هاى پیاپى و قرار دادن آنها در کنار هم به‌دست مى‌آیند. این نوع عکس‌ها حتماً باید روى سه‌پایه محکم و در حالت گردان باشد و کوچکترین حرکتى اتفاق نیفتد. مى‌توان از عدسى‌هاى با زاویهٔ دید بازتر از نرمال استفاده کرد.




مناظر شهرى:در این نوع مناظر حضور ساختما‌ن‌ها و خانه‌ها، امرى طبیعى است و نیاز به ترکیب‌بندى مناسبى دارند. و نقطه دید و سلیقهٔ فراوان باید بکار رود. قواعد و قوانین مربوط به مناظر در این نوع عکس‌ها نیز باید رعایت گردد.





مناظر شبانه: آخرین ساعات روز وقتى آسمان هنوز تاریک نشده و چراغ‌ها روشن است، تهیه تصاویر جالب امکان‌پذیر است. آنچه مهم است وجود اختلاف و تضاد میان لکه‌ەاى سیاه و سفید و میزان شدت آنهاست.




بهترین موقعیت، زمانى است که ساعتى پیش باران باریده باشد و زمین هنوز خیس باشد و انعکاس نور چراغ‌ها روى زمین به زیبایى تصویر مى‌افزاید. منابع نور باید در میدان دید باشد؛ اگر عکس از خیابان است، دیافراگم را ببندید تا مدت طولانى‌ترى نور بدهید و دوربین باید روى سه‌پایه قرار گیرد.

فضاهای داخل خانه:در داخل اتاق‌ها و فضاى داخل خانه، مى‌توان با سرعت‌هاى کافى عکس گرفت و وجود چراغ‌هاى روشن به تصویر کمک مى‌کند. حتى اگر از چراغ‌هاى عکاسى استفاده شود، از خاموش کردن چراغ‌هاى اتاق‌ها خوددارى کنید. براى محاسبهٔ نور از نورسنج‌هاى حساس و مطمئن استفاده کنید. و در مواقع ضرورى از فلاش استفاده کنید.


مناظر صنعتى و کارخانه‌ها:موضوعات صنعتى شامل کارخانه‌ها، ماشین‌هاى صنعتی، سالن‌هاى صنعتی، وسایل صنعتى و ... مى‌باشد. عسکبردارى از این موضوعات باید دقیق و واضح و داراى عمق باشد. در مواقعى که هوا آفتابى است، عکاسى از سالن‌ها راحت است؛ ولى باید زاویه‌اى را انتخاب کرد که عمق را نشان دهد و باید از سرعت پایین استفاده شود. در هواى ابرى که چراغ سالن‌ها روشن است، از فلاش استفاده کنید. استفاده از سه‌پایه امر مهمى در موفقیت این‌گونه عکس‌هاست.





صفحات کتاب:عکسبردارى از صفحات کتاب نیاز به وسایل دقیقى دارد. براى تهیه این عکس‌ها، از عدسى‌هاى کلوزآپ و وسایل دیگر استفاده مى‌شود؛ مثل سه‌پایه مخصوص با بازوئى که حداقل تا ۱۱۱mm قابل بلند کردن باشد؛ صفحه مخصوص زیر سه‌پایه؛ انواع مخصوص لنز کلوزآپ؛ حلقه‌هاى مخصوص عدسى‌هاى فوق در چند نوع به اندازه‌هاى مختلف؛ کوپلرهاى مخصوص براى زمانى‌که دوربین و وسائل آن به پایه مخصوص بسته شده تا تنظیم متراژ با حساسیت زیاد ممکن شود.




پرتره (تک‌چهره):اگرچه نور روز ملایمت، عمق و برجستگى خوشایندى به چهره مى‌بخشد؛ اما خوب است بدانیم که معایب و اشکالات زیادى دارد؛ مثلاً ناپایدار است و قابل کنترل نیست. اگر از نور مستقیم خورشید بدون امکانات ملایم کردن سایه‌ها استفاده شود، تصاویرى خشن ایجاد خواهد شد که فقط براى بعضى چهره‌ها مناسب است. پرتره‌ها در سایه داراى سایه‌روشن‌هاى لطیف و خوشایندى مى‌شود و نور سایه براى مبتدیان پرتره، مناسب‌ترین نور است. اما متخصصین پرتره، استفاده از نور مصنوعى را ترجیح مى‌دهند.

ابتدا باید مدل را به دقت مطالعه کرد و او را به حالات متنوعى وادار نمود و بعد بهترین و طبیعى‌ترین حالات را کشف نمود. باید به دور مدل چرخید و بهترین زوایا را پیدا کرد. بعضى عدسى‌هاى مخصوص پرتره، خاصیت نرم کردن تصویر را دارند و این عدسى‌ها، با نرم کردن کناره‌هاى خطوط، بعضى از معایب چهره مثل چین و چروک را نرم مى‌کنند و حتى گاهى نیاز به روتوش را از بین مى‌برند.

براى دوربین‌هاى کوچک که امکان استفاده از عدسى‌هاى مزبور را ندارند، شیشه‌هاى مخصوصى مى‌سازند که مانند فیلتر روى عدسى بسته مى‌شود و با شکست نور، نرمش لازم را ایجاد مى‌کند. این شیشه‌ها را فیلتر نرم‌کننده یا پخش‌کننده مى‌نامند. در عکاسى پرتره باید از عدسى‌هایى که داراى فاصله کانونى بلندترى هستند، استفاده کرد؛ تا بدون نزدیک شدن به چهره آن را درشت گرفت. در هر صورت نباید بیش از ۵/۱ متر به مدل نزدیک شد. بهترین عدسى‌ها براى پرتره، عدسى‌هایى است که داراى فاصله کانونى دو برابر عدسى نرمال در هر دوربینى باشد. مثلاً در دوربین‌هاى ۳۵ میلیمترى که فاصله کانونى عدسى نرمال آنها ۵۰ میلیمتر است، براى پرتره عدسى‌هایى با فاصله کانونى ۸۵ تا ۱۰۵ مى‌سازد. در عکاسى از پرتره مى‌توان از لامپ‌هایى که مخصوص عکاسى هستند یا لامپ‌هاى هالوژن و یا فلاش استفاده کرد. فاصلهٔ عدسى باید روى چشم‌ها میزان شود. براى بعضى چهره‌ها، زاویه دید بالا و براى بعضى دیگر زاویه دید پایین مناسب‌ةر است؛ اما اکثراً وضع متوسط یعنى برابر صورت نتیجه بهترى دارد.

انتخاب زمینه نیز نقش مؤثرى در کیفیت تصویر دارد و لازم است که در زمینه تناسب و هماهنگى کاملى با مدل داشته باشد و طورى انتخاب شود که توجه را از موضوع اصلى (پرتره) منحرف سازد.

منابع نور را گاهى با صفحات منعکس‌کننده از کاغذ یا پارچه سفید مى‌توان تکمیل کرد و یا سایه‌ها را ملایم کرد. بهرحال یک عکس چهره اگر به‌درستى گرفته شود، مى‌تواند عواطف و احساس شخصى و حالات روحى وى را نشان دهد.
نکات لازم در آغاز کار:

گذاشتن فیلم در دوربین و بیرون آوردن آن، حتماً در سایه انجام شود. اگر در محلى هستید که هیچ‌گونه سایه‌اى وجود ندارد، از سایهٔ خودتان استفاده کنید.

در هر عکس‌برداری، ابتدا کادر دلخواه خود را پیدا کنید؛ سپس فاصلهٔ خود را (دوربین) از موضوع تنظیم نمایید؛ بعد سرعت متناسب با حرکت موضوع را تنظیم کنید و در آخر، دیافراگم را با توجه به عمق میدان وضوح موردنظر تعیین نمایید.

دقت کنید موقع گرفتن عکس بند دوربین یا انگشت شما جلوى عدسى نباشد.

آرنج‌ها و بازوهاى خود را به دو طرف بدن بچسبانید و بدون تکیه‌گاه در هوا رها نکیند چنانچه تکیه‌گاهى مانند دیوار، میز و غیره وجود دارد از آن استفاده کنید.

دکمهٔ عکسبردارى را آرام و یکنواخت فشار دهید.

بعد از هر عسکبردارى فیلم را جلو ببرید. در دوربین‌هایى که پیش رفتن فیلم فنرهایى را خواهد فشرد و دوربین را براى عکس بعدى در حالت آماده قرار خواهد داد، این کار را فقط لحظه‌اى پیش از گرفتن عکس انجام دهید. زیرا پس از شارژ کردن یا تعویض فیلم ممکن است از گرفتن عکس منصرف شوید و نیز مدت‌ها در حالت فشردگى باقى بماند؛ و به‌تدریج قدرت و صحت خود را از دست بدهد. در صورت چنین موردی، بهتر است شارژ آن را خالى کنید. یعنى بدون گرفتن عکس تکمهٔ عسکبردارى را فشار دهید. در برابر سلامت دوربین یک کادر ارزشى ندارد.

در زمان‌هایى که به دوربین احتیاجى ندارید آن را در کیف قرار دهید و عدسى آن‌را همیشه تمیز نگه دارید. براى پاک کردن عدسى از فرچهٔ نرم مخصوص و کاغذ عدسى پاک‌کن استفاده کنید و از بکارگیرى پارچه‌هاى نرم یا جیر یا مایعات خوددارى کنید.

اگر کنار دریا رفتید، دوربین را با کیف درون کیسهٔ نایلون بگذارید؛ تا ماسه‌هاى مرطوب به گوشه و کنار آن بچسبد و باعث رنگ‌زدگى بخش‌هاى فلزى آن نشود.

مطالب مشابه ...


انواع موضوع در عکاسی

۲۵-۱۰-۱۳۹۰ ۰۹:۰۳ عصر
جستجو یافتن همه ارسال های کاربر اهدا امتیازاهدای امتیاز به کاربر پاسخ پاسخ با نقل قول

برای بروز رسانی تاپیک کلیک کنید


مطالب مشابه ...
موضوع: نویسنده پاسخ: بازدید: آخرین ارسال
  عکاسی و انواع ان گلچین جاویددوست 0 357 ۲۵-۱۰-۱۳۹۰ ۰۸:۵۹ عصر
آخرین ارسال: گلچین جاویددوست
  عکاسی(تعریف و کمپوزیسیون) گلچین جاویددوست 0 1,348 ۲۵-۱۰-۱۳۹۰ ۰۸:۵۶ عصر
آخرین ارسال: گلچین جاویددوست

پرش به انجمن:

کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان